Om mine erfaringer med programmer

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Brugeravatar
leifjoha
Geografisk sted: Haderslev

Om mine erfaringer med programmer

Indlæg af leifjoha »

Tillad mig her at komme med nogle kommentarer omkring programmer til Ubuntus, idet jeg generelt er fuld tilfreds med Ubuntus som OS (13.10).

Programmer fra Softwarecentret er nemme at etablere, men de er en jungle. Der findes gamle som lover meget og som engang har fået mange stjerner, men som i dag er døde, uden hjemmeside og gruppen omkring programmet er opløst. Jeg vil bede vores fremragende fagfolk/rådgivere om at foranledige en mere kritisk genemgang af softwarecentret.

Ubuntus succes afhænger i første række af, hvilke gode programmer der kan tilbydes. Brug af Wine er kun er nødløsning, som oftest kan Windowsprogrammer slet ikke køres ja ikke installeres hvis de kun foreliger som .msi filer. Heldigvis har jeg pt TotalCommander og Irfanview under Wine. Kunne man ikke invitere gode Windowsprogrammer over på Ubuntu med lidt støtte fra jer ellers er det jo at genopfinde den dybe tallerken igen og igen.

Leif
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Re: Om mine erfaringer med programmer

Indlæg af Martin Jørgensen »

Jeg installere aldrig programmer uden og have søgt lidt på hvad der findes af programmer til mit problem.

Andre folks anbefalinger er ofte god info
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

leifjoha skrev:Brug af Wine er kun er nødløsning, som oftest kan Windowsprogrammer slet ikke køres ja ikke installeres hvis de kun foreliger som .msi filer. Heldigvis har jeg pt TotalCommander og Irfanview under Wine. Kunne man ikke invitere gode Windowsprogrammer over på Ubuntu med lidt støtte fra jer ellers er det jo at genopfinde den dybe tallerken igen og igen.

Leif

Ligesåvel som man ikke vurderer en bils køre- og brugsegenskaber ud fra om de kan bruge reservedele fra konkurrerende mærker, så kan man heller ikke gøre det med styresystemer.

Jeg kan fortælle dig at der kan køre langt flere native windows programmer på Linux, end der kan køre native Linuxprogrammer på Windows ... eller mac for den sags skyld.

Linux er alternativernes verden, så du skal bruge midnight commander i stedet for TotalCommander... og jeg ved ikke rigtigt hvad der lever op til irfanviews simplicitet - men jeg mener at du kan køre portable versionen igennem WINE.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Er gthumb ikke et meget godt alternativ til Irfanview (klik på gthumb for at installere og tillad start af program)? Det er lidt samme stil.
Ellers er der sådan noget som XnView, men det er ikke open source og skal hentes på deres side: http://www.xnview.com/en/xnviewmp/
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

leifjoha skrev:Kunne man ikke invitere gode Windowsprogrammer over på Ubuntu med lidt støtte fra jer ellers er det jo at genopfinde den dybe tallerken igen og igen.

Ofte er det ikke til at råbe udviklerne op, muligvis pga. der kun er ca. 2% som brugere Linux. Da Windows programmerne også sjældent er åbne er der ikke noget man kan gøre for at få dem over på Linux, med udtagelse af Wine altså.
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

TAK
Fint så kommer der gode informationer frem. jeg har lige installeret gThumb. Det ser ud til at kunne lave, hvad Irfanview kan og mere til især hvad angår batchprocesser med billedfil. Så røg Irfanview ud.

Hvad angår erstatning for Totalcommander har jeg også nu MidnightCommander inde sammen med Krusader. Umiddelbart virker Krusader smartere end MidnightCommander (ser ret gammeldags) ud men alle 3 Commander har et problem, som ikke findes i Nautilus, nemlig at kunne se min anden Windows PC på netværket.

Denne situation er nok typisk - det er kun gennem erfaringsudveksling man hører om gode programmer. Biblioteket er uoverskuelig, stjernerne fortæller ikke meget og som jeg skrev i starten af tråden, kan et program godt være død og borte og stadig stå i biblioteket med en gammel version uden support.
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Hehe jeg synes nu ikke total commander er ret up to date rent grafisk :D

Er også gammel bruger af total commander :)
idag bruger jeg dog kun min terminal eller mc via terminalen :)
thj01

Indlæg af thj01 »

På min første PC (1991) var det DOS og Norton Commander.

Derfor er Midnight Commander som at komme hjem igen. Alt det der GUI lir som Totalcommander indførte var kun støj.

Og jeg har reddet data fra mere end en PC'er med MC og systemrescueCD ;)

Kører LTS udgaverne.

zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Ellers er der jo gnome-commander:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gnome-commander libgnomevfs2-extra

Pakken libgnomevfs2-extra er et modul der skal bruges for at få gnome-commander til at virke med samba. Måske er det det samme modul der mangler til din Midnigt Commander??
The Joker

Indlæg af The Joker »

af thj01 » 14. nov 2013, 11:15

På min første PC (1991) var det DOS og Norton Commander.

Ja, det er lidt vemodigt, at tænke tilbage til den gang med Dos og Norton Commander, jeg " opfandt " en rescuediskette, med NC på, som jeg havde renset " overflødige " filer ud af, så den kunne ligge sammen med bootfilerne på en diskette, den nåede at redde mangen en computer, og disketten blev nærmest massefabrikeret på et tidspunkt, jo det var tider dengang.
thj01

Indlæg af thj01 »

Men nu vi er igang her:

Findes der et program der er lige så let at anvende til billedredigering som irfanview/Picasse til Linux?

Kører LTS udgaverne.

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

zob skrev:Er gthumb ikke et meget godt alternativ til Irfanview
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Gwenview er hvis ret overskuelig.
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
leifjoha

Indlæg af leifjoha »

Gthumb ser meget lovende ud som tidligere nævnt.

Tak for GnomeCommander med tillæg. Midnight er nok lidt for nørdet for mig, sådan var jeg for 20 år siden, da ccp blev afløst af DOS..

Så fik jeg forøvrigt både både Krusader og GnomeCommander til at se min Windows computer - jeg opdagede ved en tilfældighed SAMBA protokollen.

Nu ryger TotalCommander (måske) ud.

Når nu I venlige folk kommer med alle de gode forslag, mangler jeg er god erstatning for Adobe Acrobat - Foxit Phantom altså avanceret behandling af pdf filer - editering - sammenkædning e.c.. Jeg har prøvet med Wine men nej. pdf995 kan kører under Wine, men det er ikke verdens smarteste

Det er en fornøjelse at være sammen med jer

Leif
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.