Grafik fejler ved install fra usb
-
- IRC nickname: carstenwm
- Geografisk sted: Skjern
Grafik fejler ved install fra usb
Hej
Jeg forsøger at installere Ubuntu fra en usb-stick på min Lenovo g585 2181 og får også set at det 'går ind', men opstarts-skærmbilledet er helt forkert grafisk, så jeg har ingen mulighed for at se hvad jeg skal, totalt småt og fnidret.
Jeg har læst noget om grafikkortet ikke virker korrekt til Ubuntu - andre med samme bærbare har tilsyneladende ingen problemer - jeg kan dævlme ikke lige gennemskue hvad jeg skal gøre. Det hjælper vel ikke at skifte medie, cd eller andet...
Jeg forsøger at installere Ubuntu fra en usb-stick på min Lenovo g585 2181 og får også set at det 'går ind', men opstarts-skærmbilledet er helt forkert grafisk, så jeg har ingen mulighed for at se hvad jeg skal, totalt småt og fnidret.
Jeg har læst noget om grafikkortet ikke virker korrekt til Ubuntu - andre med samme bærbare har tilsyneladende ingen problemer - jeg kan dævlme ikke lige gennemskue hvad jeg skal gøre. Det hjælper vel ikke at skifte medie, cd eller andet...
Senest rettet af carstenwm 13. nov 2013, 09:58, rettet i alt 3 gange.
/Carsten Møller
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Grafik fejler ved install fra usb
Hvilken udgave af Ubuntu er det? Hvilket grafikkort er det? Har du mulighed for at vise et billed af det? Har du prøvet med nomodset: https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
-
Nyeste udgave, lige hentet - grafikkort, se link (kommer tilbage, er lige på job) http://www.linlap.com/lenovo_g585
/Carsten Møller
-
- Admin
Ok så tror jeg nomodeset kan hjælpe dig med at installere, men istedet for at gøre det permanent burde det være nok at installere AMD driveren
-
Jeg følger dine råd, Ajenbo - når jeg kan tyde startskærmbilledet ;-D
Grafikkortet skulle være dette: AMD Radeon HD 7310
Data: http://www.elgiganten.dk/product/tablet-pc-hardware/barbar-computer/LEG58521818TG/lenovo-ideapad-15-6-barbar-computer-g585
Grafikkortet skulle være dette: AMD Radeon HD 7310
Data: http://www.elgiganten.dk/product/tablet-pc-hardware/barbar-computer/LEG58521818TG/lenovo-ideapad-15-6-barbar-computer-g585
/Carsten Møller
-
- Admin
Kan genkende GRUB i det billed. Jeg tror faktisk at den vil starte hvis du blot trykker enter når den skræm kommer. Jeg tror det skyldes problemer med at starte fra UEFI så hvis du ændre den til at starte med Legacy BIOS gætter jeg på den kommer korrekt frem.
-
Tak Så skal jeg bare have fundet ud af hvorfra jeg laver Legacy-ændringen - prøver lige om lidt at tjekke om 'Enter' virker...
/Carsten Møller
-
- Admin
Jeg ved Christian.Arvai har køb samme maskine, vi ser lige om han kan huske det.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg havde også problemer med at deaktivere UEFI, og jeg har denne tråd om det https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=17987&hilit=UEFI
Metoden til at skifte til Legacy er beskrevet i tråden, men jeg er ikke kommet videre med problematikken vedr. opsætning af dualboot, da min datter rent ud sagt er ligeglad med Windows (tegn på god opdragelse), og derfor ikke vil lade mig teste mere på maskinen, som hun selv har betalt.
Hvis at dette ikke skulle hjælpe, kan jeg nok lokke hende til at låne mig maskine, hvis formålet er at tage flere billeder.
Metoden til at skifte til Legacy er beskrevet i tråden, men jeg er ikke kommet videre med problematikken vedr. opsætning af dualboot, da min datter rent ud sagt er ligeglad med Windows (tegn på god opdragelse), og derfor ikke vil lade mig teste mere på maskinen, som hun selv har betalt.
Hvis at dette ikke skulle hjælpe, kan jeg nok lokke hende til at låne mig maskine, hvis formålet er at tage flere billeder.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
Nu var det så fra en 12.04 cd at jeg installerede, men jeg havde absolut ingen problemer med grafikken, og driveren var til at installere bagefter, præcist som man plejer at gøre det. Jeg vil derfor anbefale dig at, du laver en cd med Ubuntu, og prøver at installere derfra.
-
Jubiiii - er inde, skriver fra min Ubuntu
Det hjalp at bruge 'Enter' (pinligt..), umiddelbart ser alt ud til at virke fint
Åhhh.., det var skønt, tusind tak for hjælpen, jeg er hjemme <3
(kigger lige om lidt hvad der er sket her i mellemtiden. Ups, det bliver i morgen)
Det hjalp at bruge 'Enter' (pinligt..), umiddelbart ser alt ud til at virke fint
Åhhh.., det var skønt, tusind tak for hjælpen, jeg er hjemme <3
(kigger lige om lidt hvad der er sket her i mellemtiden. Ups, det bliver i morgen)
Senest rettet af carstenwm 13. nov 2013, 09:58, rettet i alt 1 gang.
/Carsten Møller
-
- Admin
Super. Godt at du beskrev fejlen, så andre kan få glæde af løsningen.
Det er i øvrigt en rigtig lækker maskine, som du har købt, og jeg er sikker på at du bliver glad for den
Det er i øvrigt en rigtig lækker maskine, som du har købt, og jeg er sikker på at du bliver glad for den
-
Re: [Løst] Grafik fejler ved install fra usb
Tak for løsningen, AJenbo.
Jeg skulle have sat fluebenet ved den rette løsning, ikke i min egen første post - tænkte bare på, at andre skulle se, at problemet var løst i listningen af poster Nu kan jeg så ikke finde ud af at flytte det...
Christian: jow, det synes jeg bestemt også at det er.
Jeg skulle have sat fluebenet ved den rette løsning, ikke i min egen første post - tænkte bare på, at andre skulle se, at problemet var løst i listningen af poster Nu kan jeg så ikke finde ud af at flytte det...
Christian: jow, det synes jeg bestemt også at det er.
/Carsten Møller
-
- Admin
Tryk på det orange øverst på siden for at fjerne det
-
Tak igen, så lykkedes det.
Desværre smides jeg på win8.1 i opstarten, så jeg skal ind i Bios-opstarts-valgene for at starte Ubuntu op hver gang, er det mon det der Legacy jeg skal rode med (øv, skal på job, vender tilbage). Jeg blev forøvrigt nødt til at installere Ubuntu igen (probs med brugernavn og login, min fejl), fik valget at fjerne den 'gamle' Ubuntu (fra igår), men den figurerer stadig i Bios-valget, der er to at vælge imellem.. (?)
Desværre smides jeg på win8.1 i opstarten, så jeg skal ind i Bios-opstarts-valgene for at starte Ubuntu op hver gang, er det mon det der Legacy jeg skal rode med (øv, skal på job, vender tilbage). Jeg blev forøvrigt nødt til at installere Ubuntu igen (probs med brugernavn og login, min fejl), fik valget at fjerne den 'gamle' Ubuntu (fra igår), men den figurerer stadig i Bios-valget, der er to at vælge imellem.. (?)
/Carsten Møller