Der findes en glimrende guide om Gparted under https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/gparted-harddiskopdeling/#9, men jeg vil gerne lige have et par hjælpende kommentarer inden jeg gør noget overilet
Min harddisk er opdelt med 3 primære partioner som tilhører Windows Vista (sda1, sda2 og sda3) og en udvidet partion (sda4) til Ubuntu 12.04. Sidstnævnte indeholder to logiske partioner sda5 ("/") og sda6 ("swap"). Den udvidede partition er i ext4 format.
Partitionerne er oprettet i forbindelse med en dualboot installation, men desværre fik jeg på daværende tidspunkt valgt at give Windows for meget plads og det har jeg tænkt mig at bruge Gparted til ændre på nu. Jeg har allerede "skrumpet" Windows-partitionen, så der nu ligger en "unallocated" blok mellem Windows og min ext4 partition. Ved hjælp af Gparted på en LiveUSB kan jeg også trække ext4-partionen mod venstre (i Gparted vinduet) så den får den ikke-allokerede plads, men der kommer så en advarsel om at hvis jeg bekræfter dette valg vil min Ubuntu-installation måske ikke virke efterfølgende. Jeg forestiller mig at det måske skyldes at der ligger en "boot" først på partitionen som den ser ud nu og at denne ender inde midt i partitionen, hvis jeg udvider som jeg havde tænkt mig.
Skal jeg opgive tanken eller hvad? PC'en har kørt med dualboot siden Ubuntu 8.04, så der er akkumuleret en del data som jeg ville være ked af at miste.
Ændring af partitionsstørrelse
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Ændring af partitionsstørrelse
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Ændring af partitionsstørrelse
Det er en advarsel om at det er et stort "kirurgisk" indgreb der godt kan gå galt og du bør tage back up af hvad der ikke kan genskabes og du ikke vil miste.
Når lejligheden byder sig.
-
Du kan jo også gemme i de andre partioner eller slette en af dem og bruge den til mappe fra din Ubuntu-partion hvis du mangler plads og er bange for at miste det hele.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det er også altid en gode ide at kopiere den nøjagtige fejl besked.
-
Jeg ville skam gerne have tilføjet et billede af både Gparted-vinduet og advarslen, men jeg sad (sidder) ved min arbejds-PC med Windows 7 da jeg skrev indlægget
How to be me's forslag om i stedet at anvende den nu ikke-allokerede plads som en separat lager-partition lyder da interessant. Hvordan skal pladsen formateres for at det kommer til at virke? Jeg har jo allerede anvendt de maksimale 4 primære partitioner og den tilgængelige plads ligger udenfor disse som partitioneringen ser ud nu.
How to be me's forslag om i stedet at anvende den nu ikke-allokerede plads som en separat lager-partition lyder da interessant. Hvordan skal pladsen formateres for at det kommer til at virke? Jeg har jo allerede anvendt de maksimale 4 primære partitioner og den tilgængelige plads ligger udenfor disse som partitioneringen ser ud nu.
-
Vinder skrev:Jeg ville skam gerne have tilføjet et billede af både Gparted-vinduet og advarslen, men jeg sad (sidder) ved min arbejds-PC med Windows 7 da jeg skrev indlægget
Din opdeling af harddisken forhindrer dig i at lave den tomme plads til en ny partion anden end i den logiske, men så skal du jo flytte den der ligger der, men du kan føre pladsen tilbage og lave en mappe i den partion, du kan så bare vælge eller tilgå fra Ubuntu, om der er nogle specielle ulemper ved dette ud over at der ikke automatisk bliver henvist hertil ved jeg ikke, men jeg har ikke oplevet nogle problemer ved denne fremgangsmåde.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Et forslag i din nuværende situation vil være, uden at det bliver alt for teknisk, simpelthen at oprette den frigivne plads på din disk som en krypteret partition/volume/mappe. Her er lidt læsearbejde omkring, hvordan dette kan gøres, (google søgning):
https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=linux+disk+and+volume+encryption&ie=utf-8&oe=utf-8
Men, trods alle advarsler, vil det absolut nemmeste være, at oprette pladsen, og gøre denne brugbar, gennem programmet "Truecrypt".
Netop Truecrypt er meget kontroversiel i denne tid, da kildekoden ikke er blevet verificeret af OSS-programmørerne, og derfor ikke bør anvendes til lagring af personfølsomme data. Ingen vil, endnu, kunne forsikre dig om, at softwaren, Truecrypt, ikke indeholder en bagdør, hvorfor det er tilrådeligt at gøre brug af andre metoder. Men en krypteret partition vil, under alle omstændigheder, være en praktisk løsning.
Alternativet vil være at lave backup af dine systemer på maskinen, formatere disken og starte din dual-boot forfra, hvor du denne gang, allokerer tilstrækkelig plads til de systemer, du ønsker at bruge. Her vil det være en fordel at du, under installation af Ubuntu, opretter en Linux LVM opsætning. LVM er en forkortelse af Linux Volume Management, hvilket, via LVM-værktøjer, vil gøre det til noget nær en leg at arbejde med volumes på systemet, lige som det vil gøre det smertefrit at udvidde dit system med flere diske, hvor du bruger en helt ny disk til at udvidde eksempelvis din /home-folders kapacitet blot ved at føje den til den tilhørende volume-group.
https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=linux+disk+and+volume+encryption&ie=utf-8&oe=utf-8
Men, trods alle advarsler, vil det absolut nemmeste være, at oprette pladsen, og gøre denne brugbar, gennem programmet "Truecrypt".
Netop Truecrypt er meget kontroversiel i denne tid, da kildekoden ikke er blevet verificeret af OSS-programmørerne, og derfor ikke bør anvendes til lagring af personfølsomme data. Ingen vil, endnu, kunne forsikre dig om, at softwaren, Truecrypt, ikke indeholder en bagdør, hvorfor det er tilrådeligt at gøre brug af andre metoder. Men en krypteret partition vil, under alle omstændigheder, være en praktisk løsning.
Alternativet vil være at lave backup af dine systemer på maskinen, formatere disken og starte din dual-boot forfra, hvor du denne gang, allokerer tilstrækkelig plads til de systemer, du ønsker at bruge. Her vil det være en fordel at du, under installation af Ubuntu, opretter en Linux LVM opsætning. LVM er en forkortelse af Linux Volume Management, hvilket, via LVM-værktøjer, vil gøre det til noget nær en leg at arbejde med volumes på systemet, lige som det vil gøre det smertefrit at udvidde dit system med flere diske, hvor du bruger en helt ny disk til at udvidde eksempelvis din /home-folders kapacitet blot ved at føje den til den tilhørende volume-group.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jeg får ikke tid til at se på det før i weekenden, men fortsæt endelig med at komme med forslag.
Jimmyfj, jeg skal lige have læst på de google-hits du sendte, men jeg tolker dit forslag sådan at jeg kan lave den krypterede partition/volume/mappe selv om jeg allerede har opbrugt de maksimale 4 primære partioner?
Jimmyfj, jeg skal lige have læst på de google-hits du sendte, men jeg tolker dit forslag sådan at jeg kan lave den krypterede partition/volume/mappe selv om jeg allerede har opbrugt de maksimale 4 primære partioner?
-
- Admin
Hvis du har MBT kan du ikke oprette flere end 4 partitioner ved mindre en af de 4 er en udvidet partition og resten inden i den.
-
Vinder skrev:Jeg får ikke tid til at se på det før i weekenden, men fortsæt endelig med at komme med forslag.
Hvis du prøver at lave en ny partion ser du jo hurtig om det kan lade sig gøre. husk at give den et navn/label så den er nem at se.
-
Her er nogle billeder til yderligere illustration
Nuværende partitionering
Advarslen
Den forsøgte partitionering
Nuværende partitionering
Advarslen
Den forsøgte partitionering
-
- Admin
Advarslen vil ikke på virke dig da systemet bruger LBA og UUID til at identificere boot.
Siden du har en extended partition kan du oprettet mindst 64 partitioner inden i den.
Det burde ikke være et problem at udvide sda5 efter du har udvidet "extended"
Siden du har en extended partition kan du oprettet mindst 64 partitioner inden i den.
Det burde ikke være et problem at udvide sda5 efter du har udvidet "extended"
-
Jeg takker mange gange for hjælpen. Ændringen af partitionerne foregik helt efter planen og jeg har nu den opdelig der er vist på nedenstående billede. Udvidelsen af sda4 tog ca. 30 minutter og at lægge den ikke-allokerede plads ind under sda5 yderligere ca. 1 time.