Hvorfor virker NemID on/off hele tiden?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Hvorfor virker NemID on/off hele tiden?

Indlæg af thj01 »

Der er noget der undrer mig - og det er teknikken bag.

Hvordan kan det være at noget virker den ene dag, og så virker det ikke dagen efter?

Hvorfor kan man bruge Iced den ene aften og firefox kører fint, for at dagen efter så staller Firefox, men virker efter man har installeret SUN's Java?

Hvorfor er der så meget bøvl med Java ??? Eller er det NemID? .... Eller er det den måde de enkelte sider implementerer det på?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor virker NemID on/off hele tiden?

Indlæg af AJenbo »

Det er alle 3 og det er også der for det virker så tilfældigt.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg har lige ikke kunne betale fra DDB og måtte bruge W7 da jeg ikke gad og havde tid til at forsøge mig frem :(
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Poul-Henning Kamp(*): http://en.wikipedia.org/wiki/Poul-Henning_Kamp som jeg anser som en af DKs bedste softwareudviklere har skrevet et blogindlæg på version2.dk.

Det hedder "Keep It Simple, NemID" - der opridser den værste fejl DanID har lavet da de lavede NemID.
http://www.version2.dk/blog/keep-it-simple-nemid-54560
Læs også de udmærkede kommentarer.

/Lars

(*)
PHK har lavet Varnish cache serveren, og er også FreeBSD kerne udvikler.
Han har også lavet md5crypt funktionen som blev brugt overalt på internettet, indtil han meget klart fortalte at den algoritme ikke længere er sikker: http://phk.freebsd.dk/#md5crypt-is-no-longer-safe
Noget af det kode PHK er skrevet er en del af Apples styresystemer.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01

Indlæg af thj01 »

@lath

Jeg ved at universiteterne også hænger i "java"-bremsen, og jeg diskuterede med dem hvorfor vi skulle lære java, når JavaScript og Jquery faktisk giver en enorm værktøjskasse. det skal lige siges det var ikke en programmøruddannelse, men en kommunikationsuddanelse hvor man på 3 mdr skulle lære at programmere i ..... java!

KISS er et vidunderligt princip, og er som regel det første der dør når man gør som man altid har gjort!

Kører LTS udgaverne.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Java kan stadig have en hvis merit som applikationer, det er også det de fleste apps til android er skrevet i. JavaScript udfylder lidt et andet segment om dog at linjerne lige så stille er blevet mere sløret. Hvis de hade tænkt sig at i skulle lave web ting er jeg dog enig i at det var et forkert valgt sprog og på program siden ville jeg også selv have valgt noget andet en Java.
thj01

Indlæg af thj01 »

Når uddannelsen kører på HTML5, så er jquery langt mere relevant end javascript!

om få år vil mange applikationer være lavet med denne kombination

Men ja - alle programmeringssprog kan have mening - men java er ikke bedre jquery, javascript, phyton eller C!

Kører LTS udgaverne.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jquery er et framework til javascript, du kan ikke skille de 2 mere en du kan pille havregryn ud af havregrød, når du skriver kode med det skriver du stadig javascript og der findes også andre kompetente frameworks.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

AJenbo skrev:... pille havregryn ud af havregrød ...

Heh, det en god én :)
Svante

Indlæg af Svante »

Var der ikke noget med, at Nemid skulle baseres på javascript og ikke java i fremtiden?
thj01

Indlæg af thj01 »

@AJenbo

Ja Jquery er et "overlay" til javascript, så man netop kan gøre ting nemmere. Det er så smart at det bliver anvendt af stort set alle de store spillere på nettet - herunder Google.

Hvis man nu havde 5 år hvor man lærte at programmere fra bunden af og lærte den indre logik så ville Java give mening. Men hvis det eneste man har er 3 mdr med HTML5/CSS + 3 mdr med et programmeringssprog, så ville den mest logiske tilgang være at lære folk at anvende noget som har giver det største udbytte. Og der ville jQuery, jQueryUI og jQueryMobile give rigeligt med redskaber i denne sammenhæng. Nej man lærer ikke at "programmere" - men man lærer at programmere hjemmesider og give dem udvidet funktionalitet.

Faktisk så svarer din udtalelse lidt til at sige at et sprog som C bare er et framework til binær maskinkode.

Kører LTS udgaverne.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

thj01 skrev:Faktisk så svarer din udtalelse lidt til at sige at et sprog som C bare er et framework til binær maskinkode.

Er det ikke også det?

Forskellige sprog har forskellige abstraktionsniveauer, hvor C kan siges at have et lavt, Perl/Python et højt og fx JavaScripts jQuery meget højt.

Jeg er så ikke enig i at alle bruger noget = smart. Se på Windows, Mac og alkohol+nikotin. jQuery gør en given opgave hurtig at gennemføre, hvilket åbenbart kan opveje ulemperne hos dem der bruger det. En åbenlys ulempe er, at mange trækker jQuery direkte fra Googles CDN, så opdateringer kan ligge en hjemmeside ned, hvis man ikke er forsigtig med versionskontrol. Lavede man selv løsningen i JavaScript, så ville man have kontrollen, men skulle bruge tiden, og have ekspertisen.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

thj01 skrev:Faktisk så svarer din udtalelse lidt til at sige at et sprog som C bare er et framework til binær maskinkode.

Så må du have miss forstået noget af det jeg skrev. Alt du skriver med jQuery er JavaScript, du kan gøre brug af jQuery i JavaScript, du kan ikke programmere i jQuery. For at være helt korrekt så er jQuery et bibliotek.
thj01

Indlæg af thj01 »

@AJenbo

Hvor har jeg skrevet at " jQuery er JavaScript"??

Jeg har forsøgt at sige, at man kan programmere HJEMMESIDER med jQuery!

@TitanusEramius

Det var såmænd også min pointe at det var ;)

Og man kan sagtes hente en lokal kopi af jQuery til serveren og tilgå den derfra. Det ville jeg da ihvertfald gøre ;).

Og ja - hvis man kan javascript så kan man. Og det kan man nok efter en 5 årig programmøruddannelse, men squtte hvor 1 ud af 30 semesterfag er det eneste reelle programmering man lærer! Og nu var jo også som et modstykke til ren Java at jeg nævnte det ... ikke Javascript!

Kører LTS udgaverne.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

thj01 skrev:Hvor har jeg skrevet at " jQuery er JavaScript"??

Jeg har forsøgt at sige, at man kan programmere HJEMMESIDER med jQuery!

Ingen steder, det er det der er problemet. Detaljen er at man kan programmere hjemmesider med JavaScript og man kan bruge jQuery i JavaScript.