Dual installation!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Erik Andersen
Geografisk sted: furesø kommune

Dual installation!

Indlæg af Erik Andersen »

Hjælp! Efter at have anvendt "Grub Organizer" til at slippe af med ældre udgaver Ubuntu, var jeg ude af stand til at starte op igen!Efter geninstallation af Ubuntu er begge ude af stand tilat starte op,da jeg kører et dobbel system, Win vista på HD0, og 12.04 på HD1. begge SATA diske på 320 Gb. Det foresvæver mig at man kan risikere at grub lægger sig på HD1, i stedet for HD0, og således vil kun Windows starte up. Efter to forsøg på nyinstallation, er jeg ikke kommet videre. Så hvordan er det nu lige jeg kommer videre?
andy
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dual installation!

Indlæg af AJenbo »

Hvad sker der når du prøve at starte. Hvis GRUB ligger på den forkerte disk vil det normalt ikke betyde at Windows kan starte, men at intet starter
Erik Andersen

Hej igen, første gang jeg startede kom der noget volapyk, som jeg ikke erindrer teksten på, så jeg prøvede at starte op igen, hvilket så lykkedes i windows.Så opgav jeg at få startet Ubuntu, og gik i lag med en re-inatallation, stadig på HD1. Men efter install optræder grub ikke, og computeren starter direkte i Win.Efter reset af MBR. Der står jeg så nu,der ligger en Ubuntu på HD1, som jeg ikke kan få fat i! Jeg skal lige bemærke, at de to diske vnok oprrindeligt er sat op som et cached par, men det har jeg heller ikke forstand på.
andy
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Mener du at de var sat op som RAID?

Hvis den starter direkte i Windows må det betyde at den ene disk stadig har Windows bootloader i MBR og at din bios er sat op til at starte fra den disk mens det er den anden du installere GRUB på, du kan eventuel rette det i din bios eller installere GRUB på begge diske.
Erik Andersen

Har foreløbig, på grund af tidnød, givet afkald på Windows installationen på min stationære. Jeg har en windows installation på en bærbar. Har så installeret Ubuntu på HD0 ! På et senere tidspunkt vil jeg så grave dybere. Indtil nu ,tak for hjælpen jeg markerer problemet som løst!
andy
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan muligvis bruge denne guide til at genskabe grub efter en windows installation:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/