Unstall Ubuntu svigter!! og alt er dødt
-
- Geografisk sted: Haderslev
Unstall Ubuntu svigter!! og alt er dødt
Jeg havde en dobbelt installation på min PC.
Efter at have teste og eksperimenteret i nogle dage, må jeg erkende at Ubuntu 13.10 godt nok er et fint og stabilt styresystem, men Wine kan ikke køre de Windows programmer (Grafik, fotos, musik og video) som jeg bruger daglig. Derfor skulle Ubuntu afinstalleres.
Jeg fandt UninstallWubi i mappe Ubuntu i Windowsroden, kørte program som meldte at Ubuntu var afinstalleret.
Ja mappen med Ubuntu forsvandt, men en genstart viste at den dobbelte boot stadig var der, jeg kunne stadig starte Ubuntu (det tog lidt længere tid) og min harddisk var stadig partioneret med en Ubuntudel usynlig fra Windows.
Hvordan kom jeg af med Ubuntu, dobbelt boot og partionering. ????
Og så skete katastrofen, jeg fulgte den opskrift jeg fandt i et andet indlæg om at bruge Gpartet-live til at fjerne de dannede partitions fra Ubuntu og dermed fjerne Ubuntu (det drejede sig nyinstallering). Det gik fint jeg genvandt den oprindelige partitionstørrelse for windows, men ved genstart, der skulle gå til Windows fik jeg umiddelbart efter startsiden følgende fejlmeldinger:
error: no such partion.
Entering rescue mode ..
grub rescue>
og hvad så!!!!
Windows XP geninstalleres ??
Leif
Efter at have teste og eksperimenteret i nogle dage, må jeg erkende at Ubuntu 13.10 godt nok er et fint og stabilt styresystem, men Wine kan ikke køre de Windows programmer (Grafik, fotos, musik og video) som jeg bruger daglig. Derfor skulle Ubuntu afinstalleres.
Jeg fandt UninstallWubi i mappe Ubuntu i Windowsroden, kørte program som meldte at Ubuntu var afinstalleret.
Ja mappen med Ubuntu forsvandt, men en genstart viste at den dobbelte boot stadig var der, jeg kunne stadig starte Ubuntu (det tog lidt længere tid) og min harddisk var stadig partioneret med en Ubuntudel usynlig fra Windows.
Hvordan kom jeg af med Ubuntu, dobbelt boot og partionering. ????
Og så skete katastrofen, jeg fulgte den opskrift jeg fandt i et andet indlæg om at bruge Gpartet-live til at fjerne de dannede partitions fra Ubuntu og dermed fjerne Ubuntu (det drejede sig nyinstallering). Det gik fint jeg genvandt den oprindelige partitionstørrelse for windows, men ved genstart, der skulle gå til Windows fik jeg umiddelbart efter startsiden følgende fejlmeldinger:
error: no such partion.
Entering rescue mode ..
grub rescue>
og hvad så!!!!
Windows XP geninstalleres ??
Leif
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Unstall Ubuntu svigter!! og alt er dødt
Det lyder som om du har haft både en wubi og en almindelig installere. Du skal genetablere Windows bootloaderen, hvilken udgav køre du
-
Windows XP ser. 3
-
- Admin
Du burde have kunne reparere den hvis du har en xp installationsdisk, værker opmærksom på at det er en reparation og ikke en reparationsinstallation du ønsker at foretage.
-
Det har jeg, så det prøver jeg, ellers er det nok forfra og så kommer spørgsmålet forfra med hvad.
Jeg takker indtil videre og skal nok svare tilbage under alle omstændigheder.
Leif
Jeg takker indtil videre og skal nok svare tilbage under alle omstændigheder.
Leif
-
Windows Installer fortæller at der ingen Harddisk er på PC'en ???
Hvis det er tilfældet kan jeg jo ikke engang installerer noget men det er det ikke!
Går jeg ind i BIOS for PC'en står der fint under Device info at der en harddisk
Hvis jeg kører Ubuntu fra USB stick kan jeg se hele harddisken og alt hvad der ligger på den
Altså mystik:
En gammel ven som underviste mig på et kursus for netværkopsætning engang omkring 95, sagde at somme tider var den eneste løsning at anskaffe en høj sort hat og en sort hane. Tag hatten på og hold hanen foran computeren. Skær halsen over på hanen og drej 3 gange rundt ...
Leif
Hvis det er tilfældet kan jeg jo ikke engang installerer noget men det er det ikke!
Går jeg ind i BIOS for PC'en står der fint under Device info at der en harddisk
Hvis jeg kører Ubuntu fra USB stick kan jeg se hele harddisken og alt hvad der ligger på den
Altså mystik:
En gammel ven som underviste mig på et kursus for netværkopsætning engang omkring 95, sagde at somme tider var den eneste løsning at anskaffe en høj sort hat og en sort hane. Tag hatten på og hold hanen foran computeren. Skær halsen over på hanen og drej 3 gange rundt ...
Leif
-
Jeg har lige via Ubuntu været inde og se boot.ini i roden på harddisken
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)\WINDOWS
[operation systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)\WINDOWS="Microsoft Windows SP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Config.sys er tom
Autoexec.bat indeholder kun en sti definition for Pinnacle til Shared filer
Jeg har fra præboot altså BIOS kørt en Diagnose, alt er som det skal være med hensyn til memory acces og CPU.
Jeg har prøvet at rette ovenstående partion(1) til partion(0) samme fejlmelding , jeg har helt fjernet boot.ini fra roden samme resultat.
Leif
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)\WINDOWS
[operation systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)\WINDOWS="Microsoft Windows SP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Config.sys er tom
Autoexec.bat indeholder kun en sti definition for Pinnacle til Shared filer
Jeg har fra præboot altså BIOS kørt en Diagnose, alt er som det skal være med hensyn til memory acces og CPU.
Jeg har prøvet at rette ovenstående partion(1) til partion(0) samme fejlmelding , jeg har helt fjernet boot.ini fra roden samme resultat.
Leif
-
- Admin
Jeg er ikke lige med på hvor hvornår det er den siger der ikke er nogen disk?
Den når ikke så langt som til boot.ini. Det er din MBR boot kode der pt. er GRUB men skal laves tilbage til NTLDR, hvis du har en anden maskine hvor der er Windows 2000 eller XP på kan vi kopiere den der fra.
Den når ikke så langt som til boot.ini. Det er din MBR boot kode der pt. er GRUB men skal laves tilbage til NTLDR, hvis du har en anden maskine hvor der er Windows 2000 eller XP på kan vi kopiere den der fra.
-
Fejlmelding med GRUB kommer umiddelbart efter præsentationsvinduet af Windows, hvor man kan vælge BIOS F2 eller BOOT F12, altså der hvor jeg starter Ubuntu fra stick. Hvis jeg ikke fanger med F12 der, kom jeg tidligere til den delte boot hvor Ubuntu /Windows kunne vælges og nogle memory test. Nu optræder kun fejlmeldingen
Fejlmelding for manglende HD kommer ved valg af reparere Windows fra Windows XP disken . Dvs efter at Windows har gjort klart til Installation fra disken
Jeg har en anden maskine med XP Home men hvor finder jeg MBR ( hvad står det for) og hvad hedder det på disken (er det en fil i roden? Jeg ser systemfiler med Total Commander
Jeg har netop fundet en fil ntldr i roden på min stationær, men jeg kan ikke se noget med MBR.
På labtop (problembarnet) kan jeg kun bruge Nautilus fra sticken dvs jeg kan nok ikke se systemfilerne i roden af disken. Men jeg kan kopiere via en anden USB stick fra en maskine til en anden.
Leif
Fejlmelding for manglende HD kommer ved valg af reparere Windows fra Windows XP disken . Dvs efter at Windows har gjort klart til Installation fra disken
Jeg har en anden maskine med XP Home men hvor finder jeg MBR ( hvad står det for) og hvad hedder det på disken (er det en fil i roden? Jeg ser systemfiler med Total Commander
Jeg har netop fundet en fil ntldr i roden på min stationær, men jeg kan ikke se noget med MBR.
På labtop (problembarnet) kan jeg kun bruge Nautilus fra sticken dvs jeg kan nok ikke se systemfilerne i roden af disken. Men jeg kan kopiere via en anden USB stick fra en maskine til en anden.
Leif
Senest rettet af leifjoha 28. okt 2013, 12:09, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
leifjoha skrev:Fejlmelding med GRUB kommer umiddelbart efter præsentationsvinduet af Windows, hvor man kan vælge BIOS F2 eller BOOT F12, altså der hvor jeg starter Ubuntu fra stick.
Det er BIOS på din bundkort, det har intet med Windows at gøre på det tidspunkt.
leifjoha skrev:Fejlmelding for manglende HD kommer ved valg af reparere Windows fra Windows XP disken . Dvs efter at Windows har gjort klart til Installation fra disken
Du skal ikke installere men reperer, måske er det ikke en rigtig instalations disk men en OEM disk du har.
leifjoha skrev:Jeg har en anden maskine med XP Home men hvor finder jeg MBR ( hvad står det for) og hvad hedder det på disken (er det en fil i roden? Jeg ser systemfiler med Total Commander
Det er ikke en fil men de første 512bytes af harddisken. Det står for Master Boot Record.
leifjoha skrev:På labtop (problembarnet) kan jeg kun bruge Nautilus fra sticken dvs jeg kan nok ikke se systemfilerne i roden af disken. Men jeg kan kopiere via en anden USB stick fra en maskine til en anden.
Nautilus kan også se filer i roden.
-
- Admin
Sådan gør du for at kopiere MBR fra en maskine til en anden.
Start maskinen, hvor den korrekte MBR ligger, med Ubuntu disken og vælge "Prøv Ubuntu". Åben terminalen og kør denne kommando:
(tjek at harddisken er /dev/sda)
I hjemme mappen vil der nu ligge en fil der heder mbr.bin, kopier den til et sted hvor du kan finde den igen senere.
Start maskinen, hvor MBR mangler, med Ubuntu disken og vælge "Prøv Ubuntu". Kopier mbr.bin til hjemmemappen.
Åben terminalen og kør denne kommando:
Start maskinen, hvor den korrekte MBR ligger, med Ubuntu disken og vælge "Prøv Ubuntu". Åben terminalen og kør denne kommando:
Kode: Vælg alt
sudo dd if=/dev/sda of=~/mbr.bin bs=446 count=1
I hjemme mappen vil der nu ligge en fil der heder mbr.bin, kopier den til et sted hvor du kan finde den igen senere.
Start maskinen, hvor MBR mangler, med Ubuntu disken og vælge "Prøv Ubuntu". Kopier mbr.bin til hjemmemappen.
Åben terminalen og kør denne kommando:
Kode: Vælg alt
sudo dd if=~/mbr.bin of=/dev/sda bs=446 count=1
-
Nu er den ikke død længere, jeg valgte en anden vej ud fra princippet 1 trin frem og 2 tilbage.
Jeg valgte at geninstallerede Ubuntu som delt operativsystem. Altså forfra. Da installationen fra DVD forelagde et problem om et partition som lå der i forvejen , valgte jeg lade installationsprogrammet afmontere denne. Opdelingen viste nu ca 90Gb til Windows og ca 20 Gb til Ubuntu akkurat som forventet.
Efter det sædvanlige larmeri fra drevet, blev Ubuntu nu i version 13.04 installeret (jeg havde 13.10 på USB sticken).
Efter en reboot og Windowsvalg, skulle denne lige gennem montering af nogle enheder og et total disk check - et par genstarter og nu har jeg en situation som i morges tidligt med dobbelt boot.
Selvfølgelig er alle mine ekstraprogrammer i Ubuntu ikke med, men Windows er intakt.
Jeg ved ikke om jeg tør begynde en tilbageføring til ren Windows nu. Har I en dødsikker opskrift på det?
Tak til alle for jeres svar .
Leif
NB Til jer alle: Fra nu er det tagsten og grene der er det vigtigste, stormen er ved at komme ind over os i Sønderjylland
Jeg valgte at geninstallerede Ubuntu som delt operativsystem. Altså forfra. Da installationen fra DVD forelagde et problem om et partition som lå der i forvejen , valgte jeg lade installationsprogrammet afmontere denne. Opdelingen viste nu ca 90Gb til Windows og ca 20 Gb til Ubuntu akkurat som forventet.
Efter det sædvanlige larmeri fra drevet, blev Ubuntu nu i version 13.04 installeret (jeg havde 13.10 på USB sticken).
Efter en reboot og Windowsvalg, skulle denne lige gennem montering af nogle enheder og et total disk check - et par genstarter og nu har jeg en situation som i morges tidligt med dobbelt boot.
Selvfølgelig er alle mine ekstraprogrammer i Ubuntu ikke med, men Windows er intakt.
Jeg ved ikke om jeg tør begynde en tilbageføring til ren Windows nu. Har I en dødsikker opskrift på det?
Leif
NB Til jer alle: Fra nu er det tagsten og grene der er det vigtigste, stormen er ved at komme ind over os i Sønderjylland
Senest rettet af leifjoha 28. okt 2013, 14:18, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
Der er vel aldrig noget der er sikkert når man roder med boot af systemer. Men nu har du jo så kun 1 og ikke 2 installationer af Ubuntu så der skullde da i det mindste være mere plads på din Windows disk end før. Da det ikke er en WUBI er der i øvrigt ganske let at overgå til en ren Ubuntu hvis du engang skulle ønske det. Det er også simpelt nok at justere hvor meget plads der skal gå til Ubuntu og hvor meget der skal gå til Windows.
-
- IRC nickname: How to be me
leifjoha skrev:Nu er den ikke død længere, jeg valgte en anden vej ud fra princippet 1 trin frem og 2 tilbage.
Leif
Så ville jeg bare skrumpe Ubuntu til 10 GB med Gparted og have den som hjælp hvis windows skulle gå ned, så kan man altid komme i sine mapper og hente sine filer, man har også en sikre platform hvis man vil browse på lidt mere vilde sider.
Når lejligheden byder sig.