Det går rimelig med min oplæring. Jeg har snart det meste kørende, men er nu på vej mod loftet med Ubuntu på min gamle labtop. Inden jeg går videre med mine eksperimenter vil jeg gerne vide, om jeg kan fjerne Windows men beholde den opbyggede Ubuntu og de etablerede ekstra programmer, uden at skulle starte med af fjerne hele Ubuntu (Wubi?) og så geninstallere Ubuntu solo fra bunden en gang til.
Leif
Fra dobbelt boot til ren Ubuntu
-
- Geografisk sted: Haderslev
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Fra dobbelt boot til ren Ubuntu
leifjoha skrev:Det går rimelig med min oplæring. Jeg har snart det meste kørende, men er nu på vej mod loftet med Ubuntu på min gamle labtop. Inden jeg går videre med mine eksperimenter vil jeg gerne vide, om jeg kan fjerne Windows men beholde den opbyggede Ubuntu og de etablerede ekstra programmer, uden at skulle starte med af fjerne hele Ubuntu (Wubi?) og så geninstallere Ubuntu solo fra bunden en gang til.
Leif
Hvis det er en wubi-install ligger den jo i windows, så er det nok sikkerts at lave en frisk install og vælge "hele disken" under installation.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Der er nærmest ingen fordel ved at fjerne Windows når der er tale om en WUBI. Du kunne godt lave en ektra partition på den tomme plads og så bruge den fra Ubuntu, men det ville være upraktisk. Der findes også forskellige metoder til at udvide WUBI-filen på så der er mere plads til Ubuntu, men det er besværligt og kan være risikabelt.
Som How to be me skriver så er det sikreste at lave en frisk installation. Du kan dog tage backup af din /home mappe så alle dine filer og bruger indstillinger kommer med over, og du kan gemme en liste af installerede pakker på du automatisk kan installere dem igen. Sysem indstillinger findes i /etc, men jeg vil råde dig til kun at kopiere de filer du ved du har ændret i da der nok også ligger WUBI specifikke ting der.
En ren installation vil være mere stabil og yde bedre end din nuværende WUBI da den ikke skal gå igennem Windows drevet ved alle harddisk operationer.
Som How to be me skriver så er det sikreste at lave en frisk installation. Du kan dog tage backup af din /home mappe så alle dine filer og bruger indstillinger kommer med over, og du kan gemme en liste af installerede pakker på du automatisk kan installere dem igen. Sysem indstillinger findes i /etc, men jeg vil råde dig til kun at kopiere de filer du ved du har ændret i da der nok også ligger WUBI specifikke ting der.
En ren installation vil være mere stabil og yde bedre end din nuværende WUBI da den ikke skal gå igennem Windows drevet ved alle harddisk operationer.
-
- Geografisk sted: Haderslev
Tak for svarene, det var som jeg "frygtede".Jeg stopper med midlertidig med legen, da jeg om kort tid skal have en Skype video konference. Den virker med Windows men endnu ikke på Ubuntu (kun audio)
Leif
Leif