Det blevet nævnt i anden tråd at man kan justere på partionstørrelsen mens man er i denne hvis den er oprettet som beskrevet her http://www.howtogeek.com/127246/linux-sysadmin-how-to-manage-lvms-with-a-gui/
hvad er fordelene og ulemperne ved at opsætte sin harddisk med dette?
Hvordan virker LVM-partion
-
- IRC nickname: How to be me
Hvordan virker LVM-partion
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Hvordan virker LVM-partion
How to be me skrev:Det blevet nævnt i anden tråd at man kan justere på partionstørrelsen mens man er i denne hvis den er oprettet som beskrevet her http://www.howtogeek.com/127246/linux-sysadmin-how-to-manage-lvms-with-a-gui/
hvad er fordelene og ulemperne ved at opsætte sin harddisk med dette?
Ulempe:
Crasher 1 harddisk, og er den ikke i en raid konfiguration hvor data kopiere til mere end 1 fysisk harddisk, så bliver filsystemet lagt ned, hvis 1 harddisk fejler (LVM tillader at filsystemet er spredt ud over flere fysysiske harddiske).
Ulempen kan modarbejdes ved at kaste mere hardware (harddiske) ind i løsningen, og så lade den blive styret af en hardware RAID controller der automatisk spejler data.
Man kan også bruge den billigere software RAID, der kombinerer device drivers med billigere software-RAID hardware.
Software raid kræver support fra styresystemet, og man skal have fat i posen med lav niveau Linux system tricks, hvis man vil boote fra en software raid.
Kravet er at device driveren er tilgængelig ved boot, dvs at device driveren til raid er inde i initramfs-filen, der ligger på /boot.
For at der i det hele taget kan bootes er det nødvendigt at have et seperat block device, f.eks. et USB drev til at have en GRUB + en partition der er /boot (1 per styresystem). Det USB drev skal permanet være tilsluttet maskinen.
Ikke nok med at device driveren til raid skal være med i initramfs, så skal alle de device driveres som raid device driveren er afhængig af også være med, for ellers panikker kernen (kernel panic).
Den ser ca sådan her ud:
Man kan også have mere end 1 LVM, så /home ligger som en LVM med RAID, og alt andet i en anden LVM der ikke bruges RAID på, da man altid bare kan installere styresystemet igen på en ny harddisk.
Bruger man den løsning kan man montere en tom mappe som /home, dernæst starte software-raid device driverne når kernen er startet og / filsystemet er blevet monteret, og så remounte /home til raid drevet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Undskyld men jeg forstår ikke kernen i dette, den spreder data mere ud over det hele og kan køre med flere harddiske på en gang, man skal så sørge for at alle vigtige filer er spejlet så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
-
How to be me skrev:Undskyld men jeg forstår ikke kernen i dette, den spreder data mere ud over det hele og kan køre med flere harddiske på en gang, man skal så sørge for at alle vigtige filer er spejlet så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
I din delsætning ...
så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
... skal fil, erstattes med ordet harddisk. Svaret er ja.
Glemte at fortælle det vigtigste, som du også kunne læse i artiken:
Med LVM kan du ændre størrelsen på et filsystem - imens Ubuntu kører.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:How to be me skrev:Undskyld men jeg forstår ikke kernen i dette, den spreder data mere ud over det hele og kan køre med flere harddiske på en gang, man skal så sørge for at alle vigtige filer er spejlet så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
I din delsætning ...så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
/Lars
Men så "fylder" det vel mere, er det ikke lige som at have 2 ens styresystemer på en partion?
Og det at kunne ændre størrelse fra og på den partion man kører på er da en fed detalje, men så besværlig er det jo ikke at starte gpartet fra andet sted.
Nu er teknisk engels så ikke min stærke side og selv om det var kan det være svært at gennemskue hvad der er rigtig fed uden at man selv har prøvet det, men det har jo sine begrænsninger. Jeg fisker lidt efter om det er så smart så næste gang man skulle starte forfra om det så var værd at bruge på en pc?
-
How to be me skrev:lath skrev:How to be me skrev:Undskyld men jeg forstår ikke kernen i dette, den spreder data mere ud over det hele og kan køre med flere harddiske på en gang, man skal så sørge for at alle vigtige filer er spejlet så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
I din delsætning ...så hvis en fil svigter så går systemet ikke ned?
/Lars
Men så "fylder" det vel mere, er det ikke lige som at have 2 ens styresystemer på en partion?
- Hvis uden RAID:
nej og nej. - Hvis med RAID:
- Nej - du har en kopi der konstant holdes opdateret - det giver dig ikke mere plads - fysisk tager 1 kopi naturligvis den dobbelte plads op (originalen + kopien), og RAID typen med 2 kopier tager så 3x så meget plads op.
- for det andet spørgsmål: Kun ja, hvis styresystemet også er installere i et RAID disk-array, ellers er svaret nej.
Laver du et filsystem større må det nødvendigvis gå ud over et andet filsystem af den indlysende årsag at et lagermedie ikke har ubegrænset lagerplads.
Du bestemmer selv hvilket filsystem det går ud over, da du skal starte med at frigive noget plads, såfremt der ikke er uallokeret plads at tage af, før et andet filsystem kan blive større.
How to be me skrev:Det at kunne ændre størrelse fra og på den partion man kører på er da en fed detalje, men så besværlig er det jo ikke at starte gpartet fra andet sted.
Der kan gå meget galt ved partitionering, så jeg fortrækker LVM over gparted, YMMV.
How to be me skrev:Jeg fisker lidt efter om det er så smart så næste gang man skulle starte forfra om det så var værd at bruge på en pc?
De fleste kører med en enkelt harddisk og dør den er man i problemer uanset om man bruger LVM eller den gammeldags metode.
Jeg ville derfor anbefale at bruge LVM.
- Lav en lille 1/2 GB /boot partition i starten af harddisken, som er uden for LVMen - dermed skulle det være nemt for GRUB at starte Linux kernen op.
- Resten af disken laver du så som en stor fysisk partittion, og den bruges så til at lave en LVM partition. I LVM partitionen opretter du et /home filsystem, og et / filsystem.
- Du kan så altid nemt skrue på hvor meget plads / skal have og hvor meget plads /home skal have.
- Vil du dual boote imellem 2 Linux styresystemer skal du lave 2 stk /boot partitions der er uden for LVMen, og LVMen skal så have en /home en / filsystem ,og et filsystem du reserverer til det andet Linux styresystems / filsystem.
- Bemærk at med dual-boot LVM løsningen har du en seperat /home partiton hvor du altid kan skrue på pladsen.
/Lars
-
Det skal overvejes nøje, der er meget nyt at blive fortrolig med så.
Men så blev jeg da lidt klogere.
Men så blev jeg da lidt klogere.