Boote via USB

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Svante

Boote via USB

Indlæg af Svante »

Jeg skal opdatere min BIOS på min Dell Inspiron 530S.
Til dette formål har hentet den nyeste BIOS, og lavet en bootbar USB med FreeDOS via Unetbootin.
Min problem er bare, at PC'en ikke vil boote op på. Den siger noget med 'Bad disk' eller sådan noget...
Har prøvet på en anden PC, og her kan jeg godt boote op. Så USB-pen virker fint nok.
Har checket BIOS om den står korrekt mht. boot-rækkefølge, og det ser rigtigt nok ud.
Set ud fra mit synspunkt kan PC'en ikke bruge USB til at boote fra.
Noget som har en løsning på det?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Boote via USB

Indlæg af Kurt Christensen »

Disk?
Når lejligheden byder sig.
Svante

Indlæg af Svante »

How to be me skrev:Disk?

Unetbootin virker vist nok kun til USB og det er Unetbootin som kan lave FreeDOS.
Har ikke kendskab til andre metoder.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Har du prøvet fra et memorykort?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Svante skrev:
How to be me skrev:Disk?

Unetbootin virker vist nok kun til USB og det er Unetbootin som kan lave FreeDOS.
Har ikke kendskab til andre metoder.

Metoder
=======
a)
Nogle BIOS kan kun tage BIOS ind fra et helt bestemt drev, CD-ROM f.eks..
Min BIOS på den store desktop maskine er indrettet sådan at den kun kan tage en BIOS firmware fil fra et helt bestemt diskdrev (CD-ROM).

Det hele startes ved at boote og så trykke på en bestemt taste imens CD-ROM drevet har en iso9660 formatteret CD-ROM med den nye firmware fil i. Fil navnet til firmware skal have et helt bestemt navn

b)
Du har nok glemt at sætte boot bit (A flaget). Partition tabel skal være MS-DOS, og filsystemet skal være FAT typen.
Du skal nok også lige lægge det DOS program ind som kan overføre firmwaren til BIOS flashen.

Oveni skal du måske også konfigurere CONFIG.SYS og AUTOEXEC.BAT (oj, jeg kan mærke at det er rigtig længe siden jeg har haft snitterne nede i Disk Operating System (DOS).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg skulle mene at USB'en, jeg har lavet, er god nok, da jeg godt kan boote op på den fra en anden maskine og få en DOS-prompt.
Så det er ikke der fejlen ligger.
Det er PC'en, som ikke vil benytte den, som er problemet. Boot-rækkefølgen er god nok.
Svante

Indlæg af Svante »

Nå, men i stedet for at bøvle med det USB-halløj, prøver jeg at downloade FreeDOS iso og brænde til CD eller DVD.
Jeg ved, at jeg kan boote via DVD-drevet.
Til interesserede kan den hentes her: http://www.freedos.org/download/
Svante

Indlæg af Svante »

Nå, det gik ikke :-(
Må finde en anden løsning....
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Svante skrev:Nå, det gik ikke :-(

Det virker normalt sådan at du får ikke muligheden for at vælge et USB-drev før USB-drevet er tilsluttet til maskinen, så du skal sætte USB drev, eller CD ind i CD/DVD-drev før du prøver at boote - og du skal også sætte BIOS op til at boote fra den enhed.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Svante

Indlæg af Svante »

lath skrev:
Svante skrev:Nå, det gik ikke :-(

Det virker normalt sådan at du får ikke muligheden for at vælge et USB-drev før USB-drevet er tilsluttet til maskinen, så du skal sætte USB drev, eller CD ind i CD/DVD-drev før du prøver at boote - og du skal også sætte BIOS op til at boote fra den enhed.

/Lars

Alt dette har jeg styr på.
Det ser ud til at andre Dell-brugere har samme problem. Så det er tilsyneladende et velkendt problem. Har ikke fundet løsning på det endnu.
Når den booter op på USB, siger den 'Boot error'. Kan godt boote med selv samme USB-pen på andre PC'ere.
Så det ser ud til at være et specifikt Dell-problem, at man ikke kan boote via USB. Har også prøvet med et SD-kort med samme resultat.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Svante

Indlæg af Svante »

Inden jeg kaster mig ud i noget, har jeg forelagt Dell problemet i dag.
Så må vi se, hvad de siger...
Svante

Indlæg af Svante »

Dell kastede hurtigt håndklædet i ringen. Tyndt, at de ikke kan tage sig af deres egne maskiner.
Det kan godt være, at jeg nødt til at kaste mig ud i ovenstående - hvis jeg tør... :?