Kryptering i forbindelse med installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante

Kryptering i forbindelse med installation

Indlæg af Svante »

Jeg har aldrig prøvet det før, derfor ville jeg prøve at slå kryptering af disken til i forbindelse med en Lubuntu-installation.
Men uanset hvad jeg gør stopper den med 'Unsafe swap space detected', og det er uanset om det er en blank disk, jeg forsøger at installere på.
Hvad gør jeg forkert?
Svante

Re: Kryptering i forbindelse med installation

Indlæg af Svante »

Det ser ud til, at hvis man kører kommandoen: 'sudo swapoff -a' inden installationen, så virker det.
Svante

Indlæg af Svante »

Hvem af Jer benytter egentlig kryptering af Jeres harddiske og hvor meget performance tager det fra ens PC?
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Svante skrev:Hvem af Jer benytter egentlig kryptering af Jeres harddiske og hvor meget performance tager det fra ens PC?

Jeg brugte den krypterings mulighed som bliver givet ved installation, hvor hele harddisken bliver krypteret inkl. swapoff, såvidt jeg har forstået. Jeg bruger ubuntu-gnome http://ubuntugnome.org/download/, og jeg har ikke målt det, men syns ikke jeg kan mærke nogen forskel på performance, men det er mere en følelse end reel målninger. Det som sker ved opstart af laptoppen, er at jeg kommer direkte ind på en login side til kun krypteringspassordet, der åbner harddisken. Jeg har til og med sat den op med auto login, da jeg regner med at hvis ikke krypteringen holder, så holder nok ikke den normale login heller :).
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Indlæg af pollute »

Svante skrev:Hvem af Jer benytter egentlig kryptering af Jeres harddiske og hvor meget performance tager det fra ens PC?

Jeg har brugt det, men er gået væk fra det igen. Jeg syntes det tog lidt preformence, men ikke ret meget. Jeg havde dog det problem at når jeg lukkede ned, så kom der en linje der kunne indikere at krypteringen gav problemer.

Jeg ved heller ikke helt hvorfor jeg havde krypteringen. :lol:
Min computer er en Acer Predator G3610
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Bruger man den krypterings-mulighed, der gives under installation vil man ikke mærke nogen nedgang i performance. Det skyldes, at dine filer ikke er krypteret, når først du er logget ind på dit system. Din /home mappe er krypteret, når du lukker maskinen helt ned, hvor vidt den også er det under hypernate skal jeg lade være usagt. Men når først du er logget ind, er den ikke.

Det samme gør sig gældende under LVM, Linux Volume Management. Her kan du kryptere flere volumes, som tilmed gør, at du skal indtaste en adgangskode for at boot kan fortsætte. Igen er dine filer ikke krypteret efter login, så tab af performance er ikke-eksisterende.

Disse to metoder skal sikre dit system mod misbrug af dine data i tilfælde af tyveri, ikke andet.

LVM gør det så lettere at arbejde med partitioner, som, ved hjælp af de værktøjer, der hører til LVM gør det let at tilføje nye diske til eksempelvis din /home partition. Du kan ændre størrelsen på de forskellige volumes, hvis du skulle komme til at mangle plads på din /home, eller et af de andre volumes du oprettede under installation.

Selv om maskinerne nu til dags er rene fart-djævle, vil du altså ikke komme til at opleve performancetab på selv ældre, mindre kraftfulde computere, af de før nævnte årsager.

Encrypt/decrypt on-the-fly er noget, som sutter ressourcer på alle systemer, og er en nærmest ubrugelig metode. De-krypterede filer er jo enkle at snuppe fra RAM, hvis man vil. Så selv denne metode kommer til kort.

Sikring af dine data skal foregå omkring dit NIC, netkortet. Det handler jo mere om at sikre computeren mod angreb udefra, og her er de nævnte former for kryptering aldeles ubrugelige.

Installer Wireshark på din Pc, overvåg den jævnligt og find ud af hvem, der står bag de adresser, som forsøger at tilgå dit system. Der findes nogle virkelig paranoide programmer til sikring af dit system. Men lad være med kun at forlade dig på en metode, du ikke helt forstår hvordan fungerer.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500