Dualboot og problemer med UEFI

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Dualboot og problemer med UEFI

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg ved nu ikke, beskrivelsen på billedet lyder noget underlig.
Først og fremmest benytter UEFI et andet partitionsskema end BIOS, så et større antal partitioner er ikke så underligt. Det nye skema dækker bl.a. over en systempartition til UEFI
http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

UEFI har vel 1 partition, og Ubuntu og Windows har nok 3 eller 4 hver.

Dertil lidt terminologi, inden vi bliver forvirret. BIOS og UEFI er begge systemer der står imellem operativsystemet og hardwaren, så at sige. De ligner begge hinanden når man går ind i dem, men det er en beslutning som producenterne har taget, for UEFI har adgang til al hardwaren (forudsat at diverse drivers er til rådighed for UEFI), og kan dermed i princippet starte et helt operativsystem. ASUS har vist lavet et grafisk interface til UEFI, som understøtter mus og pæne menuer, men jeg har ikke set det endnu.

Så når teksten referer til BIOS, så er det forkert og skaber forvirring. Den burde referer til UEFI. At UEFI understøtter legacy BIOS ændrer ikke ved noget, da Ubuntu heller ikke bliver til Windows når wine bruges.

Modsat BIOS som mere eller mindre er bygget ind i bundkortet, så starter UEFI op fra et image, fx ASUSs førnævnte, eller bare et Linux image som starter GRUB. Det er disse images som ligger i UEFIs system partition. I nogle udgaver af UEFI skal et nyt image manuelt tilføjes til UEFI inden der kan bootes fra det (fx "add new boot option"); imens andre UEFI'er automatisk viser images fra UEFIs system partition. Jeg har allerede prøvet begge dele, og det sidste er klart det letteste, da der er UEFI-syntaks involveret i det første.

På den sidste bærbare jeg installerede Debian på, der er der følgende partitioner set fra Debian

Kode: Vælg alt

sda1 = UEFI System
sda3 = Windows OS
sda4 = Linux /
sda5 = Windows Recovery
sda6 = Linux /home
sda7 = Linux /tmp
sda8 = Linux Swap

I Debian er de 4 Linux partitioner monteret + UEFI System. I UEFI er der ingen indstillinger for hverken legacy BIOS eller secure boot, hvilket egentlig undrer mig en smule. Det er også i denne UEFI at opstartsmediet skal sidde i, før det kan vælges. Debian blev i øvrigt installeret fra en live USB, da maskinen ikke har et optisk drev.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg vil sige pænt tak for de mange svar.

Jeg indstiller forsøgene på ubestemt tid, da jeg allerede nu har brugt alt for meget tid på det. Som sådan er min datter også ligeglad, bare at maskinen kan boote i Ubuntu (hun er jo godt opdraget). Hun havde også dualboot U9.04/XP på sin gamle bærbare, og hun siger at, hun ikke har haft brugt Windows i ~ 1½ år, så det er mest for guidens skyld at jeg prøvede.

Jeg er så mere bekymret, for hvad alt dette vil betyde for antallet af nye brugere, for det er helt ærligt langt fra så simpelt at lave en dualboot, som det har igennem alle de tidligere år, og der er helt sikkert mange som vil droppe forsøget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Så meget desto vigtigere at vi får en guide.

Jeg har desværre ikke adgang til at eksperimenterer med UEFI, da jeg tror ejerne af computerne ville blive kede af det. Og der er ingen af mine der bruger UEFI.

Måske vi skulle oprette en tråd i Ubuntu Danmark, og forsøge at lave en guide derfra?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

God ide. Jeg har 28 billeder fra kørslen af Boot-repair, og jeg kan godt stå for at skaffe nogle inde fra W8, sådan at vi nemt kan vise folk hvordan at man slår UEFI fra, før end at man kan installere Ubuntu. Jeg kan lige pakke og uploade dem på serveren, sådan at i andre også har adgang til dem.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Her er alle billederne https://ubuntudanmark.dk/filer/grub.zip

Vi skal have kigget godt på billede nummer 19, for der er en fejlmelding i terminalen.

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@Chr. Arvai

Den skriver bare at du skal have en boot paritition >200 MB, ext4fs formateret, og som har stien /boot, fordi at BIOS ikke kan boote din Ubuntu 12.04 fordi den er for langt væk i cylendre/sektorer.

Jeg har altid en /boot partition på lidt under 512 MB, og den er pt ext2fs formateret.
Jeg har så 2 /boot paritions, fordi jeg også har 2 / partitions, og dermed kan i nok gætte at jeg har en dual boot til 2 forskellige Linux distros.
Pt er det kun 2 forskellige versioner af Ubuntu, nemlig 12.04 LTS og 12.10, hvor 12.10'eren bliver til 13.10, når 13.10 er blevet lidt mere stabil og jeg har fået taget en fuld backup.

Det 2 /boot partitons ligger først, og de er primære partitions.
Derefter en swap partition der også er en primær partition.
Den logiske partition indeholder så de 2 root (/) filsystemer, og til sidst min /home partition, som begge Linux styresystemer kan se.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

I går opdaterede jeg Win8 til Win8.1 og da jeg genstartede sprang computeren let og elegant over Grub og gik direkte til Win8 :(

Løsning:
Når Window8 er startet, genstarter jeg ved, at holde Shift nede, mens jeg trykker på Genstart og når de fem firkanter kommer frem, trykker jeg på: Brug en enhed.
Så kommer der nogle nye firkanter og øverst står: ubuntu
Når der trykkes herpå starter Ubuntu, som normalt og derefter køres programmet Boot-repair og efter genstart er Grub igen, som den skal være :)

Jeg fik ingen fejlmeldinger ved brug af Boot-repair
Begge de maskiner jeg har lavet dualboot på (Win8 + Ubuntu) har været med Ubuntu 13.04 og 13.10. Har ikke prøvet med U12.04, men det kan vel ikke betyde noget?? (12.04 har vel også UEFI-understøttelse, eller hvad det nu hedder?)
Vh. Jannie