Program til redigering af hjemmesider

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
dk_troll
Geografisk sted: Randers - Denmark

Program til redigering af hjemmesider

Indlæg af dk_troll »

Findes der et godt program til redigering af hjemmesider med Ubuntu ? Det må ikke være alt for avanceret, jeg er absolut begynder på det felt, så ikke noget med en masse kodning, helst "drag and drop" og en god vejledning :)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Program til redigering af hjemmesider

Indlæg af lath »

dk_troll skrev:Findes der et godt program til redigering af hjemmesider med Ubuntu ? Det må ikke være alt for avanceret, jeg er absolut begynder på det felt, så ikke noget med en masse kodning, helst "drag and drop" og en god vejledning :)

Hvis du helst ikke vil lære at lave HTML dokumenter, Cascading Style Sheets, og Javascript, så bør du i stedet bruge et CMS.
WordPress er meget populært - du skal bare huske at holde det opdateret, samt at tage backup af databasen (hvilket er nemt inde fra WordPress).

WordPress er ikke et Ubuntu Program, men software som kører på en web server, og du bruger en almindelig browser til at logge ind og redigere dit website.

Hvis du derimod godt vil gøre en indsats for at lære HTML, CSS og JavaScript, så kan jeg anbefale dig at kigge på bluefish editoren.
NetBeans i en nyere udgave har en HTML5 editor indbygget. NetBeans er et Java program.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg går ud fra, at du er interesseret i web-udvikling, grundet dit spørgsmål om en god html-editor, som også er egnet til begyndere. Html består i første omgang af en hulens masse læse-arbejde. "Klip-og-klister" a'la MS Frontpage giver dig ikke andet end bøwl og ærgelse, hvis du på forhånd er skræmt af at skulle kode i html. Igen ud fra din OP vil jeg anbefale at du prøver programmet Bluefish. Det er et lidt avanceret program, men kan også bruges af begyndere. Netop til begyndere er Bluefish eminent, i og med at du kan hoppe mellem tilstandene via tabs under dit arbejdsvindue.

For at give dig et lille puf i den rigtige retning synes jeg du skal udforske denne side: http://www.echoecho.com

Her kan du hente en hel masse kode, som du bare skal kopiere ind i din editor. Men, igen, der hører en del læsning med, hvad enten du bruger Frontpage eller Bluefish.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
lath

Indlæg af lath »

Til bluefish skal du helt klart også have bluefish-plugins pakken installeret.
Den pakke giver dig nogle dialogbokse som du så udfylder og når du så trykker ok/færdig, så indætter bluefish den rigtige tekst i dokumentet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

På min Bluefish-installation, som jeg har installeret gennem Softwarecentret, bliver den plugin-pakke automatisk installeret sammen med Bluefish.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Skal man overholde HTML standarder er der vist kun en rå editor der kan klare opgaven... her tænker jeg på den semantiske opmærkning.

Eller er programmerne ved at komme efter det på dette punkt?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
dk_troll
Geografisk sted: Randers - Denmark

Indlæg af dk_troll »

Tak for input, jeg har installeret "fisken" fra softwarecentret :)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

thj01 skrev:Skal man overholde HTML standarder er der vist kun en rå editor der kan klare opgaven... her tænker jeg på den semantiske opmærkning.

Eller er programmerne ved at komme efter det på dette punkt?

Det kan jeg dårligt tro :)

Prøv fx og leg lidt med
http://validator.w3.org/
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

På den anden side har mennesker det også med at være dårlige til at overholde standarten...
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Heh, er det ikke bare fordi de "forbedrer" den??
thj01

Indlæg af thj01 »

Problemet er bare at HTML5 er kommet for at blive.

Og jeg kender pt ingen programmer der kan klare opgaven... heller ikke de professionelle!

Kører LTS udgaverne.

lath

Indlæg af lath »

thj01 skrev:Problemet er bare at HTML5 er kommet for at blive.

Jeg kender pt ingen programmer der kan klare opgaven... heller ikke de professionelle!

Indenfor faget softwareudvikling har jeg endnu ikke set noget grafisk program der har slået en erfaren programmør, når det kommer til kode der:
  • er godt skrevet,
  • nemt kan vedligeholdes
  • har gode værdifulde kommentarer, som sætter den næste udvikler ind i sagerne, eller evt en selv ind i sagerne, når man et 1/2 år senere kommer igen og ikke lige kan huske alle de vigtige og finere detaljerne i det man lavede.
  • generelt har udført et godt håndværk

Generelt så sker al softwareudvikling på baggrund af at skabe kode, der består af tekst, og grafiske programmer har bare ikke den samme fleksibilitet og evne til at lave noget helt nyt som en erfaren softwareudvikler har.

/Lars
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Indenfor faget softwareudvikling har jeg endnu ikke set noget grafisk program der har slået en erfaren programmør, når det kommer til kode der:
  • er godt skrevet,
  • nemt kan vedligeholdes
  • har gode værdifulde kommentarer, som sætter den næste udvikler ind i sagerne, eller evt en selv ind i sagerne, når man et 1/2 år senere kommer igen og ikke lige kan huske alle de vigtige og finere detaljerne i det man lavede.
  • generelt har udført et godt håndværk

Jeg er sådan set helt enig, men med et godt grafisk værktøj skulle man helst helt kunne undgå at skulle ind og rode i koden manuelt. Kontor pakker (LibraOffice etc.) laver på mange måder den samme opgave dom det at lave en hjemmeside (-inderaktivitet) kræver, og der er der jo nærmest ingen der skriver filerne i hånden eller redigere dem i en IDE på et senere tidspunkt. Disse omdannes også til PDF'er med jævne mellemrum. I den lidt anden boldt gade har vi noget som Gmail som er skrevet i Java og så complet til HTML/JavaScript/CSS, her ser dem der koder siden heller ikke koden for det endelige resultat. Så på mange måder ville jeg mene det efterhånden burde kunne lade sig gøre at lave en editor til hjemme sider hvor brugeren ikke behøves rode med koden.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Jeg er sådan set også enig i, at programmer burde kunne bruges til mere simpel redigering, som fx markup languages, men jeg har stadig ikke set nogen der gør det godt. Enten er de ikke brugervenlige, overholder ikke standarden eller begge dele.

Og dertil skal ligges at mange markup languages idag netop bliver lavet af CGI-programmer, så der hjælper en editor til fx HTML alligevel ikke. Der skal man i stedet have editoren til CGI-programmet, som vel efterhånden mest er PHP.

Så jeg er enig med Lars, alt hvad der er brug for til softwareudvikling, er en simpel teksteditor med syntaks highlighting. Alt andet er bare fyld, som fjerner fokus fra formålet: At skrive god kode.
thj01

Indlæg af thj01 »

@lath

Enig

Men hvad er så den bedste Opensource Editor?

Geany? gnote?

@AJenbo

Problemet er, at rigtig HTML5 kodning kræver at man er opmærksom på den semantiske struktur af dokumentet - altså hvilken type tekst det handler om f.eks. ASIDE, ARTICLE og ikke blot en <p>, der evt er div'ed op

Det er netop denne del som er det nye smarte, og som XML forsøgte at løse, men som det kiksede gudsjammerligt til. Og som en WYSIWYG editor ikke er spor behjælpelig til

For der er stor forskel om noget kan anvendes på en browser ... eller om det følger standarden. Jeg glæder mig helt til den dag hvor man kan indstille browseren til kun at hente <menu> og <ARTICLE> elementet, så man er fri for al den anden støj der altid følger med.

Kører LTS udgaverne.