Gøre PC mere støjsvag

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Svante

Gøre PC mere støjsvag

Indlæg af Svante »

Jeg købte en Dell Inspiron 530S i januar 2009, som virker fint.
Meeen, den støjer desværre meget. Jeg tror, at det meste støj kommer fra kabinettes blæser eller måske processorens.
Nogen som har et tip til at gøre den mere støjsvag evt. ved køb af "støjsvagskit" etc.?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Gøre PC mere støjsvag

Indlæg af Kurt Christensen »

Pil kabinettes ventilatorer fra og monter en stor støjsvag ind i i stedet.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Så vidt jeg lige kan se CPU blæseren en del støjende på den model, men jeg vil råde dig til at tjekke om det er korrekt inden du køber en ny blæser. Det kunne også være kabinet blæseren eller grafikkortet. Der sider også en blæser i strømforsyningen men det er usandsynligt at det er den der larmer.

Hvis det er CPU vil jeg forslå denne køler som er kompatibel med den 775 cpu du har:
https://www.fcomputer.dk/hardware/k%C3%B8ling/cpu/arctic-cooling/freezer-7-pro-rev.2-92mm.html
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Christian.Arvai skrev:Jeg har ændret kølingen på mit grafikkort sådan her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=13382&p=85462&hilit=k%C3%B8ling+for+gamere#p85418

Det ligner det kort jeg havde i en hp a6655 , det støjede mere end jeg brød mig om, så satte en arctic cooler på det
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

I kan se datoen for indlægget, og det kører stadigt perfekt, så det var en fin løsning for mig.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg må prøve at åbne den og se hvad der støjer.
Der ser ud til, at der er flere muligheder. Gider heller ikke bruge en formue på det.
Har også hørt om vandkøling. Fungerer det?
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Svante skrev:Har også hørt om vandkøling. Fungerer det?

Ja, men det er jo ikke billigt
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Princippet i vandkøling er at transportere varmen et andet sted hen, hvor der så er plads til at sætte en endnu støre (og der med mere støjsvag) blæser, samt radiator så der er støre køle flade. Så der er stadig luft køling involveret.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Prøv at lime noget tungt på siderne af dit kabinet. Nogle gange er det resonansen derfra der støjer. Det kan testes ved at sætte håndfladerne mod kabinetsiderne og se om lyden ændrer sig.

Og hvis den har to blæsere, som på billedsøgningen, så har det også et vist krav om air-flow, så derfor skal du tænke dig om to gange føre du piller ved den konfiguration.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

AJenbo skrev:Princippet i vandkøling er at transportere varmen et andet sted hen, hvor der så er plads til at sætte en endnu støre (og der med mere støjsvag) blæser, samt radiator så der er støre køle flade. Så der er stadig luft køling involveret.
Kunne man ikke i princippet sætte radiatoren udenfor kabinettet, hvis kabinettet står sådan placeret at man ikke ser det, f.eks under skrivebordet, og derved slippe for en ekstra blæser, da varmen vil i dette tilfælde være transporteret udenfor kabinettet?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

De der (eksterne) laptop blæsere er ret effektive. De fås med nogle meget store blæsere i så de er mere støjsvage.

Idéen med sådan en er at lade de eksterne laptop blæsere køre hurtigt, hvilket så burde få de interne blæsere til ikke at arbejde særlig meget(kræver måske at der skal ændres i en BIOS indstilling).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

@Todberg

I princippet kan man købe et akvarium, fylde det op med demineraliseret vand, sænke computeren deri (ikke drev osv ;) ) og køre vandet igennem en compressor gg.

Men et eller andet sted er det overkill at anvende så mange mindler på en en computer der er 4 år gammel. Måske et nyt bundkort og processor reelt ville være billigere ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Man kan også bare drukne hele maskinen i olie :D
http://www.youtube.com/watch?v=ZDJ_f7qOBLs

Toddvarg skrev:
AJenbo skrev:Princippet i vandkøling er at transportere varmen et andet sted hen, hvor der så er plads til at sætte en endnu støre (og der med mere støjsvag) blæser, samt radiator så der er støre køle flade. Så der er stadig luft køling involveret.
Kunne man ikke i princippet sætte radiatoren udenfor kabinettet, hvis kabinettet står sådan placeret at man ikke ser det, f.eks under skrivebordet, og derved slippe for en ekstra blæser, da varmen vil i dette tilfælde være transporteret udenfor kabinettet?

Jo, er radiatoren stor nok kan man også undvære en blæser. Jeg overvejede at lade den gå i gennem vægen og på den måde slippe for at kunne høre blæseren, men det ville så gøre maskinens placering ret permanent.

lath skrev:De der (eksterne) laptop blæsere er ret effektive. De fås med nogle meget store blæsere i så de er mere støjsvage.

Idéen med sådan en er at lade de eksterne laptop blæsere køre hurtigt, hvilket så burde få de interne blæsere til ikke at arbejde særlig meget(kræver måske at der skal ændres i en BIOS indstilling).

Nu er det jo en stationær maskine, så måske ikke det meste fikse med noget beregnet til en bærbar...
Svante

Indlæg af Svante »

Ja, det er en stationær ;-)
Er der noget softwaremæssigt man kan gøre?