Hej i dygtige pg hjælpsomme gutter.
Så er det lykkedes mig at få endnu en maskine til at køre Ubuntu 13.10. Det var en sej omgang, men f.eks. racerkører spillet TORCS kører perfekt på udstyret. (Jeg kan vinde! ;-D )
Libre Office er installeret men vil ikke opføre sig pænt. Giver lige et Libre blink som kvittering af start med filen der ønskes åbnet, hvorefter intet sker.
Hvad kan man evt. gøre ved dét. Jeg har installeret systemet tre gange med slet systemet og start forfra. Det har hjulpet på flere problemer, men det med Libre Office er der stadig.
Jeg kan heller ikke trække programikoner ud på skrivebordet, men kan godt oprette et Gedit tekst dokument dér.
Ved ikke om der er en sammehæng ?
Er problemet og løsningen på det kendt ?
/Erik
Libre Office starter og forsvinder!?
-
- IRC nickname: vovsen
- Geografisk sted: GENTOFTE
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Libre Office starter og forsvinder!?
Jeg ved ikke om det er derfor, men hvorfor har du valg 13.10 som er det sidste nye og måske ikke helt driftsikker endnu?
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvad får du hvis du skriver libreoffice i terminalen?
-
AJenbo skrev:Hvad får du hvis du skriver libreoffice i terminalen?
e@M:~$ libreoffice
/usr/lib/libreoffice/program/soffice.bin: error while loading shared libraries: libjvmaccesslo.so: cannot open shared object file: No such file or directory
af How to be me » 11 okt 2013, 15:03
Jeg ved ikke om det er derfor, men hvorfor har du valg 13.10 som er det sidste nye og måske ikke helt driftsikker endnu?
Fordi jeg har en maskine blandt flere , som snubler. Det er med til at fejlfinde, så systemet bliver driftsikkert!
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Følgende er kun et forslag!
Jeg har før haft lavet et lille trick, med at tage filer fra mit eget system, og uploadet dem til andre brugere, som så kunne bruge dem til at erstatte deres egne filer. Vi kunne evt prøve at gøre dette, og vi kan jo nemt tage en backup af den eksisterende fil, sådan at vi kan komme retur, hvis at det ikke virker.
Skal vi prøve det?
--------------
Hvis nu at vi forestiller os at, jeg har uploaded filen, og en anden bruger har hentet den og lagt den direkte i hjemmemappen, vil kommandoerne se sådan her ud:
Jeg har lige prøvet det, og Libre starter stadigvæk fint her
Jeg har før haft lavet et lille trick, med at tage filer fra mit eget system, og uploadet dem til andre brugere, som så kunne bruge dem til at erstatte deres egne filer. Vi kunne evt prøve at gøre dette, og vi kan jo nemt tage en backup af den eksisterende fil, sådan at vi kan komme retur, hvis at det ikke virker.
Skal vi prøve det?
--------------
Hvis nu at vi forestiller os at, jeg har uploaded filen, og en anden bruger har hentet den og lagt den direkte i hjemmemappen, vil kommandoerne se sådan her ud:
Kode: Vælg alt
mkdir ~/backup
cp /usr/lib/libreoffice/program/soffice.bin ~/backup
sudo rm -rf /usr/lib/libreoffice/program/soffice.bin
sudo cp ~/soffice.bin /usr/lib/libreoffice/program
Jeg har lige prøvet det, og Libre starter stadigvæk fint her
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
Det ser ud til at være et problem andre med 13.10 også er stødt på. Fejlen ser ud til at være rettet i version 1:4.1.0-2ubuntu1:
https://bugs.launchpad.net/df-libreoffice/+bug/1206107
Det skulle også være muligt at løse problemet ved at installere libreoffice-calc
Når man køre en beta skal man lidt forvente at sådanne problemer opstår.
https://bugs.launchpad.net/df-libreoffice/+bug/1206107
Det skulle også være muligt at løse problemet ved at installere libreoffice-calc
Når man køre en beta skal man lidt forvente at sådanne problemer opstår.
-
@Christian.Arvai
Der er en del møstik i installationen. Blandt andet er skrivebordet "låst" således at jeg ikke kan trække programmer ud fra 'oversigten'. Der meldes om fejlfunktion (kan ikke lige trække dem ind her, da det er en anden maskine jeg er på nu)
Jeg kan godt oprette Gedit filer på skrivebordet, samt editere i dem, så helt låst er det altså ikke. ;-D
Jeg synes jeg vil vente en lille uges tid, før jeg vil tage dit tilbud med 'kopi' op.
(Lige et halvdumt spørgsmål; Kører du på 13.10 platformen?)
Kan jo være nogle opdateringer retter problemet. Det går jo stærkt de første uger efter frigivelser.
{En af gangene med 13.10 installationen virkede Writeren, men der var så meget andet der ikke virkede, så jeg har lavet flere nye installationer med 'slet Ubuntu' og geninstall.}
@AJenbo
Også Calc programmet er installeret fra Hovedinstallationen. Det gør ingen forskel her.
Har prøvet at slette Writer og geninstallere den. Ingen forskel.
Glæder mig (lidt), at andre også har problemet. (Så det ikke bare er mig, der har en tosset konfiguration)
Problemer er jo til for at løse, og jeg har jo de andre maskiner med Ubuntu, der kører upåklgeligt. ;-D
Der er en del møstik i installationen. Blandt andet er skrivebordet "låst" således at jeg ikke kan trække programmer ud fra 'oversigten'. Der meldes om fejlfunktion (kan ikke lige trække dem ind her, da det er en anden maskine jeg er på nu)
Jeg kan godt oprette Gedit filer på skrivebordet, samt editere i dem, så helt låst er det altså ikke. ;-D
Jeg synes jeg vil vente en lille uges tid, før jeg vil tage dit tilbud med 'kopi' op.
(Lige et halvdumt spørgsmål; Kører du på 13.10 platformen?)
Kan jo være nogle opdateringer retter problemet. Det går jo stærkt de første uger efter frigivelser.
{En af gangene med 13.10 installationen virkede Writeren, men der var så meget andet der ikke virkede, så jeg har lavet flere nye installationer med 'slet Ubuntu' og geninstall.}
@AJenbo
Også Calc programmet er installeret fra Hovedinstallationen. Det gør ingen forskel her.
Har prøvet at slette Writer og geninstallere den. Ingen forskel.
Glæder mig (lidt), at andre også har problemet. (Så det ikke bare er mig, der har en tosset konfiguration)
Problemer er jo til for at løse, og jeg har jo de andre maskiner med Ubuntu, der kører upåklgeligt. ;-D
-
- IRC nickname: How to be me
Fordi jeg har en maskine blandt flere , som snubler. Det er med til at fejlfinde, så systemet bliver driftsikkert!
Ja det er jo så fuldt forståelig
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
Problemet bliver jo nok løst med en opdatering inden læge, men ellers var det måske en ide at installere libraoffice fra et ppa.
-
AJenbo skrev:Problemet bliver jo nok løst med en opdatering inden læge, men ellers var det måske en ide at installere libraoffice fra et ppa.
Ja det er jeg sådan set også indstillet på. Har prøvet at afinstallere det hele og så genmontere det.
Det nalp igge ;-D
-
AJenbo skrev:Problemet bliver jo nok løst med en opdatering inden længe
Opdatering 21-10 løste problemet !