thj01 skrev:@AJenbo
Pointe var blot, at "bare fordi" nogen synes at det er smartere at anvende shutdown og halt, så kunne der jo være en årsag til at anvende init. Og bare fordi noget ikke er "smartere" betyder det ikke at man skal smide det ud. If it ain't broke - don't fix it!
Jeg forstår ikke hvor begge metoder ikke kan nævnes som ligeværdige metoder - uagtet hvad "nogen" synes er smart.
Havde vi f.eks. fulgt flertallet af Ubuntudanmarks debatdeltageres anbefalinger dengang med apt-get og aptitude - så havde man droppet apt-get fuldstændigt. Den dag hvor init kommandoen er elimineret fra Ubuntu - så synes jeg det er relevant at fjerne den... ikke før.
Men det er min holdning
Det drejer sig ikke om at halt, reboot, eller shutdown er hvad du kalder mere smart eller ej.
Det det handler om er at Sys V Init ikke findes på alle Ubuntu systemer, og de nævnte kommandoer derfor netop gør det helt rigtige - hver gang - uanset om Ubuntu styresystemet bruger Sys V init (<= 12.04), Upstart (>=12.10) eller systemd (>= 13.04, kun som noget der man kan skifte fra Upstart og så over til systemd efter at Ubuntu er installeret).
De nævnte kommandoer er derfor en abstraktion over hvilket system der bruges ved opstart, nedlukninger osv. og derfor bør den abstraktion benyttes.
Upstart bruges på Ubuntu 12.10 og op (den computer jeg har nu har nogle upstart proceser kørende).
systemd er en ekstra mulighed jeg ved kan bruges på Ubuntu 13.04 og op, måske også Ubuntu 12.10 og op.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags