Hej allesammen, jeg har for noget tid siden installeret ubuntu på min bærbar hvor jeg også har windows 7, det vil sige det er duel boot Pc, men da jeg installeret Ubuntu gav jeg den alt for lidt plads, og nu vil jeg gerne udvide dens plads.
Hvordan gør jeg det? har været på adskellige hjemmesider (også den officielle) og ser ud til at der skal gøre en del ting for at kunne udvide partitionen og reinstall ubuntu.
er der nogen der kan hjælpe mig?
vh Daniel
slette tidligere Ubuntu udvid dens partition og installer
-
- IRC nickname: nicegirl13
-
- IRC nickname: How to be me
Re: slette tidligere Ubuntu udvid dens partition og installe
nicegirl13 skrev:Hej allesammen, jeg har for noget tid siden installeret ubuntu på min bærbar hvor jeg også har windows 7, det vil sige det er duel boot Pc, men da jeg installeret Ubuntu gav jeg den alt for lidt plads, og nu vil jeg gerne udvide dens plads.
Hvordan gør jeg det? har været på adskellige hjemmesider (også den officielle) og ser ud til at der skal gøre en del ting for at kunne udvide partitionen og reinstall ubuntu.
er der nogen der kan hjælpe mig?
vh Daniel
Du kan fra installations-cd-en køre live og tildele Ubuntu mere plads med Gparted.
Du kan også vælge avanceret under installation og selv slette Ubuntu og tildele lidt mere plads til nyinstallation.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det er ikke nødvendigt at geninstallere ubuntu for at gøre dette. Men hvis du alligevel ønsker at geninstallere vil jeg forslå at bruge gpartet til at slette alle Ubuntus partitioner og udvide windows til at bruge hele disken, her efter kan du vælge hvor meget af pladsen der skal gå til Ubuntu når du installere igen.
-
- IRC nickname: nicegirl13
Mange tak for svarene men hvordan får jeg så gpartet eller hvordan benytter jeg mig af det?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
nicegirl13 skrev:Mange tak for svarene men hvordan får jeg så gpartet eller hvordan benytter jeg mig af det?
Gparted er med som standard på en livecd med Ubuntu. Der er i øvrigt en guide om programmet her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/gparted-harddiskopdeling/ og du skal specielt læse dette afsnit i guiden https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/gparted-harddiskopdeling/#9
EDIT: Jeg havde helt glemt at den guidet var overført til forum, så jeg opdaterede lige linkene.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing