Helt FORFRA

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Helt FORFRA

Indlæg af vovsen »

Den er MØSTISK min Medion Multimedie-PC.
Fik hul igennem med en Lubuntu-installation, så jeg kunne brænde en DVD med Ubuntu 13.04 ved langsommeste hastighed. L-fladen er dog lidt 'upæn' når man er vant til Ubuntu fladen.

Den bootede fint og kom af og til ind til det danske tastatur. Derefter gik skærmen AGURK !!! SLUK og Tænd igen.
Prøvede med nogle af F6 afkrydsningerne og så kom der endelig hul igennem. Hullet er dog en del 'snasket', da installationen ligger helt alene på HDen og partitioneringen er "ubehagelig", men den kan ikke ændres (af mig med mit Linux-kendskab).

Så er det jeg gerne vil vide lidt om hvad der foregår m.m. (eller hvad skal man ikke afkrydse)
Hvad betyder punkterne under F6 i installationsmenuen ? Dét har jeg ikke fundet info om nogen steder.

Jeg vil gerne selv have kontrol over partitioneringen af harddisken på 1,5 TB
"Totalinstallationen" har lagt
/dev/sda1 ext2 /boot 242.00 MiB, hvoraf der er brugt 93,42 MiB Ubrugt 139,58 MiB Flag boot
Resten af disken /dev/sda2 extended på 1.36 TiB er brugt på
/dev/sda5 lvm2 pv ubuntu-vg 1.36 TiB, hvoraf der er U-brugt 44.00 MiB med Flag lvm
(Der er tilsyneladende ikke nogen SWAP-partition)

Hvilke 'dele' skal der ligge - hvordan ?
Tidligere på andre maskiner Lagde jeg vist 10 MB monteret som "/" på en ext4 partition
8 GB SWAP (der er 2 GB ram i klodsen, så 4 skulle være nok, men der er jo nok at tage af.)
20 GB ext4 til /home. Det var for at kunne 'frisk'-installere Ubuntu men beholde en del i /home.

Så havde jeg 20 GB til Data. 500 GB til Foto og Mediefiler og 50 GB til diverse Downloadede data og programmer
Det var så til gengæld multiboot installationer, men Windows 'trækker' for meget (nedad) så det er droppet. Har W8 kørende (junk) og alle de andre. Bliver lidt træt af at VENTE!

Gparted kunne godt 'file' på størrelserne, men det kan det ikke på denne installation.
Jeg skal være root (hvilket jeg så ikke kan blive (password) og andre fejl 40 :-) )

Det næste jeg gerne ville, var at kunne lave en 'fil' der automatisk kunne installere de programmer jeg havde brug for på maskinen, uden at der skal "programmeres". Det er OK at skulle skrive en del kommandolinier med sudo ..... ;-)

Håber der er hjælp at få til dette.

/Erik
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Helt FORFRA

Indlæg af Stra »

vovsen skrev:Det næste jeg gerne ville, var at kunne lave en 'fil' der automatisk kunne installere de programmer jeg havde brug for på maskinen, uden at der skal "programmeres". Det er OK at skulle skrive en del kommandolinier med sudo ..... ;-)

Håber der er hjælp at få til dette.

/Erik

Jeg har fx denne som installerer PPA-er (dog skal trykkes enter for at bekræfte),og som installerer en del programmer med et hug:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y &&
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa  && sudo add-apt-repository ppa:trebelnik-stefina/insync &&  sudo add-apt-repository ppa:scribus/ppa  &&  sudo add-apt-repository ppa:tualatrix/next  && sudo add-apt-repository ppa:sparkers/ppa && sudo add-apt-repository  ppa:jonoomph/openshot-edge  &&  sudo add-apt-repository ppa:skype-wrapper/ppa && sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-next && sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa && sudo add-apt-repository ppa:scopes-packagers/ppa && sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
 &&  sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y && sudo apt-get install flashplugin-installer flashplugin-downloader ttf-mscorefonts-installer ubuntu-restricted-extras wine scribus-trunk xournal hot-babe gimp gimp-ufraw gimp-data-extras gimp-plugin-registry activ-meta-da nautilus-dropbox libavcodec-extra-53 lightspark browser-plugin-lightspark aptitude gdebi inkscape playonlinux synaptic blender openshot evolution xsane vlc unity-scope-calculator unity-scope-cities preload bleachbit ooo-thumbnailer filezilla filezilla-common gm-notify pdfmod librecad lsb-core google-earth-stable mirage nautilus-image-converter skype-wrapper icedtea-7-plugin insync-beta-ubuntu && sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes
Du kan ikke køre dette direkte, da jeg har brug for nogle programmer, som der skal køres nogle komandoer først. Det gælder Activinspire, googleearth og playonlinux.
Men princippet kan du få en fornemmelse af.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan ikke redigere en LVM med Gpartet det skal du bruge LVM værktøjerne til.

Du kan evnetuelt prøve med ubuntu minimum iso, det er en tekste baseret installer men du har lidt mere kontrold og der er fære problemer der kan opstå med grafikken.

Hvilket grafikkort var det der var i din maskine?

Hvilke punkter under f6 var det du gerne ville vide lidt om?

Hvis programmerne du skal installere alle ligger i softwarecenteret er det bare at skrive pakke navnene med mellemrum efter følgende kommando:

sudo apt-get install 

Er der andre ting du skal have installeret ser det ud til at der er nogle gode eksempler i stras script.
vovsen

Indlæg af vovsen »

Aktiverer Systemindstillinger og vælger Detaljer i System:
Ubuntu 13.04
Processor Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4
Grafik GeForce GT 240/PCIe/SSE2
OS-type 32-bit

Ja Anders jeg havde en lumsk mistanke om at dét system ikke kunne manipuleres, hvilket sådan set også er årsagen til at jeg (måske) hellere selv vil bestemme noget.
Vil derfor gerne have kommentarer til mit forslag.

Skal der være en lille partition der er /boot (ext4 ? ) 2 GB
SWAP 8 GB (i starten af harddisken, så hovederne ikke skal til den anden ende af disken fysisk)
Skal den efterfølges af f.eks. / (ext4) 10 - 20 GB . Hvad er relationerne imellem / og /boot med henblik på bootning og kontrol af OS.
Dertil /home (ext4) 20 GB
Derefter 20 GB til Data. 500 GB til Foto og Mediefiler og 50 GB til diverse Downloadede data og programmer

Eller er der andre måske bedre forslag.
Jeg gemmer også en del data på USB-diske, som systemet arbejder fint sammen med.

DVD-bootdisken kommer med menuen, hvor det er muligt at vælge med F6 tasten:
acpi = off
noapic
nolapic
edd = on
nodmraid
nomodeset
kun fri software

Jeg fik tjekket de første 5 af, hvorefter der kom noget brugbart frem.
Jeg aner dog ikke hvad punkterne står for, hvilket måske er af interesse for ens muligheder for at styre systemet i havn. ;-)
nodmraid har sikkert noget med diskkonfigurationen at gøre - Jeg bruger ikke et Raid-system - Derfor tjekket af.
nomodeset har måske noget med muligheden for at styre grafikkens mode, hvofor der ikke blev pillet dér.
kun fri software har jeg ikke tjekket af, da betalingssoftware kan tillades hvis det skulle blive nødvendigt. Det har ikke været tilfældet endnu.

Jeg skal lige tygge noget på Stra's script inden brikkerne falder på plads. Sådan er det jo når man ikke er (helt) med på kommanomulighederne. ;-D [har dog forståelse for, hvad det drejer sig om i store træk !]

/Erik
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det næste jeg gerne ville, var at kunne lave en 'fil' der automatisk kunne installere de programmer jeg havde brug for på maskinen, uden at der skal "programmeres". Det er OK at skulle skrive en del kommandolinier med sudo ..... ;-)

Jeg kan se at Stra allerede er kommet med et fint forslag. Jeg har selv arbejdet en del med den slags script, så jeg vil foreslå at du opretter en tråd specifikt om emnet, og skriver hvad du gerne vil have med som standardprogrammer, og så kan vi nemt lave det sammen med dig. Jeg har faktisk tidligere haft indlæg i sandkassen med dem https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=13560
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
vovsen

Indlæg af vovsen »

@Christian.
jeg kunne godt 'huske' det, men da vi nu kører med 13.04 ville jeg ikke 'bare' hoppe ud på "for lavt vand". ;-D
Har prøvet at miste kontrollen over f.eks. tastaturet! :-(
Jo, en ny tråd til script, den hopper jeg på senere, men lige nu er jeg meget interesseret i at opnå 'kontrol' over hvad der sker med computeren og grafikkortet.

Harddiskens partitionering er hovedproblemet lige nu, så jeg (man) kan starte en helt ny installation uden at miste for meget. Det skal så være forbundet med minimalt arbejde at gennemføre "rekonstruktionen".

/Erik
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Følgende kommando kan fortælle dig hvor meget plads din /boot skal have ud fra dit nuværende system. Smid 150MB oven i det og så skule du være rimelig sikker på den holder. Jeg syndes dog ikke rigtig der er en grund til at have en separat /boot, det eneste den hjælper er hvis / er gået død og /boot ikke er, men i de tilfælde fortrækker jeg alligevel også at bruge en live cd til at fikse tingende med.

du -sh /boot

Den inderste del af disk er den hurtige så på den måde giver det også mening at have SWAP ført. De fleste systemer har dog ikke rigtig brug for SWAP når man har 4GB ram. så bare man har nok til at gå i dvale (lige så meget som man bruger af ram) skulle det være nok.

Linux kernen ligger på /boot så opstarten af den del kommer fra /boot og bagefter skal init systemet indlæses fra /

Jeg ved ikke lige hvorfor du vil splitte dine data typer op på forskellige partitioner, frem for bare en stor /home. Det ville for mig at se bare gøre det mere besværligt at genoprettet systemet.

Den eneste grund der skulle være til at bruge ext2 frem for ext4 er for at kunne læse disken fra Windows. En anden interessante partitions type er btfs, men det er ikke helt så stabilt som ext4 og in nogle tilfælde lidt lansommer.

Hvilket grafikkort har du?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

acpi = off
Deaktiver advanceret strømstyring.

noapic
Deaktivere irq styring

nolapic
Deaktiver multi prossor

edd = on
Undersøttelse af diske over 32GB på meget gamle bundkort.

nodmraid
Deaktiver undersøttelse af BIOS RAID (fake-RAID/software)

nomodeset
Deaktiver kernes evene til at skifte skærm opløsning, dette deaktivere også de fleste grafik drivere. Den kan ofte være løsningen hvis der er problemer med grafikkortet, særligt ved Nvidia, og så installere Nvidias egen driver når systemet er færdig installeret.

kun fri software
Deaktivere alle propritær drivere og andet software, der er en god chance for at dit wifi ikke vil fungere med denne funktion.

kun fri software har jeg ikke tjekket af, da betalingssoftware kan tillades hvis det skulle blive nødvendigt.

Fri software er ikke det samem som gratis software, det er software hvor der er fri adgang til koden. Det modsatte er der for heller ikke betalings software, men propritær software.
vovsen

Indlæg af vovsen »

Grafik GeForce GT 240/PCIe/SSE2

Af listen er det så kun nodmraid pinden jeg sætter hak ud for næste gang.
Jeg kan i øvrigt overhovedet ikke ændre noget på harddisken med gparted eller andet og startopsætningen kan der heller ikke ændres noget på. Ubuntu er det eneste OS, så "thats it". Eller ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis der er problemer med det kort ville jeg også prøve nomodeset. Hvis din partition er sat op med lvm kan du ikle bruge gparet men du skal i stedet bruge et lvm værktøj. Jeg er ikke lige med på hvad det er du ikke kan ændre på opstarten.
vovsen

Indlæg af vovsen »

Hej Anders, det er starten hvor du kan vælge de forskellige opsætningsmuligheder med f.eks. slet gammel installation og start en helt ny, hvor den nederste skulle give brugeren mulighed for selv at oprette forskellige partitioner (og størrelse) som jeg kunne tidligere, men det var en multiboot med W7/8.

Hvilket partitioneringsprogram kan administrere lvm partitionering ? Er det evt. noget man skal gøre via en bootdisk inden man installerer Ubuntu ? Hvordan gør man så dét ? ;-D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Installationen kan heller ikke håndtere LVM så det er der for du heller ikke der kan ændre på dine LVM partitioner.

Hvis du aligevel vil installere Ubuntu for fra så slet blot alle parititoner fra harddisken og opret nye der ikke er LVM.

Du kan læse om hvordan du kan administrere LVM her:
http://www.howtogeek.com/howto/40702/how-to-manage-and-use-lvm-logical-volume-management-in-ubuntu/
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Her er en guide jeg har skrevet til brug at nomodeset for at installere med problematiske grafikkort:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/