Flere programmer lukker uventet ned

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Sv.Aage
Geografisk sted: Strandby

Flere programmer lukker uventet ned

Indlæg af Sv.Aage »

Hej med jer

Efter opgradering til 13.04 er jeg flere gange stødt på at mine programmer lukker ned, med fejl.

Det er bla. Firefox, Netbeans, Openshot Video editor.

Hvad kan der være galt ?

Jeg syntes jeg de øvrige gange, jeg har opgraderet, har skulle hente et script eller installere noget medibuntu eller noget lign. Det har jeg ikke gjort denne gang.

Og siden jeg jeg plejer at hente script på, kan jeg ikke komme ind på :-(

Mvh.
Sv.Åge
Senest rettet af Sv.Aage 3. aug 2013, 18:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Flere programmer lukker uventet ned

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej
Efter opgradering til 13.04 er jeg flere gange stødt på at mine programmer lukker ned, med fejl.

Det er bla. Firefox, Netbeans, Openshot Video editor.

Hvad kan der være galt ?

Prøv at opdatere systemet med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Og se om det hjælper.
Jeg syntes jeg de øvrige gange, jeg har opgraderet, har skulle hente et script eller installere noget medibuntu eller noget lign. Det har jeg ikke gjort denne gang.

Og siden jeg jeg plejer at hente script på, kan jeg ikke komme ind på :-(

Jeg vil som minimum anbefale at man gennemgår denne guide, hvor at bl.a. Medibuntu kommer med http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57

Hvis at du vil bruge scripts, kan vi sikker finde en masse spændene frem. Vi skal bare vide hvad, du vil have de skal kunne installere/ændre.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

Takker

Jeg afventer nu om det virker, men det gør det jo nok :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Sv.Aage skrev:Takker

Jeg afventer nu om det virker, men det gør det jo nok :-)

Det var så lidt. "sudo dpkg --configure -a" burde rette evt. fejl i systemet, og det virker i de fleste tilfælde. Resten af kommandoen er sådan set kun en alm. opdatering.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

Det var åbenbart for tidligt, jeg fik vinget denne af :-(

Problemet er der stadig, dog kan Netbean slet ikke åbne :-(

Har afinstalleret og gen installeret dette, men det hjalp ikke og Firefox chrascher ofte, ser ud som om det skal tænke sig godt om ( bliver grå ) og kommer så efter 1minut ?

Er der nogen som som har gode ideèr ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Prøv at starte Firefox op inde fra terminalen (ctrl+alt+t er genvejen). Skriv firefox med lille forbogstav, og lad den kører til den selv går ned. Der skulle så gerne komme en fejlmeddelelse i terminalen, som du meget gerne må sende herind.

Samme procedure kan du evt prøve med andre programmer.

Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

her er hvad der blev skrevet ved forsøg på at starte Netbeans

#
# A fatal error has been detected by the Java Runtime Environment:
#
# SIGSEGV (0xb) at pc=0x00000000, pid=17645, tid=2972326720
#
# JRE version: 6.0_27-b27
# Java VM: OpenJDK Client VM (20.0-b12 mixed mode, sharing linux-x86 )
# Derivative: IcedTea6 1.12.6
# Distribution: Ubuntu 13.04, package 6b27-1.12.6-1ubuntu0.13.04.2
# Problematic frame:
# C 0x00000000
#
# An error report file with more information is saved as:
# /home/svend/hs_err_pid17645.log
#
# If you would like to submit a bug report, please include
# instructions how to reproduce the bug and visit:
# https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/openjdk-6/
#
/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../platform/lib/nbexec: line 548: 17645 Afbrudt (SIGABRT) (core dumped) "/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-i386/bin/java" -Djdk.home="/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-i386" -Djava.library.path=/usr/lib/jni -classpath "/usr/share/netbeans/7.0.1/platform/lib/boot.jar:/usr/share/netbeans/7.0.1/platform/lib/org-openide-modules.jar:/usr/share/netbeans/7.0.1/platform/lib/org-openide-util.jar:/usr/share/netbeans/7.0.1/platform/lib/org-openide-util-lookup.jar:/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-i386/lib/dt.jar:/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-i386/lib/tools.jar" -Dnetbeans.system_http_proxy="DIRECT" -Dnetbeans.system_http_non_proxy_hosts="" -Dnetbeans.dirs="/usr/share/netbeans/7.0.1/nb:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../ergonomics:/usr/share/netbeans/7.0.1/ide:/usr/share/netbeans/7.0.1/java:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../xml:/usr/share/netbeans/7.0.1/apisupport:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../webcommon:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../websvccommon:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../enterprise:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../mobility:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../profiler:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../ruby:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../python:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../php:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../visualweb:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../soa:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../identity:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../uml:/usr/share/netbeans/7.0.1/harness:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../cnd:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../dlight:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../groovy:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../extra:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../javafx:/usr/share/netbeans/7.0.1/bin/../javacard:" -Dnetbeans.home="/usr/share/netbeans/7.0.1/platform" '-Dnetbeans.importclass=org.netbeans.upgrade.AutoUpgrade' '-Dnetbeans.accept_license_class=org.netbeans.license.AcceptLicense' '-XX:MaxPermSize=384m' '-Xmx768m' '-client' '-Xss2m' '-Xms32m' '-XX:PermSize=32m' '-Dapple.laf.useScreenMenuBar=true' '-Dapple.awt.graphics.UseQuartz=true' '-Dsun.java2d.noddraw=true' '-Dsun.java2d.pmoffscreen=false' -XX:+HeapDumpOnOutOfMemoryError -XX:HeapDumpPath="/home/svend/.netbeans/7.0/var/log/heapdump.hprof" org.netbeans.Main --userdir "/home/svend/.netbeans/7.0" "--branding" "nb" 0<&0
svend@svend-desktop:~$ ^C

Håber du kan se noget ud af dette :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil kun prøve at skifte fra at bruge OpenJDK 6 (openjdk-6-jre) til OpenJDK 7 (openjdk-7-jre), der efter skal du nok også have installeret icedtea-7-plugin for at tilgå netbank.
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

det gjorde det ikke bedre, tværtimod :-)
nu er Firefox meget langsom og har lukket ned uden at jeg har kunne komme i kontakt med programmet, men har måtte genstarte.

jeg startede sidste gang fra terminalen og fik følgende meddelelse

(process:2986): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion `sys_page_size == 0' failed
java version "1.7.0_25"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea 2.3.10) (7u25-2.3.10-1ubuntu0.13.04.2)
OpenJDK Server VM (build 23.7-b01, mixed mode)

(plugin-container:3067): GLib-WARNING **: Invalid UTF-8 passed to g_io_channel_write_chars().
/build/buildd/icedtea-web-1.3.2/build7/../plugin/icedteanp/IcedTeaNPPlugin.cc:1896: thread 0xb23e3820: Error: Failed to write bytes to output channel: Ugyldig bytesekvens i konverteringsinddata
Error: Unable to fetch applet instance id from Java side.
04-Aug-2013 18:10:19 <WARN> DANID_DIGITAL_SIGNATUR appletdk.pbs.applet.bootstrap.package - Not using whitelisted class classloader: net.sourceforge.jnlp.runtime.JNLPClassLoader
04-Aug-2013 18:10:19 <INFO> NetxPanelThread@https://www.sparekassen-vendsyssel.dk/sparv/homebanking/logon/logonportalbank/ - init
04-Aug-2013 18:10:19 <INFO> NetxPanelThread@https://www.sparekassen-vendsyssel.dk/sparv/homebanking/logon/logonportalbank/ - selected loglevel: INFO
04-Aug-2013 18:10:19 <INFO> NetxPanelThread@https://www.sparekassen-vendsyssel.dk/sparv/homebanking/logon/logonportalbank/ - This browser is a sun.applet.PluginAppletViewer[frame0,57,24,200x250,invalid,hidden,layout=java.awt.BorderLayout,title=,resizable,normal]
04-Aug-2013 18:10:19 <INFO> NetxPanelThread@https://www.sparekassen-vendsyssel.dk/sparv/homebanking/logon/logonportalbank/ - start
NOTE: child process received `Goodbye', closing down

(firefox:2986): LIBDBUSMENU-GTK-CRITICAL **: dbusmenu_menuitem_property_set_shortcut: assertion `gtk_accelerator_valid(key, modifier)' failed

(firefox:2986): Gtk-CRITICAL **: IA__gtk_clipboard_set_with_data: assertion `targets != NULL' failed
java version "1.7.0_25"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea 2.3.10) (7u25-2.3.10-1ubuntu0.13.04.2)
OpenJDK Server VM (build 23.7-b01, mixed mode)

(plugin-container:3326): GLib-WARNING **: Invalid UTF-8 passed to g_io_channel_write_chars().
/build/buildd/icedtea-web-1.3.2/build7/../plugin/icedteanp/IcedTeaNPPlugin.cc:1896: thread 0xb23e3820: Error: Failed to write bytes to output channel: Ugyldig bytesekvens i konverteringsinddata
Error: Unable to fetch applet instance id from Java side.

(firefox:2986): Gtk-CRITICAL **: IA__gtk_clipboard_get_for_display: assertion `!display->closed' failed

(firefox:2986): Gtk-CRITICAL **: IA__gtk_clipboard_get_for_display: assertion `!display->closed' failed

Jeg havde både Openjdk 6 og 7 installeret
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det kan være det var en konflikt mellem 6 og 7, det er bedst kun at have en af dem installeret. Men det virker da til at det er i dette område at problemet ligger. Det kan også være du har mere hæld med Oracel Java, men det er christian.arvai bedre inde i at installere end jeg.
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

jeg har i øjeblikket kun 7 installeret

da jeg afinstallerede openjdk 6 forsvandt NETBEANS også ?

hvordan kan det hænge sammen ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

NetBeans er afhængig af Java. Det er da lidt ærgerligt hvis den kræver en ældre version af OpenJDK.
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

Ja det har du ret i :-(

Jeg har lige installeret Netbeans igen og så var OpenJDK 6 også installeret.

Så nu må jeg så undværre Netbeans ( heldigt nok jeg ikke har nået at lære at bruge det program ), men til gengæld lidt trælst da jeg gerne ville lære at bruge det :-) Det skulle være ret godt til hjemmesider.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@Sv.Aage

Det du oplever hedder en segmentation fault.
I forbindelse med Java er det JVMen (Java Virtual Machine) der prøver at få adgang til noget hukommelse den ikke har allokeret.
Det er sikkert en NULL eller en wild pointer fejl.

du kan installeret Netbeans 7.3.1 (nyeste!) i din egen bin mappe (~/bin). Download fra https://netbeans.org/downloads/
Hvis du installerer Netbeans i ~/bin/netbeans/ så skal du i din ~/.profile fil nederst og på sine egne linier tilføje det her:

Kode: Vælg alt

#add NetBeans
PATH=$PATH:$HOME/bin/netbeans/bin

og så logge ud og så logge ind igen.
Herefter kan både terminalen og din desktop finde netbeans programmet.

Du kan installere andre programmer på samme måde.
Du skal kun finde ud af hvilke/hvilken mappe programmet bruger til sine program fil(er)- altså den fil der starter programmet.
Det er typisk / næsten altid en mappe der hedder "bin".

Før du starter en NetBeans installeret lokalt på den måde skal du have en JVM installeret via pakkearkiverne
Jeg bruger OpenJDK 7 i nyeste udgave - virker fint sammen med både NetBeans og Eclipse og også IntelliJ Idea http://www.jetbrains.com/idea/ - der er både en free udgave (Community Edition) og en købe udgave (=Ultimate Edition).
Skulle jeg kode Java dagen lang ville jeg uden at tænke mig om 2 gange investere i en licens til IntelliJ Idea Ulimate Edition - den er rigtig god og understøtter nu også den nye Java 8.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg ved ikke lige hvad der skulle gøre NetBeans særlig godt til hjemmrsider, selv bruger jeg geany, har aldrig være særlig glad for Java teknologi.