Afspille DVD
-
Afspille DVD
Suk.....er nu lidt "Ubuntu-træt"....har i øjeblikket 2 installationer kørende med div. problemer. Trænger til en pause med en film...føler mig lidt dum......men hvordan d....får jeg åbnet mit D-drev, altså helt bogstaveligt for at kunne ilægge DVD'en.....?
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Afspille DVD
Om ikke andet kan du under brasero-værktøjer i topbjælken vælge "skub ud"
Når lejligheden byder sig.
-
Tak for det.....virkede nu ikke.....prøvede så din metode i "Filmafspiller" her var "skub ud" "greyed down" altså ingen held.
Men i VLC virker det faktisk. Desværre skal jeg et "stykke ind" før den rigtige "knap" fremkommer.......men tak igen....
Men i VLC virker det faktisk. Desværre skal jeg et "stykke ind" før den rigtige "knap" fremkommer.......men tak igen....
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du har en skive sidende i drevet burde der komme et ikon i side panelet samt filhåndteringen hvor du kan åbne drevet fra. Ellers så brug den fysiske knap på drevet. Du kan også åbne den via denne kommando i terminalen eject, dog kan også lave en genvej til denne.
Mht til afspildning af DVD'er så kan man ikke afspille krypteret DVD'er fra start. Det skyldes at dette ikke er gratis/lovligt i alle lande, det er det dog i Danmark følgende link burde give de nødvendige anvisninger for at aktivere det:
https://ubuntudanmark.dk/help/10.10/musicvideophotos/video-dvd.php
Mht til afspildning af DVD'er så kan man ikke afspille krypteret DVD'er fra start. Det skyldes at dette ikke er gratis/lovligt i alle lande, det er det dog i Danmark følgende link burde give de nødvendige anvisninger for at aktivere det:
https://ubuntudanmark.dk/help/10.10/musicvideophotos/video-dvd.php
-
Tak for det. Den fysiske knap er placeret andetsteds på fronten er elektrisk og fungerer ikke.
Skiven i drevet "udløser" ikonet.
Før jeg fandt ud af terminalløsningen måtte jeg gennem VLC åbne skuffen. Blev simpelthen "tøsesur" på Ubuntu.
Kan, som du skriver, åbne i terminal med "eject". Kan også anvende alt+F2 og her skrive eject.
Det fungerer meget fint og sikkert.
Kan man lave en genvej til een af disse 2 løsninger?
Vil denne genvej blive et ikon eller "bare" en tastekombination?
Har prøvet at "mokke" med "Systemindstillinger --> Tastatur --> Genveje...men uden succes....
Der er faktisk allerede en genvej som i et par sekunder grafisk fremkalder et "åbne ikon" på skrivebordet, men funktionen udebliver.
Skiven i drevet "udløser" ikonet.
Før jeg fandt ud af terminalløsningen måtte jeg gennem VLC åbne skuffen. Blev simpelthen "tøsesur" på Ubuntu.
Kan, som du skriver, åbne i terminal med "eject". Kan også anvende alt+F2 og her skrive eject.
Det fungerer meget fint og sikkert.
Kan man lave en genvej til een af disse 2 løsninger?
Vil denne genvej blive et ikon eller "bare" en tastekombination?
Har prøvet at "mokke" med "Systemindstillinger --> Tastatur --> Genveje...men uden succes....
Der er faktisk allerede en genvej som i et par sekunder grafisk fremkalder et "åbne ikon" på skrivebordet, men funktionen udebliver.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du kan bruge create-launcher til at oprettet genvejen.