Partitionering af SSD og HDD
-
- Geografisk sted: Daugaard in Denmark
Partitionering af SSD og HDD
Hej.
Jeg har en 120 GB SSD og en 1 TB HDD, hvor jeg gerne vil installere Ubuntu og programmer på SSD'en og have filer (videoer, billeder, musik og dokumenter) på HDD'en.
Jeg har læst lidt forskelligt på forums rundt omkring på nettet, f.eks:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1664065
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2033027
http://askubuntu.com/questions/62152/whats-a-good-partition-method-to-combine-an-ssd-boot-drive-with-a-1tb-data-driv
http://askubuntu.com/questions/179201/partition-scheme-on-ssd-and-hdd
Men jeg syntes der er lidt for mange modstridende oplysninger, og noget af det er lidt gammelt, så jeg er ikke helt sikker på om det stadigvæk gælder.
Jeg har forstået, at jeg skal have en root (/) partition på SSD'en, men skal min home (/home) partition være på SSD'en eller på HDD'en?
Hvor meget skal jeg bekymre mig om antallet af skrivninger på SSD'en? Den skulle jo gerne kunne bruges men jeg vil jo ikke unødigt slide den
Skal jeg bekymre mig om /var og /tmp på SSD'en eller skulle det helst over på HDD'en?
Hvor vil swap partitionen være mest hensigtsmæssig, på SSD'en eller på HDD'en?
Jeg har også forstået, at der kunne ende med at være noget med nogle "symbolske links", jeg tror nok at jeg kan finde ud af det hvis det skulle komme (jeg er ikke bange for at rode i terminalen, og jeg kan da i det mindste bruge "man" eller google). Men det ville være lækkert, hvis I kunne fortælle hvad der eventuelt skulle linkes.
Jeg regner også med at installere PlayOnLinux. Ville jeg skulle lave noget specielt, for ikke at fylde SSD'en op med Windows programmer (eventuelt flytte noget over på HDD'en og lave noget med nogle "symbolske links", eller er det helt ude i hampen?)
Hvis I kunne foreslå nogle partitions-tabeller ville det være super.
På forhånd tak for hjælpen.
MVH. Mads Damgaard Mortensen
Jeg har en 120 GB SSD og en 1 TB HDD, hvor jeg gerne vil installere Ubuntu og programmer på SSD'en og have filer (videoer, billeder, musik og dokumenter) på HDD'en.
Jeg har læst lidt forskelligt på forums rundt omkring på nettet, f.eks:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1664065
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2033027
http://askubuntu.com/questions/62152/whats-a-good-partition-method-to-combine-an-ssd-boot-drive-with-a-1tb-data-driv
http://askubuntu.com/questions/179201/partition-scheme-on-ssd-and-hdd
Men jeg syntes der er lidt for mange modstridende oplysninger, og noget af det er lidt gammelt, så jeg er ikke helt sikker på om det stadigvæk gælder.
Jeg har forstået, at jeg skal have en root (/) partition på SSD'en, men skal min home (/home) partition være på SSD'en eller på HDD'en?
Hvor meget skal jeg bekymre mig om antallet af skrivninger på SSD'en? Den skulle jo gerne kunne bruges men jeg vil jo ikke unødigt slide den
Skal jeg bekymre mig om /var og /tmp på SSD'en eller skulle det helst over på HDD'en?
Hvor vil swap partitionen være mest hensigtsmæssig, på SSD'en eller på HDD'en?
Jeg har også forstået, at der kunne ende med at være noget med nogle "symbolske links", jeg tror nok at jeg kan finde ud af det hvis det skulle komme (jeg er ikke bange for at rode i terminalen, og jeg kan da i det mindste bruge "man" eller google). Men det ville være lækkert, hvis I kunne fortælle hvad der eventuelt skulle linkes.
Jeg regner også med at installere PlayOnLinux. Ville jeg skulle lave noget specielt, for ikke at fylde SSD'en op med Windows programmer (eventuelt flytte noget over på HDD'en og lave noget med nogle "symbolske links", eller er det helt ude i hampen?)
Hvis I kunne foreslå nogle partitions-tabeller ville det være super.
På forhånd tak for hjælpen.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Partitionering af SSD og HDD
/ på ssd, /home på hdd færdig arbejde.
Wine programmer installere i home, det gør steam spil også. Swap bliver næsten aldrig brugt hvis du har omkring 3gb ram, så læg den på ssd så det i det mindste går hurtigt. /tmp kan der godt blive skrevet lidt til men moderne ssd kan sagtens klare det.
Wine programmer installere i home, det gør steam spil også. Swap bliver næsten aldrig brugt hvis du har omkring 3gb ram, så læg den på ssd så det i det mindste går hurtigt. /tmp kan der godt blive skrevet lidt til men moderne ssd kan sagtens klare det.
-
AJenbo skrev:/ på ssd, /home på had færdig arbejde.
Wine programmer installere i home. Swap bliver næsten aldrig brugt hvis du har omkring 3gb ram. /tmp kan der godt blive skrevet lidt til men moderne ssd kan sagtens klare det.
Ok super, det lyder nemt så.
Tusind tak for din tid og hjælp.
PS.Jeg installere det i morgen, så jeg holder lige spørgsmålet åben hvis jeg nu skulle løbe ind i problemer
-
- IRC nickname: Martinjo84
Jeg ville personligt bare bruge hele ssd til alle mine ting 120Gb er altså ret meget
Jeg tænker ikke på og slide min SSD jeg kører med TRIM og min disk er en INTEL og der er 5års garanti
Hvis du så har en masse film, musik osv gem dem på din store disk.
Jeg tænker ikke på og slide min SSD jeg kører med TRIM og min disk er en INTEL og der er 5års garanti
Hvis du så har en masse film, musik osv gem dem på din store disk.
-
Martinjo84 skrev:Jeg ville personligt bare bruge hele ssd til alle mine ting 120Gb er altså ret meget
Min SSD er en OCZ Vertex med 3 års support, den har også TRIM support men det skal man vist først bekymre sig om
når man har installeret Ubuntu.
Martinjo84 skrev:Hvis du så har en masse film, musik osv gem dem på din store disk.
Med "symbolske links"?
-
- IRC nickname: Martinjo84
Nej til går bare disken via filer
"Keep it simple"
Men nu har jeg haft en nas i nogle år så alt ligger stort set bare der
"Keep it simple"
Men nu har jeg haft en nas i nogle år så alt ligger stort set bare der
-
- Admin
mads5408 skrev:Martinjo84 skrev:Hvis du så har en masse film, musik osv gem dem på din store disk.
Med "symbolske links"?
Du kan også mounte den som en mappe.
-
Nu er jeg så ved at installere Ubuntu, og er kommet til partitioneringen, og nu er jeg så lidt usikker på hvad jeg så skal gøre.
er det her en god måde at partitionere på?
SSD
/swab: 8149 MB
/ : 96724 MB
/home: 15156 MB
HDD
uden monteringspunkt: 1000204 MB
Jeg har aldrig partitioneret på denne måde før.
er det her en god måde at partitionere på?
SSD
/swab: 8149 MB
/ : 96724 MB
/home: 15156 MB
HDD
uden monteringspunkt: 1000204 MB
Jeg har aldrig partitioneret på denne måde før.
-
- IRC nickname: How to be me
Hvorfor ikke bare installere Ubuntu lige ud af boksen på ssd og tilgå harddisken derfra med film og billeder?
Når lejligheden byder sig.
-
How to be me skrev:Hvorfor ikke bare installere Ubuntu lige ud af boksen på ssd og tilgå harddisken derfra med film og billeder?
Det prøver jeg.
-
- Admin
mads5408 skrev:How to be me skrev:Hvorfor ikke bare installere Ubuntu lige ud af boksen på ssd og tilgå harddisken derfra med film og billeder?
Det prøver jeg.
Med den partitionering du har forslået er det lige nettop det du gør. Ved at have en seperat /home partition på din SSD har du dog gjort så du ikke dynamisk kan vægte mellem at have plads til at installere programmer eller have data. Fordelen er så at du letter kan formatere computeren og beholde data upåvirket. Da du ikke har lagt /home på HDD vil Wine programer mv. blive installeret på SSD. Du kan dog vælge senere at flytte individuelle mapper til HDD og lave links der til i stedet, men det kræver noget mere manuelt arbejde.
-
AJenbo skrev:mads5408 skrev:Da du ikke har lagt /home på HDD vil Wine programer mv. blive installeret på SSD. Du kan dog vælge senere at flytte individuelle mapper til HDD og lave links der til i stedet, men det kræver noget mere manuelt arbejde.
Det var også sådan at jeg havde forstået det.
og det samme med film, billeder, musik og dokumenter.
-
- Admin
Hvis du aligevel vil have det hele over på harddisken ville det være lettere blot at lave /home på den.