For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
TAm
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Indlæg af TAm »

Uden ' | grep driver' ser det sådan ud:

Kode: Vælg alt

t@tnet:~$ sudo lshw -c video
[sudo] password for t:
  *-display UNCLAIMED     
       description: VGA compatible controller
       product: 3D Rage IIC AGP
       vendor: Hynix Semiconductor (Hyundai Electronics)
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: 7a
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm vga_controller bus_master cap_list
       configuration: latency=32 mingnt=8
       resources: memory:d8000000-d8ffffff ioport:d000(size=256) memory:d9020000-d9020fff memory:d9000000-d901ffff
t@tnet:~$
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der er slet ikke fundet en driver til kortet :/ Jeg har prøvet at søge lidt men kan ikke finde nogen løsning. Hvor for den faktisk finder den rigtige opløsning ved logind skærmen kan jeg desværre ikke lige svar på.
TAm

Indlæg af TAm »

Ok. det kan være, det hjælper med det nye kort :) .

Jeg kan forresten ikke sætte Firefox fast på panelet. Det kunne man på Ubuntu studio skærmen.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

TAm skrev:Jeg kan forresten ikke sætte Firefox fast på panelet.

Højreklik på panelet > "Tilføj/fjern objekter på panelet" > marker "Bjælke til programstart" og tryk på "Rediger" > tryk på pilen ved "Internet" find din Firefox og marker den og tryk på "Tilføj"
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
TAm

Indlæg af TAm »

Tak!

Nåeh, Internet. Jeg har ellers en ikon på skrivebordet og troede, jeg kunne trække den ned på panelet lige som på Ubuntu Studio skærmen. Jeg kunne drag-droppe den fra Menu>Programmer til skrivebordet, men ikke længere. Der er åbenbart forskel. Nå, Det var lidt filosofi :) .
TAm

Indlæg af TAm »

Jeg har installeret et nyt grafikkort, der kan klare sagen. Sådan ser Terminal ud nu:

t@tnet:~$ xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1024 x 768, maximum 4096 x 4096
DVI-I-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
VGA-1 connected 1024x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm
   1024x768       60.0*
   800x600        60.3     56.2 
   848x480        60.0 
   640x480        59.9 
TV-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
t@tnet:~$ cvt 1360 768
# 1360x768 59.80 Hz (CVT) hsync: 47.72 kHz; pclk: 84.75 MHz
Modeline "1360x768_60.00"   84.75  1360 1432 1568 1776  768 771 781 798 -hsync +vsync
t@tnet:~$ xrandr --newmode "1360x768_60.00"   84.75  1360 1432 1568 1776  768 771 781 798 -hsync +vsync
t@tnet:~$ xrandr --addmode VGA-1 1360x768_60.00
t@tnet:~$ xrandr --output VGA-1 --mode 1360x768_60.00

Opløsningen blev 1360x768! :D Men da jeg ville se, om det stod i ARandR, brød ARandR sammen. Så prøvede jeg i Terminal:

t@tnet:~$ xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1360 x 768, maximum 4096 x 4096
DVI-I-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
VGA-1 connected 1360x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm
   1024x768       60.0 
   800x600        60.3     56.2 
   848x480        60.0 
   640x480        59.9 
   1360x768_60.00   59.8*
TV-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Hvordan får jeg nu gjort det permanent?
Så prøvede jeg lige Firefox. Den ser flot ud; men da jeg ville se på en side med Flash (.swf) begyndte plugin-finderen at lede efter en plug-in, og det har den gjort i en lille time nu :?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det kunne godt virke som om der er problemer med at tolke signalet fra skærmen. Da kortet er et GeForece vil det være en fordel at bruge den proprietære driver. Åben programmet Yderligere drivere og aktiver den højeste version der er tilgængelig fra Nvidia. Genstart og se om du nu kan vælge den korrekt opløsning.

Flash kan du installere her fra:
adobe-flashplugin
Det sker normalt bliver den installeret sammen med Ubuntu hvis man vælger 3-parts software til under den grafiske installation.
TAm

Indlæg af TAm »

Der må være noget galt med dit link til apt:adobe-flashplugin. Jeg skrev det både som adresse og som googlesøgning i Firefox på Lubuntu-maskinen. Det findes heller ikke i software centret.

Jeg åbnede 'Yderligere drivere' (LUbuntu vidste straks, at det var Nvidia, jeg ville have) og valgte version 173, som var det største nummer. Det tog en hulens tid at installere den. Efter genstart var opløsningen 640x480 og der fandtes ingen bedre :( . Skærmen hed default i stedet for VGA-1. Så prøvede jeg med en 'Update efter udgivelse 173' med samme resultat. Det tog en hulens tid at fjerne den igen; men efter genstart var jeg tilbage til VGA-1 med 1024x768, og kunne ændre til 1360x768 i Terminal :) .

Min konklusion må være, at den nye driver er dårligere end den gamle. Eller er det forkert? Men efter genstart står der stadig 'Out of range 93.0 kHz / 50 Hz' i et lille vindue på skærmen i et par minutter, hvorefter den starter op i 1064x768.

I en vejledning for Ubuntu på internettet stod der, at man i Terminal kunne skrive

$ gksudo gedit /etc/gdm/Init/Default
og så skrive de tre xrandr linier dér. Men filen findes ikke i LUbuntu. Hvis en sådan fil køres af LUbuntu ved start, kan det måske betale sig at gøre sådan noget? Men så er der måske ingen vej tilbage?

Tror du, jeg skal installere LUbuntu om igen med det nye grafikkort?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok jeg hade håbet du kunne installere 3xx, med den gamle 173 (jeg forslår den med Update efter udgivelse) skal man bruge Nvidias eget værktøj til at indstille skærm opløsningen. Programmet heder NVIDIA X Server Settings og bliver installeret sammen med driveren. I det vælger du punktet Xserver Display Configuration og kan så vælge opløsning ud for Resolution. Efter du har valgt opløsningen skal du så trykke Apply for at teste den og Save to X Configuration FIle for at gøre den permanent.

En ren installation af Ubuntu ville måske ikke være en helt dårlig ide når der nu er blevet rodet så meget. Men så gør det fra den normale Lubuntu CD så alt kommer med korrekt, nu er grafikkortet jo ikke stop klods for installationen længere.

Flash linket burde du blot kunne klikke på og så skulle den installere. apt: er ikke en del af pakke navnet men det der fortæller firefox at det er en softwarepakke. Du kan også prøve flashplugin-installer pakken.
TAm

Indlæg af TAm »

Oh Jubel :D
Jeg skriver fra LUbuntu nu. Jeg installerede LUbuntu forfra fra CD'en, og maskinen startede i 1360x768. Det tog kun 65 minutter at installere. Jeg valgte Supplerende drivere (?), så den er født med Flash. (Flash-plugin modulet virkede i øvrigt, før jeg ominstallerede LUbuntu. Det skal nok bare kaldes fra LUbuntu). Her er lidt ekstra brok:

Da jeg havde klikket på Genstart efter at CD'en var skubbet ud, lukkede maskinen ned og viste sort skærm og kom ikke igen. Jeg måtte genstarte på knappen på computeren efter et kvarter. Man ved jo ikke, hvad maskinen laver...

Desuden sagde LUbuntu først, at den var en 12.04.2 LTS. Senere hed den dog 13.04, da den installerede opdateringer. Under opdateringen var der ingen progress bar, så hvornår var den færdig?

Når man henter programmer fra Software center, er der heller ingen progress bar, så hvornår er programmet klar til brug?

Hvis jeg skal opsummere mine erfaringer med projektet, skal det være som følger:

Hvis du vil installere nyt operativsystem på en computer, så sørg for, at hardware er sat sammen først. Især RAM og grafikkort. Det vil spare dig for en masse bøvl!

Har du mere?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

TAm skrev:Desuden sagde LUbuntu først, at den var en 12.04.2 LTS. Senere hed den dog 13.04, da den installerede opdateringer.

Virker mystisk, for at komme fra 13.04 fra 12.04 skal du lave 2 oprgraderinger, måske har du gjort det? Har du styr på hvilken der var på den iso du installerede fra. Hvis du køre 13.04 skal du være opmærksom på at du skal opgradere igen inden for 9 måneder (næste opgradering vil ligge klar om 6).

TAm skrev:Under opdateringen var der ingen progress bar, så hvornår var den færdig?

Når man henter programmer fra Software center, er der heller ingen progress bar, så hvornår er programmet klar til brug?

Mystisk det er der normalt fra en normal Ubuntu, måske er det noget de har sparet væk i Lubuntu...
Ivan

Indlæg af Ivan »

AJenbo skrev:Mystisk det er der normalt fra en normal Ubuntu, måske er det noget de har sparet væk i Lubuntu...

Lubuntu bruger Lubuntu software Center (hvis man da gider den slags, foretrækker stadig Synaptic)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg syndes synaptic fungere bedst hvis man fra start ved hvad man vil, er man på udkig fungere software centeretbedre efter min mening. Jeg har kun meget sparsom erfaring med softwarecenteret i lubuntu, men har set det. Jeg mener dog også de bruger den samme opdaterings håndtering i lubuntu og den har normalt en status bar.
TAm

Indlæg af TAm »

Hmm. Jeg har lige fjernet MuseScore og installeret den igen fra LUbuntu software center. Denne gang var der progress bars begge gange. Måske klokkede jeg også lidt rundt første gang. Der er en knap, hvor der står 'Get software', som jeg troede, man skulle klikke på; men den er ikke til noget. Man skal lægge pakken i indkøbsvognen, og når man ikke vil have mere, skal man kigge i indkøbsvognen og installere det, man vælger. Det system er jo set før :)

MuseScore kan stadig ikke spille.

Aner jeg en smule utilfredshed med LUbuntu? Måske skulle jeg installere en langtidsudgave af Ubuntu i stedet for? Jeg kan ellers godt lide LUbuntus enkle skærmdesign. Men nu har jeg vel RAM og skærmkort nok (og 40 GB harddisk), såeh...

Hvilken distribution kan man vælge?
Ivan

Indlæg af Ivan »

Ud fra hvad du gerne vil, kunne du jo installere ubuntustudio-desktop oveni din nuværende installation
Du prøvede den desktop med dit gamle grafikkort
Det skal vist installeres fra terminal eller Synaptic