Hey
Skal jeg altid lave min swap partition dobbelt så stor som mit ram lager ? eller er der en max som man
ikke bør gå over ???
Størelse på SWAP partition???
-
- Geografisk sted: Hobro
Størelse på SWAP partition???
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
-
- IRC nickname: Martinjo84
Re: Størelse på SWAP partition???
Det er en god regel at lave den 2 * ram
Men flere og flere har faktisk ikke en swap idag, når maskiner kommer med 8gb + Ram
Men flere og flere har faktisk ikke en swap idag, når maskiner kommer med 8gb + Ram
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
For at kunne gå i dvale skal aktiv ram gemmes i swap, ud over hvad der i forvejen måette være brugt af swap. Løber du tør for ram og ingen swap har vil programerne crashe, det gør de så også hvis du løber tør for swap, men maskinen vil i den tid den bruger swap, være utrolig langsom. Så det rigtige svare er at det kommer an på dit forbrug. Jeg ville nok ikke gå lavere en 1gb og nærmere 1.5 gang ram.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:For at kunne gå i dvale skal aktiv ram gemmes i swap, ud over hvad der i forvejen måette være brugt af swap. Løber du tør for ram og ingen swap har vil programerne crashe, det gør de så også hvis du løber tør for swap, men maskinen vil i den tid den bruger swap, være utrolig langsom. Så det rigtige svare er at det kommer an på dit forbrug. Jeg ville nok ikke gå lavere en 1gb og nærmere 1.5 gang ram.
Jeg er enig med Ajenbo, borset fra at jeg er mere ødsel med swap, da harddisk plads (på en ikke-SSD HDD) ikke rigtig koster noget i dag, jeg vælger 3x RAM idag.
Årsagen til det høje antal x RAM er at jeg er softwareudvikler, og den store faktor giver bedre mulighed for at observere et programs RAM forbrug hvis det har memory leaks før kernen beslutter sig for at nu misbruger programmet hukommelsen (RAM) og derfor crasher programmet for at redde sig selv fra at crashe hele styresystemet, såvel som redde andre programmer fra at dø på grund af mangel på RAM.
HOT TIP: swappiness guide
Jeg har lige lavet en swappiness guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17476
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg har så kun 64GB SSD at gøre godt med som min hoved harddisk