For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
TAm
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Indlæg af TAm »

Jeg har også en endnu ældre Zitech maskine, hvor jeg kan snuppe et grafikkort fra. Her er nogl data:

Kortet er ATI. Der står også AMC ver 2.0 og PN 109-48300-00.
Længden af stykket med terminalerne er 6,8 cm, og der en notch ved 2,2 - 2,4 cm. Ekstra stykke: 7,1 - 8,4 cm.

Gammel Zitech: En AGP med en notch med kortet. Der står ikke AGP4X eller sådan noget. Der står AB-BM6 med store bogstaver på bundkortet.

Ny Zitech: En AGP uden notch, men hvid dims til at tage kortet ud, og sidde i vejen. Kortet passer også (i længden) her. Her står heller ikke AGP4X eller lignende. Men slots er numereret AGP-1 i begge maskiner.

Begge bundkort hedder FCC, hvor det ene C er inden i det andet (hvis det er navnet), og begge computere er jo Zitech, så delene kan måske flyttes; men det er jo gamle modeller, og måske var 16x9 ikke opfundet den gang :) .

Indtil videre vil jeg sætte kortet i den gamle maskine (som har en ødelagt harddisk).
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Første er et ATI Ragte IIc, vist nok 8MB:
Billede
Det er vist et af de allerførste kort med AGP. Jeg har faktisk haft prøvet det med Ubuntu da det er det kort der er indbygget i iMac G3 maskiner (skærmen kan kun køre 800x600 og 1024x768 så har ikke testet andet). Du får ikke nogen 3D effekter med det gamle kort, men det burde kunne køre lidt bedre end SIS kortet. Det er et AGP2x så den vil kun passe i dit bundkort hvis det er et AGP Universal, jeg ikke garantere at det går godt, men jeg ville dog selv prøve. Kortet har en max opløsning på 1600x1200, så hvis ellers den er fleksibel lavet burde den godt kunne bruge hele skærmen.

Der findes et ABIT AB-BM6, det er til Pentium 2, AGP2x og bruger SD-RAM. Ubuntu burde stadig fungere på denne, om noget sløvt.
Billede

Hvis bundkortet kommer fra en færdigsamlet computer er der muligvis ikke noget egentlig bundkort model eller manual, man skal i stedet finde computer navnet. Det lyder til at det er en AGP Universal, du kan fjerne den lille plastik dims hvis den er i vejen, forhåbentlig kan den sættes på igen.

FCC er en Amerikansk organisation der godkender støjniveauet på radio-kommunikations-udstyr og elektronik, hvis det skal kunne sæles i USA skal det også have det stempel.
TAm

Indlæg af TAm »

Det ser ud til, at du har ramt plet med grafikkortet! Bundkortet er lidt anderledes:
NyZitech-Bundkort-Lille.JPG
NyZitech-Bundkort-Lille.JPG (44.61 KiB) Vist 170 gange

Kan jeg ødelægge noget, hvis jeg bare sætter grafikkortet i? Hvad hvis det ikke er automatisk? Jeg kan vel bare pille det ud igen, hvis det ikke virker?

Hvad er det forresten for nogle 3D effetkter, man kan få på en skærm, der er 2-dimensional?
TAm

Indlæg af TAm »

PS: Der står ikke AB-BM6 på den nye Zitech. Kun på den gamle Zitech.

Vi taler om 3 computervrag. Nyeste øverst.

1. En Packard-Bell, hvor jeg ødelagde CPU'en, og hvor jeg hentede 512 MB RAM. Succes!

2. Den 'nye' Zitech, som jeg prøver at bruge og installere på. Her er LUbuntu installeret og kører. Indtil videre med dårlig skærmopløsning. Den har lige fået de 512 MB RAM, og du har lige fået et foto af bundkortet. Jeg er spændt på at se, om grafikkortet kan bruges til at forbedre skærmopløsningen i denne.

3. Den gamle Zitech, hvor harddisken er ødelagt og hvor jeg hentede det grafikkort det handler om nu.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Billedet af bundkortet hørte til det gamle, er det ikke rigtigt?

Om bundkortet skifter grafikkort automatisk er der ingen fare i. Problemet er om de håndtere de korrekte Volt, fysisk indikere dit bundkort at det kan levere både 3.3V og 1.5V. Dit grafikkort melder at det kun kan håndtere 3.3V. Der er bare set tilfælde hvor et bundkort der melder om begge kun kan håndtere den ene. Udmildbart ville mit gæt være at der ingen ting ville ske ved det, men man kunne også forestille sig at at det ville overbelaste bundkortet hvis grafikkortet forsøger at suge for meget elektricitet. Da den Universelle enhed er den nyeste tror jeg chancen for de ikke har taget højde for den ældre enhed er meget lille.

Jeg har faktisk fundet ud af at det kan lade sig gøre at få mere information om hvad for noget harddware man har ved at slå FCC nummeret op: http://transition.fcc.gov/oet/ea/fccid/
TAm

Indlæg af TAm »

Nej billedet af bundkortet hører til den mellemste, nr 2 ovenfor. Den, jeg vil installere.

Måske dit billede af bundkort hører til den gamle, nr 3.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så er vi enige :)
TAm

Indlæg af TAm »

Jeg har ledt med lys og forstørrelsesglas efter et FCC nummer; men i FCC 'stemplet' står der ikke noget nummer, kun at den er godkendt til brug på kontoret og hjemme. Det eneste rimeligt relevante stempel, jeg kan se, er

conoda ICES03
Class/Class B.
Det står mellem to PCI slots.

En seddel ved siden af CPU'en, viser L4S5MG/651+

Det var vist en mager høst :( .
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der var den :D Det er et ECS L4S5MG/651+. Der findes 2 udgaver af dette kort, V3.02A og V5.0A. Den første har kun Kinesisk manual mens den anden har en Engelsk manual, så jeg vil lidt gå ud fra det er den du har, men generelt burde de også være ens. Der står ikke noget om at deaktivere det indbygget grafikkort så den burde være i stand til at skifte automatisk. Der står også at AGP porten er 2x kompatibel så du burde kunne sættet grafikkortet i uden problemer.
TAm

Indlæg af TAm »

Jubii :D . Det er lige som du kan noget, jeg ikke kan :) .

Efter den hvide papirlap er der et stempel: Rev:0.5, så det er muligvis den engelske manual.

(I øvrigt står der Canada ICES03, og ikke Conoda; men det er jo lige meget nu).

Jeg prøver at sætte grafikkortet i og tænde for dyret!
TAm

Indlæg af TAm »

Maskinen lever stadig :D . Og nu viser skærmen 1024x768, efter omstilling. Ikke dårligt! Mange tak!

Men nu bliver jeg jo fordringsfuld. Mon ikke man kan få den til at vise noget 16x9? Jeg synes, du skrev, kortet kunne klare det? Er der en sudo?

Problemet med MuseScore og Midilyd skal jeg vel åbne i et andet emne...
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TAm skrev:Maskinen lever stadig :D . Og nu viser skærmen 1024x768, efter omstilling. Ikke dårligt! Mange tak!

Men nu bliver jeg jo fordringsfuld. Mon ikke man kan få den til at vise noget 16x9? Jeg synes, du skrev, kortet kunne klare det? Er der en sudo?

Problemet med MuseScore og Midilyd skal jeg vel åbne i et andet emne...

Du skal bare skrue på opløsningen så der er et 16:9 forhold.
F.eks. er 1600 x 900 et 16:9 forhold fordi:
(1600/16)=100 og (900/9)=100, og da 100 = 100 er (1600/16)=(900/9), så 1600 x 900 er en 16:9 skærmopløsning

1. krav er naturligvis at din skærm (hardwaren) kan 16:9, og ikke kun er en 4:3 skærm

Ellers kan du kigge på lxrandr (skal først installeres), der kan gøre den slags. lxrandr ligger i pakken af samme navn, og terminal kommandoen til at installere den er:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install lxrandr

Inde i lxrandr:
Du kan prøve med auto ud for opdateringshastighed, og så vælge højeste mulige opløsning. Prøv af med tryk på apply-knappen, og gem med save-knappen

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror ikke lxrandr kan tilbyde flere opløsninger end de fleste andre skærm værtøjer, hvilket har du brugt? Der findes kommandoer til at tvinge opløsninger, men hvis ikke hvis grafikkortet ikke er i stand til at sende dem så hjælper det lige fedt. Jeg så et indlæg hvor nogen hade et Rage 128 (et par generationer nyre end det du har) og her var der vist ingen problemer med at køre 16x10 under Ubuntu (kunne ikke lade sig gøre i Windows).

@lath: Skræmen er jo 16x9 nettop og det er der for han gerne vil køre en opløsning der ikke er forvrænget, den normale opløsning er 1360x765.

Hvis det har interesse så har jeg lige været en rundede rundt om blokken og sider nu med et Nvidia GeForce 7600. Den burde være i stand til at give noget rimelig 3D acceleration. 3D acceleration bruges i dag til at tegne vinduer og effekter på skrive bordet. Det bliver ikke brugt på Lubuntu, men er kraftigt i brug i Ubuntu. 2D prossessoren burde også være god. Den bliver stadig brugt til at lave det meste af indholdet i vinduerne. Jeg er også temmelig sikker på den ville kunne vise den rigtige skræm opløsning da nvidia stadig udgiver opdaterede driver til den:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814122011

MuseScore
TAm

Indlæg af TAm »

Jeg brugte

Indstillinger>ARandR>Skærme>Default>Opløsning

til at vælge opløsning i LUbuntu. Man kunne kun vælge Default-punktet. Jeg gætter på, at der kommer et ikke-default-punkt, hvis man definerer en opløsning selv (med lxrandr?). Men hvordan gør man?

Skærmbrochuren siger 1360x768. Hvis den ikke kan bruges, kan man måske bruge (Terminal)

ctrl-alt-F1
rm ~/.config/monitors.xml
sudo reboot

og komme tilbage. Eller hvad? Jeg tror ikke, det er umagen værd at installere 3D, hvis det bare giver et mere fancy skærmbillede.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

der er også video acceleration, jeg vil tro maskinen som den er nu vil have sært ved at afspille støre film.

Du kan læse om hvordan man tvinger opløsninger her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1721927