Resinstallering af ubuntu - dualboot windows8

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dreams

Resinstallering af ubuntu - dualboot windows8

Indlæg af Dreams »

Hej, jeg problemer med at få re-installeret Ubuntu 13.04.

Jeg har tidligere installeret med dualboot ved bl.a. at bruge boot-repair, og det fungerede fint.
Men under en opdatering fra 12.04 til 13.04 gik der "ged" iden, så jeg valgte at reinstallere Ubuntu 13.04. Men nu kan jeg ikke få bootet op i Ubuntu. Det fungere fint at boote op i Win8.

Jeg har valgt de samme partioner som blev skab under sidste installation: root, swap og efi.

Jeg har bootet op via en Ubuntu USB og insalleret Grub customizer, og når jeg deri prøver at se /dev/sda1 (som er efi partition), så får jeg følgende besked: "This seems not to be a root file system (no fstab found)"

Jeg fik følgende fra boot-repair: http://paste.ubuntu.com/5619001/
... samt besked om at jeg skulle sikre mig at BIOS booter fra sda1/EFI/ubuntu/grubx64.efi ?

I GRUB-menuen, får jeg følgende valgmuligheder:
Ubuntu
Advanced options for ubuntu
Windows UEFI bkpbootmgfw.efi - Dette punkt var der ikke aller første gang jeg installerede Ubuntu på laptop'en
Windows boot UEFI loader
Windows recovery environment (loader) (on /dev/sda2)
Windows 8 (loader) (on /dev/sda4)
System systeup - (it loads the BIOS settings)

Det er en bærbar: ASUS S200E

Er der nogen som ved hvad jeg kan gøre for at få det til at virke igen. Sig til hvis jeg give yderligere oplysninger.

På forhånd tak.
Hilsen Dreams
Dreams

Re: Resinstallering af ubuntu - dualboot windows8

Indlæg af Dreams »

Slet ikke nogen som kan,vil eller har tid.

Det er vigtigt ... jeg er ved at vænne mig til Win8 :shock:

Jeg giver en øl!
Hilsen Dreams
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg har desværre ikke erfaring med Windows 8 og har ikke haft mulighed for at rode med dual boot med den. Men min forståelse er at det er nødvendigt at slå Fastboot fra i bios, og muligvis også secure boot. Der efter ville jeg prøve at installere grub på harddiskens' MBA, Windows 8 maskiner benytter dog normalt GPT men den burde have et vist niveau af bakudkompatibilitet. Det kan gøres med:

Kode: Vælg alt

sudo grub-install /dev/sda

(har du mere end en harddisk?)

Grub har også funktioner til at installere direkte i (U)EFI, hvilket alle Windows 8 maskiner er født med, men det er igen ikke noget jeg har erfaring med. Her kan den også installeres så den fungere med Secure boot.

Jeg ville nok også prøve på et internationalt forum, hvor der er en lidt bedre chance for at nogen har erfaring med problematikken.
Dreams

Indlæg af Dreams »

Hej AJenbo

ak for responsen.

AJenbo skrev:Jeg har desværre ikke erfaring med Windows 8 og har ikke haft mulighed for at rode med dual boot med den. Men min forståelse er at det er nødvendigt at slå Fastboot fra i bios, og muligvis også secure boot. Der efter ville jeg prøve at installere grub på harddiskens' MBA, Windows 8 maskiner benytter dog normalt GPT men den burde have et vist niveau af bakudkompatibilitet. Det kan gøres med:

Kode: Vælg alt

sudo grub-install /dev/sda

(har du mere end en harddisk?)

Har jeg gjort/prøvet, men uden held. Jeg har kun én HD.

AJenbo skrev:Grub har også funktioner til at installere direkte i (U)EFI, hvilket alle Windows 8 maskiner er født med, men det er igen ikke noget jeg har erfaring med. Her kan den også installeres så den fungere med Secure boot.

Jeg ville nok også prøve på et internationalt forum, hvor der er en lidt bedre chance for at nogen har erfaring med problematikken.

Jeg har oprettet en tråd i ubuntuforums.org.

Du skal have tak for forslagene alligevel.
Hilsen Dreams
Rinus
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Rinus »

Hej købte en medion med win 8 og havde problemer med dualboot; jeg installerede ubuntu over det hele så win over det hele og så lykkedes det med dualboot, hvis du prøver denne måde så husk back up og du skal have en win 8 installations dvd. Held og lykke.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Rinus skrev:Hej købte en medion med win 8 og havde problemer med dualboot; jeg installerede ubuntu over det hele så win over det hele og så lykkedes det med dualboot, hvis du prøver denne måde så husk back up og du skal have en win 8 installations dvd. Held og lykke.

Det var måske bedre bare at slette harddisken og derefter installere Windows først og derefter Ubuntu?
Når lejligheden byder sig.
Rinus
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Rinus »

Set i bagklogskabens kloge lys jep.