problemer med systemprogram i 12.10 og 13.04 bærbar PC

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

problemer med systemprogram i 12.10 og 13.04 bærbar PC

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg er forfulgt at systemfejl på min bærbare compaq presario CQ58. På 12.10 var der systemfejl og nu kommer meldingen igen efter clean install af 13.04 . jeg fatter det ikke.
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke

Re: problemer med systemprogram i 12.10 og 13.04 bærbar PC

Indlæg af Finn Bjerke »

system rapport ses her i png fil
Vedhæftede filer
systemfejl00.png
systemfejl00.png (147.11 KiB) Vist 417 gange
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

mere her "kermnel oops "
Vedhæftede filer
systemfejl1.png
systemfejl1.png (155.49 KiB) Vist 417 gange
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Herre jemini, nu kommr der også fejlmeddelelser på den stationære den har kørt stabilt med Ubuntu 12.04 i over et år. Hvad sker der mon?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Jeg er forfulgt at systemfejl på min bærbare compaq presario CQ58. På 12.10 var der systemfejl og nu kommer meldingen igen efter clean install af 13.04 . jeg fatter det ikke.

KernelOoops som vises på en af dine billeder er en fejl i kernen eller en kernel space device driver.
Det er ikke rigtig noget du kan lave selv (med mindre du selvfølgelig kan programmere i C, og ved hvordan Linux virker).

Det kan måske løses midlertidigt ved at skifte til en tidligere kerne version via GRUB (boot loaderen der indlæser et Linux baseret styresystem).

Imens du venter kan du muligvis finde din kerne-bug i en log fil (prøv syslog, dmesg og boot, boot.log under /var/log/ mappen).
Prøv at gå på lauchpad og find ubuntu kernel dev team og post din fejl under den kerne version som giver fejlen - husk, post kun hvis fejlen ikke allerede er fejlmeldt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Mange tak Lars, det er lidt påfaldende at jeg får den fejl på to forskellige Ubuntu installationer på den bærbare og at den pludselig dukker op på den stationære også. På den stationære har jeg 12.04 her er skiltet med fejlmeddelsle dog forsunvdet igen.

reinstall?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis du ikke rigtig kender årsagen til fejlen er det umuligt at sige om en geninstallation vil løse det, men jeg vil ikke tro at det ville hjælpe.

Da 13.04 endnu ikke er færdig er fejl meddelelser slået til i støre grad så udviklerne på den måde kan blive gjort opmærksom på fejlene og rette dem inden udgivelsen.

Den fejl du viser handler om at Ubuntu ikke var i stand til at vågen efter den var gået i standby/dvale.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Der er lige kommet kernel opdatering, jeg tror det var tirsdag eller onsdag, har du fået den ?
// Henning
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Indlæg af pollute »

På Ubuntu 13.04 har jeg haft massive problemer med både grafik driver og kernel, den sidste uge. Jeg har mere og mere en fornemmelse af at min computer måske ikke burde køre Ubuntu. Alle mine andre computere, har haft det fint med Ubuntu , men min Acer predator kan kun kø på 12.10. Syntes også generelt der er mange flere fejl her det sidste år. Jeg var meget glad for computeren med dens fine grafikkort. Men det fungerer bare ikke optimalt på Ubuntu.

Men det korte af det lange er at jeg også har haft en del kernel problemer på 13.04. Jeg har rapporteret dem gennem Launchpad.
Min computer er en Acer Predator G3610
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Sammen ligner du de tidligere versioner da de også var i Beta? Det kan nogle gange være godt at vendte en måneds tid efter udgivelsen før man skifter til en ny version. Som sagt vil du også blive gjort opmærksom på flere små problemer end normalt når du køre en Beta udgave. Hvilket grafikkort har du?
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Indlæg af pollute »

AJenbo skrev:Sammen ligner du de tidligere versioner da de også var i Beta? Det kan nogle gange være godt at vendte en måneds tid efter udgivelsen før man skifter til en ny version. Som sagt vil du også blive gjort opmærksom på flere små problemer end normalt når du køre en Beta udgave. Hvilket grafikkort har du?

Ja det er en god regel at vente en måned efter udgivelse. Jeg ville bare gerne hjælpe lidt med at finde bugs. Men det gik lidt galt :) Mit grafikkort er et NVIDIA GeForce GTX550Ti.

Med hensyn til andre versioner af Ubuntu har jeg kun kunnet køre 12.10, som jeg kører nu. 12.04 gav Kernel problemer i forbindelse med GRUB opstart.
Min computer er en Acer Predator G3610
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, har ikke testet 13.04, men nogle gange kan der gå lidt ekstra tid inden de proprietære drivere bliver gjort tilgængelige. Den åbne driver til GeForce kort har det desværre med at ramme ved siden af, men når først man for installeret den propritære pleger det at spille.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

pollute skrev:
AJenbo skrev:Sammen ligner du de tidligere versioner da de også var i Beta? Det kan nogle gange være godt at vendte en måneds tid efter udgivelsen før man skifter til en ny version. Som sagt vil du også blive gjort opmærksom på flere små problemer end normalt når du køre en Beta udgave. Hvilket grafikkort har du?

Ja det er en god regel at vente en måned efter udgivelse. Jeg ville bare gerne hjælpe lidt med at finde bugs. Men det gik lidt galt :) Mit grafikkort er et NVIDIA GeForce GTX550Ti.

Med hensyn til andre versioner af Ubuntu har jeg kun kunnet køre 12.10, som jeg kører nu. 12.04 gav Kernel problemer i forbindelse med GRUB opstart.

Jeg lagde mærke til:
12.04 gav Kernel problemer i forbindelse med GRUB opstart.

Jeg går ud fra du mener efter at du har valgt kerne i GRUB, og GRUB har startet den valgte kerne?
Hvis nej, så er problemet i GRUB og ikke i kernen fordi kernen ikke er startet op når GRUB kører.
GRUB er et 16-bit program der kører i 8086 tilstand ligesom DOS programmer gør - alle x86 mikroprocessorer starter op i 8086 tilstand.
Kernen (både Linux, Windows, og MAC OS X i Mac computere på en x86 mikroprocessor) skifter så senere til priviliged mode via 2 maskinkode instruktioner efter en del opsætning.

@Finn Bjerke:
Jeg ville tjekke om harddisken er i udo med smart mon tools - smart mon tools er værktøjer der kan snakke med harddiskes S.M.A.R.T. funktionalitet, der fortæller hvor godt de har det. Det fleste harddiske idag har S.M.A.R.T. funktionalitet indbygget.

Hvis et SMART værktøj siger at din harddisk har det elendigt så er det meget på høje tid med en backup.
Siger den ikke noget så kør den korte test, og siger den perfekt så kør den lange test
ADVARSEL: lang test kan tage rigtig mange timer at lave, 2+ timer, og i sig selv føre til at din harddisk fejler - vurder ud fra den korte test om du tør gøre det.

Køber du straks en ny harddisk så kør omgående en S.M.A.R.T. tests på den
- man kan få harddiske der er 1,5 år gamle der bliver solgt som nye:
Kig på Skumle diske af Poul-Henning Kamp: http://www.version2.dk/blog/skumle-diske-18133 - levetidsdata fortæller i hvor lang tid harddisken har kørt.

Din laptop kan have et varme problem.
Laptops er desværre notorisk kendt for at have et termisk design problem fra fødslen.
Så en laptop køler der blæser luft op nedefra kan være en god ide.

En anden ting du kan gøre er at støvsuge maskinen ude fra - (hold afstand :!: til maskinen på grund af at en støvsuger laver statisk elektricitet, der kan dræbe elektronik.
Maskinen skal være slukket og batteriet skal tages ud, og ekstern strømforsyning skal fjernes fra maskinen.
Bloker blæseren så den ikke roterer sig ihjel når det kraftige undertryk fra støvsugeren tvinger luft igennem maskinen og dermed også blæseren. Husk at du ikke må røre ved både laptop computeren og støvsugeren på samme tid på grund af støvsugerens statiske elektricitet. Hvis du vil røre ved laptop computeren skal du aflade dig selv ved at røre ved en radiator først. (fordi en radiator har jordforbindelse).
Når du er færdig med støvsugeren så fjern blokering af blæseren og tilslut batteri og ekstern strømforsyning

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

jeg har fejl på 2 PC og med 3 versioner af Ubuntu. Er jeg forfulgt af en dæmon eller er der en mere logisk forklaring. der er ikke nisser i huset (mere) ;-)
tak for input.

systemfejl på den bærbare er hyppige, men der sker ikke andet end at det der skilt kommer, jeg crasher ikke. Nu kører jeg 13.04 som er hurtigt men måske starterlidt langsomt.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det samme fejl du får i vinduet med fejlbeskeden?