Ændre størrelsen på en partition virker ikke med Ubuntu / W7

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
LukasFT
IRC nickname: LukasFT

Ændre størrelsen på en partition virker ikke med Ubuntu / W7

Indlæg af LukasFT »

Hej. Jeg et problem med at lave min partition om på min Asus Zenbook, som kører Ubuntu 12.10 , dualbooted med Windows 7. Jeg har længe ville prøve at give mit Ubuntu (med 9,9GB plads) mere af computerens plads. Computerens hardisk er på 128GB, og 98GB af dem er givet til Windows. Her er billedet over hardisken fra GParted: http://i.imgur.com/6iZ4El7.png, og det her er sådan det ser ud når jeg prøver at ændre størrelsen på min partition: http://i.imgur.com/lqpPYBT.png (Man kan ikke lave om på noget andet end måleenheden) . Jeg har ikke kunnet finde noget der har virket... Jeg har prøvet at boote med en LiveCD, men der stod bare præcis det samme som normalt. Jeg har også prøvet et Windows program (Tror det var et der hørte med), men der står det samme som på GParted. Jeg ved ikke om det er noget med at mit Windows bruger de 98GB, men jeg kan i hvert fald ikke finde ud af hvordan jeg laver min partition større på min Ubuntu
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ændre størrelsen på en partition virker ikke med Ubuntu

Indlæg af buddig »

Hej og velkommen her i forumet.
Når du er i Gparted, kan du så ikke med musen tage fat i højre side af Windows partitionen, /dev/sda1, og skubbe den sammen, så der bliver ledig plads efter den ?
Når det er gjort, kan de andre partitioner udvides til venstre hen over den ledige plads.
// Henning
Senest rettet af buddig 7. apr 2013, 22:50, rettet i alt 1 gang.
LukasFT

Indlæg af LukasFT »

buddig skrev:Hej og velkommen her i forumet.
Når du er i Gparted, kan du så ikke med musen tage fat i højre side af Windows partitionen og skubbe den sammen, så der bliver ledig plads efter den ?
Når det er gjort, kan de andre partitioner udvides til venstre hen over den ledige plads.
// Henning

Nej desværre :/ Jeg ved godt det er sådan det plejer at virke, men det virker ikke for mig :(
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Fik du ikke valg om større plads da du installerede Ubuntu? for så kunne en snydeløsning være at installere Ubuntu igen og vælge noget mere plads.
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Velkommen for i øvrigt :)
LukasFT

Indlæg af LukasFT »

How to be me skrev:Fik du ikke valg om større plads da du installerede Ubuntu? for så kunne en snydeløsning være at installere Ubuntu igen og vælge noget mere plads.

Jo det kunne jeg selvfølgelig, men det virker bare som lidt meget at geninstallere hele lortet, bare for at få mere plads. Der må være en bedre måde :D

......Men hvis der ikke er bedre løsninger, må det vel være det jeg må gøre :|
Brugeravatar
Kurt Christensen

LukasFT skrev:
How to be me skrev:Fik du ikke valg om større plads da du installerede Ubuntu? for så kunne en snydeløsning være at installere Ubuntu igen og vælge noget mere plads.

Jo det kunne jeg selvfølgelig, men det virker bare som lidt meget at geninstallere hele lortet, bare for at få mere plads. Der må være en bedre måde :D

Du skal jo ikke geninstallere det hele, kun Ubuntu, det tager vel højest en time?
Og man kan se tv eller andet samtidig :P
LukasFT

Indlæg af LukasFT »

How to be me skrev:
LukasFT skrev:

Du skal jo ikke geninstallere det hele, kun Ubuntu, det tager vel højest en time?

Plus jeg skal have alle mine filer over, plus jeg skal have alle mine programmer til at virke. Du ved. Men det er ikke verdens undergang, nej :)
Brugeravatar
Kurt Christensen

Hvis du venter kommer der måske et bedre råd, jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor du ikke kan skrumpe W7, er alle partioner afmonterer når du forsøger?

NB
du kan i Ubuntu flytte dine mapper til windows, men hvis det går galt med ændringerne er det ikke så smart.