kan ikke boote nyinstaleret ubuntu 12.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
oleo
IRC nickname: oolesen

kan ikke boote nyinstaleret ubuntu 12.10

Indlæg af oleo »

jeg er ny bruger af forum og af ubuntu 12.10 som jeg har instaleret ren, har om instaleret flere gange med samme resultat,
ubuntu vil ikke boote op, jeg har ikke den store pc erfaring .
torp
IRC nickname: top

Re: kan ikke boote nyinstaleret ubuntu 12.10

Indlæg af torp »

Hej sker der intet, har du bios til at boote på det rigtige drev, har du ikke en livecd du kan prøve om den vil starte på
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvordan og på hvad har du installeret?
oleo

Indlæg af oleo »

har hentet ubunto til en livecd med pr'veversionen og mulighed for at instalerer til harddisk , er instaleret til harddisk p[ en station;r jeg kan godt bruge pr'veversionen, tastaturet mangler nogle tegn .
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Huskede du at vælge dansk som sprog.... ellers kan du ændre tastaturet under system indstillinger.

Har du mere end en harddisk i maskinen? Kan du komme med flere oplysninger om den maskine du har installeret på?

Hvordan valgte du hvordan Ubuntu skulle installeret på harddisken?

Sikre dig at du i BIOS har sat maskinen til at starte fra den harddisk som Ubuntu er installeret på.
oleo

Indlæg af oleo »

har valgt dansk som sprog.

har to harddiske en med windows 7 og en med ubunto, men flytter stikene alt efter hvilket system jeg vil bruge, går ud fra de ikke har indflydelse på hinanden.

efter at have bootet livecd, havde jeg mulighed for at kører prøveversion fra cd eller installer på harddisk, har instaleret til harddisk.

bios er sat til at 1 boote fra dvd/cd 2 boote fra harddisk har prøvet at sætte harddisk som første boote, men resultatet var det samme.

memory 4 gbi
processor intel core 2 cpu 6400 2.13 ghe x 2
64 bit
Graphis unknow

det er de oplysninger ubunte kommer med, under systemoplysninger
grafikkortet er nvidia gefors 210 den er nyisat for 3 uger siden
har prøvet de forskellige driver som systemet foreslår
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når du køre fra cd'en kan du ikke aktivere Nvidia driveren da det kræver genstart (man kan ikke gemme når man køre fra en cd).

Vælger du "Installere på hele harddisken" når du installere Ubuntu?

Har du haft Windows harddisken trukket helt fra under Ubuntu installationen?
Laver du nogle ændringer efter du har installeret Ubuntu?

Ubuntu kan gendkende Windows 7 og vil give dig en mulighed for at vælge imellem de 2 systemer under opstart.

Prøv at starte op fra Ubuntu DVD'en og så snart du ser ubuntu logoet så tryk på esc. Her skulle du så kunne vælge at starte fra den første harddisk, prøv at se om det virker eller giver nogen beskeder.

Hvad præcist sker der når du prøver at starte computeren efter at have installeret Ubuntu?
oleo

Indlæg af oleo »

der er kun ubuntu instaleret på harddisken

harddisken med windows er frakoblet systemet

jeg laver ingen ændringer udover e-maile og nogle få programmer fra software sentret

når jeg aktiver fra den første harddisk får jeg en lilla skærm med en hvid ramme øverst uden for rammen står, gnu grub version 2-7ubuntul
indenfor rammen har jeg 4 valgmuligheder
1 ubuntu , giver sortskærm med blinkende kursor
2 advanced option for ubuntu
3-4 er memerytest

efter instalation af ubuntu er opstarten hel normal, på et tidspunkt får jeg den her lilla skærm i en splitsikunt og opstarten fortsætter men ender i sort skærm og jeg kan ikke komme videre uden at risætte systemet
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det når du er startet fra cd'en at du sætter mail op og installere programmer fra Softwarecenteret? Dette vil ikke påvirke det installerede system men kun gælde for den prøve session du har gang i.

Når du ser GRUB betyder det at der ikke er problemer med at vælge den rigtige boot disk og at bootloader bliver indlæst. Problemet ligger i selve opstarten af Linux/Xorg, det gør det lidt lettere for os at løse problemet.

Når du ser GRUB menuen er det pga. du har lukket systemet forkeret (af gode grudne), den bliver også vist hvis systemet ser du har Windows installeret og du vil så kunne vælge Windows her. Du kan også altid fremtvinge den ved at holde venstre shift nede når computeren starter.

Jeg tror problemet for dig er grafikkortet, men næste gang den starter så prøv at vælge "advanced option for ubuntu" og vælg at starte i Gendannelsestilstand. Her burde du kunne se nærmere om hvad fejlen kan være samt, og sikkert også løse problemet.

Jeg vil lidt vendte med at sige hvad du skal gøre her efter, ind til vi ved mere om hvad fejl du får når du starter i gendannelsestilstand. Men jeg har tidligere skrevet en guide til hvordan problemer med grafikkortet nogle gange kan løses, så måske kan den hjælpe:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
(Du er så nået til den del hvor GRUB menuen kommer frem)
oleo

Indlæg af oleo »

hej jenbo så lykkes det at starte fra harddisk, efter at have instaleret i nomode set tilstand

har instaleret opdateringer men tør sku snart ikke genstarte

er der ting jeg kan undersøge inden genstart
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du har installeret Nvidia driveren burde du kunne genstarte. Hvis ikke det virker kan du bare starte med nomodeset igen. Eller i gendannelses tilstand og så afinstallere Nvidia driveren. I terminalen kan det gøres via:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge nvidia-
efter fulgt af 2 tryk på tabulator knappen for at se hvilken du har installeret og så skrive resten.
oleo

Indlæg af oleo »

Jeg har ikke instaleret nogen driver, skal jeg bruge en af driverne fra systemindstillinger- softwaerkilder-yderligere driver, der er 5 stk den ene er markeret, jeg har også en cd fra msi ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

CD'en indeholder kun nogle forældet Windows driveren, ganske ubrugelig.

Ja det er der du skal vælge driveren. Du skal vælge en af Nvidia-driveren. Jeg har gode erfaringer med den der heder 310.