Ubuntu 13.04 har nogle prøvet?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Ubuntu 13.04 har nogle prøvet?

Indlæg af Finn Bjerke »

Sig nærmer tiden for glædelig opgradering i Ubuntu universet. Er der nogen som har erfaringer med vores nye "beta-baby"? Det er jo spændende. Datasikkerhed skulle være bedre skriver de i denne arikel (som jeg ikke fater meget af) http://www.omgubuntu.co.uk/2013/03/unity-7-approved-raring-bound

Datasikkerhed er jo vigtigt og vanskeligt med facebook, google, smartphones osv.

Men hvorfor egentlig opgradere? Jeg syns Ubuntu 12 familien kører fint til mit brug. Næste skridt for mig er Ubuntu tablet og Ubuntu smartphone, mine PC kan jo det de er sat i verden til og nemmere og mere brugervenligt end sine konkurrenter.
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke

Re: Ubuntu 13.04 har nogle prøvet?

Indlæg af Finn Bjerke »

Svante

Indlæg af Svante »

Finn Bjerke skrev:Sig nærmer tiden for glædelig opgradering i Ubuntu universet. Er der nogen som har erfaringer med vores nye "beta-baby"? Det er jo spændende. Datasikkerhed skulle være bedre skriver de i denne arikel (som jeg ikke fater meget af) http://www.omgubuntu.co.uk/2013/03/unity-7-approved-raring-bound

Datasikkerhed er jo vigtigt og vanskeligt med facebook, google, smartphones osv.

Men hvorfor egentlig opgradere? Jeg syns Ubuntu 12 familien kører fint til mit brug. Næste skridt for mig er Ubuntu tablet og Ubuntu smartphone, mine PC kan jo det de er sat i verden til og nemmere og mere brugervenligt end sine konkurrenter.

Har ikke selv prøvet den endnu, men har hør den skulle være god og hurtig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det der menes med bedre styring af privat data er at man vil kunne bestemme hvilken af de sider som unity nu kan søge direkte på ikke skal søges på, så de der med ikke får søge statestik fra dig (anonymt).

En del ved den nye Ubuntu skulle gerne være blevet hurtigere og lettere at bruge, det er vel grunden til at opgradere nu. Senere vil du så løbet ind i at 12.* ikke længere modtagere sikkerheds opdateringer og så vil det være klogt at opgradere.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Har prøvet den og kører delvis med den til ikke "højrisiko" materiale.

Den er vildt hurtig og med nye designikoner. Unity er også forbedret.

Når jeg skal installere den for real, tror jeg jeg vil prøve brts filsystemet, som skulle være hurtigere end ext4.
Og det skal siges, jeg ikke har oplevet den har crashed, selv om den er Alfa (har kørt med den ca 1 måned)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Det der menes med bedre styring af privat data er at man vil kunne bestemme hvilken af de sider som unity nu kan søge direkte på ikke skal søges på, så de der med ikke får søge statestik fra dig (anonymt).

En del ved den nye Ubuntu skulle gerne være blevet hurtigere og lettere at bruge, det er vel grunden til at opgradere nu. Senere vil du så løbet ind i at 12.* ikke længere modtagere sikkerheds opdateringer og så vil det være klogt at opgradere.

unity skulle være betragteligt hurtigere.

Hvad support angår:
  • Udløber April 2013:
    • Ubuntu "Hardy Heron" 8.04 LTS - server edition
    • Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 LTS - desktop edition
    • Ubuntu "Oneiric Ocelot" 11.10
  • Udløber Januar 2014: Ubuntu "Raring Ringtail" 13.04
  • Udløber April 2014: Ubutntu "Quantal Quetzal" 12.10
  • Udløber April 2017: Ubuntu "Precise Pangolin" 12.04 LTS
Listen er lavet ud fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(operating_system)#Releases

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Stra skrev:Når jeg skal installere den for real, tror jeg jeg vil prøve brts filsystemet, som skulle være hurtigere end ext4.
Og det skal siges, jeg ikke har oplevet den har crashed, selv om den er Alfa (har kørt med den ca 1 måned)

Hvor har du hørt det?
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_38btrfs_ext4&num=1

Det skal nok komme, men jeg tror ikke helt den er der endnu.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Okay, havde set det et sted, men det holder så ikke. :D
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

BTRFS er kun hurtigere i meget få tilfælde, men den har nogle fordele omkring data integritet (at man ikke mister data), samt en slags backup funktion der gør at man kan genskabe ældre versioner af filer. Den har også indbygget RAID funktionalitet og man kan tilføje og fjerne plads uden at skulle genstarte.

En ting der godt kan give bedre yderevne er at BTRFS understøtter datakomprimering hvilket både giver mere plads og afhængigt af disk og cpu kan give bedre ydelse.

Der er også nogle triks omkring fil kopiering der øger ydevenen men kun når man kopiere en fil fra samme disk. Det kan også betyde mere disk plads.

Der er også en god oversigt over Ubuntu support her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases#Version_timeline
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Det er jo fint med høj hastighed ikke fordi jeg har travlt men fordi billige PC og gamle masikkern kan få nyt virusfrit liv, jeg elsker Ubuntu.

Billede
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

bedre batteri økonomi, det er da klart fedt.
http://www.engadget.com/2012/10/18/ubuntu-raring-ringtail/