Kan ikke finde windows ved installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
boa
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Kan ikke finde windows ved installation

Indlæg af boa »

How to be me skrev:Hvis man installerer Windows på hele disken til at starte med og bagefter Ubuntu, så behøver man ikke at sætte sig ind i partioner og opstartssystemer.

JAMEN det er jo det som jeg har forsøgt at gøre!
Problemet er, at ubuntus installer påstår at der slet ikke er noget operativsystem på maskinen. Hvis jeg fortsætter installationen vil ubuntu tage det hele, og jeg mister min win7, hvilket jeg vil være ked af.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

boa skrev:
How to be me skrev:Hvis man installerer Windows på hele disken til at starte med og bagefter Ubuntu, så behøver man ikke at sætte sig ind i partioner og opstartssystemer.

JAMEN det er jo det som jeg har forsøgt at gøre!
Problemet er, at ubuntus installer påstår at der slet ikke er noget operativsystem på maskinen. Hvis jeg fortsætter installationen vil ubuntu tage det hele, og jeg mister min win7, hvilket jeg vil være ked af.

Du misforstod mig lidt der, Jeg mener at hvis man laver en frisk installation også med windows slipper man for den partitionering fabrikanten har valgt og skal heller ikke tænke så meget på mekanikken bag. Det kræver dog at man har en Windows-install-cd.
Det er måske overkill at gøre det sådan men nemmere at forstå.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har du forsøgt at installere via Wubi?
boa

Indlæg af boa »

@How to be Me :

Ok så forstår jeg lidt bedre hvad du mener. Desværre fulgte der ikke nogen win7 -skive med maskinen, men måske kan jeg finde en at låne. Nu skal jeg i hvert fald først have lavet en back-up af mine data under windows inden jeg går videre. Jeg har dog lidt meget om ørerne resten af dagen.

@AJenbo:

Nej, jeg har aldrig brugt wubi. Den ene gang jeg prøvede for et års tid siden (på en anden maskine) kunne jeg ikke få det til at virke så jeg har ikke brugt det siden.
boa

Indlæg af boa »

ÆV !
Nu har jeg brugt en masse tid på at læse hvad andre har skrevet om lignende problemer. Desværre ser det ud til at det er et problem som er knyttet sammen med at Acer One er udstyret med såkaldt UEFI firmware og anvender GPT partitionering.

How to be me skrev d. 23/2-13
"Re: Installer Ubuntu ved siden af to andre operativsystemer
af How to be me » 23 feb 2013, 21:29

Måske der står noget her du kan bruge, især til sidst på side 2.
http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/

Desværre går en del af indholdet på de sider over mit hoved, men der var et link til : http://www.linuxbsdos.com/2012/11/06/why-is-windows-8-on-ssd-invisible-to-ubuntu-12-10s-installer/
I denne streng er der en bruger "Dani" som skriver at han har løst problemet ved simpelthen at omformattere sin harddisk til MBR partitionering.
Jeg har tømt min Acer One for alt andet end win7 og har fået fat i en installationsskive med en win7 så nu vil jeg gerne forsøge om problemet kan løses ved en omformattering til MBR .

Er der nogen som kan guide mig igennem denne proces ?? Jeg har ikke prøvet det før og er lidt nervøs for om jeg risikerer pludselig at stå med en ubrugelig harddisk
Brugeravatar
Kurt Christensen

Jeg tvivler på du kan ødelægge harddiske og jeg mener der er valg eller værktøj på windows-install- disken til at formatere disken til den partitionering man foretrækker.
går det galt kan man jo altid starte forfra da man ikke har noget vigtig på disken endnu.

Om ikke andet kan du starte op i Ubuntu live, åbne G-partet eller diskredskaber og formatere hele disken til mbr og installere windows, Ubuntu laver selv sit eget valg af partionering hvis du vælger hvad den foreslår ved installation bagefter.
boa

Indlæg af boa »

Det lyder betryggende :)
Jeg tror jeg gør forsøget med ubuntu 12.10 som jeg har live på en usb-stick. Vil ubuntu af sig selv vælge at partitionere til MBR når jeg formatterer ?
Brugeravatar
Kurt Christensen

boa skrev:Det lyder betryggende :)
Jeg tror jeg gør forsøget med ubuntu 12.10 som jeg har live på en usb-stick. Vil ubuntu af sig selv vælge at partitionere til MBR når jeg formatterer ?

Nej,det vælger ext4, Jeg vil altid starte med at installere windows, det giver mindst at finde ud af, men du kan godt vente med at opdatere windows til du har montere Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Og huske at ligge boot rigtig når du bruger usb, den vælger hvis selv at ligge boot på usb-en hvis man ikke selv vælger.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Først skal du starte Ubuntu live og åbne Gparted, her åbner du menuen Devices -> Create Partition Table, her vælger du at formatere disken som en msdos-disk.
Billede

Bagefter starter du computere med Windows dvd'en og installere Windows på normal vis. Og til sidst installere du Ubuntu på normal vis.
boa

Indlæg af boa »

Tak for hjælpen !

Her i eftermiddag skal jeg koncentrere mig om nogle dele til en gammel motorcykel, så det varer lidt før jeg melder tilbage hvordan det er gået.

AJenbo, du (og andre) kan lige få et billigt grin på min bekostning :

Jeg havde glemt at lukke ned for min "komputter" i aftes, så da jeg med morgensøvnige øjne gen-aktiverede den her til morgen stod der pludseligt tværs over skærmen:

Warning: This will ERASE ALL DATA on the ENTIRE DISK......

Der gik lige et sekund før jeg blev klar over sammenhængen, men det kan nok være at jeg blev vågen !

Med bedste hilsner
fra
BoA
Brugeravatar
Kurt Christensen

He he det var sgu sjovt :twisted:
boa

Indlæg af boa »

Så er det vist omsider lykkedes !
Det har været snørklet, men nu kører min AcerOne dual installation med win7 og ubuntu12.10. Det der skulle til var at formattere harddisken med MBR partitionering. Der kom godt nok nogle protester undervejs om at jeg var ved at ændre et GPT-system osv. men til sidst fik jeg kvalt protesterne.Derefter kunne jeg så lave en "helt forfra" win7 installation og bruge flere timer på installation af en uendelighed af windows-opdateringer. Til sidst fik den så en ubuntu 12.10 i 64 bit version, da jeg havde læst mig til at der netop skulle være dén forskel mellem 32 og 64 bit versionen, at 64-eren bedre kan "se" windows7 og 8, OG DET VIRKER !!
Nu har jeg bare lige det spørgsmål om der er problemer ved at anvende 64 bit versionen af 12.10 på en Intel Atom N455 eller jeg bare skal køre derudaf ??

Mange tak for god hjælp
fra
BoA :D

PS : Belært af erfaring venter jeg lige et par dage med at markere strengen som "løst"
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du kan starte 64bit på din maskine vil der ikke være problemer og udover et større ram forbrug vil det kun være en fordel. Der er dog ikke noget med at den virker bedre med Windows
boa

Indlæg af boa »

OK- tak for info.

Min AcerOne fungerer så vidt jeg kan se indtil nu ganske udmærket med ubuntu12.10. Den er forsynet med den dobbelte mængde ram i forhold til normalt, så det extra ram forbrug bliver nok ikke noget problem under normale omstændigheder.
Faktisk virker det som om den er ganske hurtig, bort set fra at den har lidt svært ved at klare billedbehandling af mine store raw-filer, men det var at forvente. For at tygge sig gennem en 38 MB Nikon NEF-raw fil er en processor med flere kerner absolut det bedste.

Endnu engang tak for hjælpen
fra
BoA :)