Lubuntu 12.10 installation - stopper ved harddisk-type

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Henrik9000

Lubuntu 12.10 installation - stopper ved harddisk-type

Indlæg af Henrik9000 »

Jeg har forgæves forsøgt at installere Lubuntu på en ældre Dell GX270 (Celeron 2.93 GHz, 1 GB RAM, 80 GB HD), fra en USB-pen lavet med pendrivelinux. Der er i forvejen Windows XP på den.

Installationen stopper når jeg skal vælge Installationstype (se screenshot). Jeg ville forvente at der ville stå en linie med harddisk-info i det midterste vindue. Når jeg trykker "Installér nu" eller "+"/"Change" kommer der enten en fejlmeddelelse og jeg ryger ud af Lubuntu, eller installationsprogrammet stopper og forsvinder.

Jeg har på prøvet at formattere harddisken til ext4 med GParted på forhånd, det hjælper ikke.

Hvad kan der være galt?

EDIT: Har tilføjet screendump med fejlbesked. Efter et stykke tid kommer der en længere error report, som jeg selvfølgelig har sendt videre.

/Henrik
Vedhæftede filer
lubuntu_install_hs_2.png
lubuntu_install_hs_2.png (41.87 KiB) Vist 442 gange
lubuntu_install_hs.png
lubuntu_install_hs.png (47.02 KiB) Vist 446 gange
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Lubuntu 12.10 installation - stopper ved harddisk-type

Indlæg af Kurt Christensen »

Kan du poste denne fejlrapport her?
Når lejligheden byder sig.
Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Desværre ikke lige umiddelbart, ihvertfald ikke som copy-paste. Men jeg kan tage et screendump af en del af rapporten.
Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Måske kan denne kommando gøre tricket - fandt den vha Google på linket https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/996568:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-lubuntu

Aner ikke hvad den gør, men det skal ihvertfald prøves!
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Måske jeg spørger dumt, men har du valgt harddisken og ikke usb-en?
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

How to be me skrev:Måske jeg spørger dumt, men har du valgt harddisken og ikke usb-en?

På det nederste billede står der /dev/sda nederst til venstre i billedet (man skal scrolle for at se det her i forum).

Jeg har før oplevet knas med Ubiquity (det grafiske installationsrogram), når det blev startet direkte i installations-tilstand.
I stedet har jeg før (=i tidligere Ubuntu versioner end 12.10) fået det til at virke hvis man først starter systemet op i en live session (=det hele kører fra din USB flash-disk), og så derfra starter Ubiquity i LXDE/Lubuntu desktoppen.

En alternativ mulighed er at downloade Lubuntu 12.10-alternate udgaven.
Den bruger ikke Ubiquity, men derimod en Newt brugergrænseflade til installation: http://en.wikipedia.org/wiki/Newt_%28programming_library%29
Newt programmer bruger tryk på tastaturet til at navigere i programmet. Måske kan en mus også bruges i Newt programmer - det kan jeg ikke lige huske.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Har lige prøvet med "sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-lubuntu" - det hjalp ikke. Jeg får iøvrigt samme fejl hvis jeg installerer direkte fra start-menu, som når jeg installerer efter Lubuntu er bootet.

Så er der nok kun alternate-install tilbage.

Men hvad med installation af de ekstra drivere (mp3 mv), opdateringer mv som jeg kan vælge til ved den sædvanlige Ubiquity-installation; skal jeg så køre noget kommandolinie-magi for at få dem med?
lath

Indlæg af lath »

Henrik9000 skrev:Har lige prøvet med "sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-lubuntu" - det hjalp ikke. Jeg får iøvrigt samme fejl hvis jeg installerer direkte fra start-menu, som når jeg installerer efter Lubuntu er bootet.

Så er der nok kun alternate-install tilbage.

Men hvad med installation af de ekstra drivere (mp3 mv), opdateringer mv som jeg kan vælge til ved den sædvanlige Ubiquity-installation; skal jeg så køre noget kommandolinie-magi for at få dem med?

Det er kun 3 pakker - ikke et problem. Man skal muligvis lige aktivere et pakkearkiv først med et enkelt klik.
Pakkerne starter så vidt jeg lige husker det med lubuntu-restricted-.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Har prøvet med alternate install - forgæves.

Når jeg kommer til partionerings-menuen, kan kun 1) fortryde eller 2) udføre valgt partionering/formattering , der er herudover ikke noget menu-punkt til at vælge/ændre noget.

Vælger jeg 1) hopper jeg ned i en slags kommandolinie-felt forneden hvor jeg tilsyneladende ikke kan lave noget fornuftigt. Kan komme tilbage med Ctrl-C.

Vælger jeg 2) får jeg en rød skærm med besked om at der ikke er nogen root partition.

Ærgerligt nok har jeg formatteret harddisken, skulle have ladet XP blive :-(
Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

For fuldstændighedens skyld har jeg nu også prøvet med Ubuntu 12.10 og Lubuntu 12.04. Samme resultat - altså at Ubiquity ikke kan "se" harddisken. Gparted kan nu sagtens; her kan jeg slette + oprette partitions mv.

Her er iøvrigt en systemrapport jeg lavede før Lubuntu-balladen (med XP på maskinen):

CPU Type Intel Celeron D 340, 2933 MHz (22 x 133)
Motherboard Navn Dell OptiPlex GX270
Motherboard Chipset Intel Springdale-G i865G
System Hukommelse 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type Phoenix (06/26/06)
Grafikkort Intel(R) 82865G Graphics Controller (96 MB)
3D Acclerator Intel Extreme Graphics 2
Lydkort Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]
IDE Kontroller Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
IDE Kontroller Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
SCSI/RAID Kontroller AKSM6Z23 IDE Controller
Floppy Drev Diskettedrev
Disk Drev ST380021A (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Disk Drev Sony Storage Media USB Device (1906 MB, USB)
Optisk Drev HL-DT-ST DVD-ROM GDR8082N (8x/24x DVD-ROM)
Optisk Drev PODSN NWXU7S1A SCSI CdRom Device
SMART Harddisk Status OK
Partitioner: C: (NTFS) 76308 MB (53453 MB fri)
Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Jeg har nu installeret WattOS R6, uden problemer overhovedet. Det må være nødløsningen indtil Lubuntu engang (?) kommer til at virke på denne "ældgamle"(årgang 2006) Dell.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvilken udgave af wattos er det. Ellers ville jeg forslå dig at bruge gparted til at overskrive partitions tabellen. Tjekke hvilken tildstand hardisken køre i bios, måske vil det virke bedre med ahci.
lath

Indlæg af lath »

Henrik9000 skrev:Har prøvet med alternate install - forgæves.

Når jeg kommer til partionerings-menuen, kan kun 1) fortryde eller 2) udføre valgt partionering/formattering , der er herudover ikke noget menu-punkt til at vælge/ændre noget.

Vælger jeg 1) hopper jeg ned i en slags kommandolinie-felt forneden hvor jeg tilsyneladende ikke kan lave noget fornuftigt. Kan komme tilbage med Ctrl-C.

Vælger jeg 2) får jeg en rød skærm med besked om at der ikke er nogen root partition.

Ærgerligt nok har jeg formatteret harddisken, skulle have ladet XP blive :-(

Ved 2 er det at du skal lave partitionering - faktisk er der ikke noget galt.
- advarselen er god nok, for der skal være en root-partition. Den har "/"-mappen, der er den øverste mappe i filsystemet.

Når du nu rent faktisk har slettet Windows, og i den forbindelse også lavet en backup antager jeg, skal du bare starte med at slette alle partitions.

Dernæst så
  • opretter du så en partition til /boot, giv den 500 MB, ext2fs filsystem
  • opret så Linux swap partition på en lille smule mere end det dobbelte af din mængde af RAM, jeg bruger en faktor 2,5
  • opret en logisk partition der tager resten af pladsen
    Inde i din Logiske partition gør du det her:
    • opretter en partition til /home - det er under den mappe at dine data, dokumenter osv ligger i, ext4fs filsystem
    • til sidst en partition til / (root partitionen), ext4fs filsystem

Jeg er softwareudvikler så min root-partition er på hele 36 GB. Der ædes max 6 GB på en alm. brugers system - alt inklusive, så du kan sætte den til mindst 10 GB - gerne mere - hvis du har mange GB plads på din harddisk.
Den resterende plads lader du gå til din /home-partition.

/Lars
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Ved 2 er det at du skal lave partitionering - faktisk er der ikke noget galt.
- advarselen er god nok, for der skal være en root-partition. Den har "/"-mappen, der er den øverste mappe i filsystemet.

Når du nu rent faktisk har slettet Windows, og i den forbindelse også lavet en backup antager jeg, skal du bare starte med at slette alle partitions.

Dernæst så
  • opret så Linux swap partition på en lille smule mere end det dobbelte af din mængde af RAM, jeg bruger en faktor 2,5
    • opretter en partition til /home - det er under den mappe at dine data, dokumenter osv ligger i, ext4fs filsystem

Jeg er softwareudvikler så min root-partition er på hele 36 GB. Der ædes max 6 GB på en alm. brugers system - alt inklusive, så du kan sætte den til mindst 10 GB - gerne mere - hvis du har mange GB plads på din harddisk.

Han får jo slet ikke lov til ændre på partitionerne under installationen så noget må der være galt. Jeg tror heller ikke det bliver gjort lettere for ham at skulle administrere flere partitioner af forskellige type, og 6GB kan meget hurtig blive for lidt hvis man installere et spil eller nogle støre programmer.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
lath skrev:Ved 2 er det at du skal lave partitionering - faktisk er der ikke noget galt.

Dernæst så

Han får jo slet ikke lov til ændre på partitionerne under installationen så noget må der være galt. Jeg tror heller ikke det bliver gjort lettere for ham at skulle administrere flere partitioner af forskellige type, og 6GB kan meget hurtig blive for lidt hvis man installere et spil eller nogle støre programmer.

AFAIK, så kommer den med advarselen hvis man ikke har partitioneret korrekt, dvs at han ikke har lavet en root-partition, hvor systemet kan installeres på.
Jeg har selv lavet samme fejl dengang jeg begyndte med Linux, så derfor kan jeg huske den fejl ret godt, da jeg brugte en del tid på at løse det.

Jeg bemærker også lige at der er problemer med noget der hedder LUKS harddisk krypetering som installeren ikke kan åbne - der står mere om det på den her side: https://wiki.ubuntu.com/QuantalQuetzal/ReleaseNotes/UbuntuDesktop#QuantalQuetzal.2BAC8-ReleaseNotes.2BAC8-CommonInfrastructure-1.Installation

/Lars