Kan ikke finde windows ved installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
boa
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Kan ikke finde windows ved installation

Indlæg af boa »

Jeg har overtaget en lille Acer Aspire One fra en ven. Den er installeret med en windows 7 samt udvidet med extra ram til 2GB og en 500 GB harddisk. Maskinen fungerer fint under windows.
Nu vil jeg gerne have en ubuntu / lubuntu lagt på som dual installation med windows, men når jeg skal lave partitioneringen ved begyndelsen af installationen påstår lubuntu installeren at der overhovedet ikke er noget OS på maskinen. Jeg har forsøgt med ubuntu 12.04, med mint 13 og nu senest med lubuntu 12.10. Alt med ganske samme resultat, så det må være et eller andet med min Acer One, eller med windows 7.
Det skal lige siges at Aceren kører fint med ubuntu, mint og lubuntu som live fra usb-pinden.

Er der nogen som har gode råd eller løsninger ?

BoA
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke finde windows ved installation

Indlæg af AJenbo »

Hvad giver:

Kode: Vælg alt

sudo fdisk -l
boa

Indlæg af boa »

Tak for dit svar.
Jeg forsøgte at starte den lille Acer op med en usb-pind med lubuntu 12.10, og fik også en hel masse frem i terminalvinduet, men da jeg ville kopiere det her til forum, så kunne jeg sgu ikke få det kopieret på nogen måde og opgav til sidst i træt frustration (høj sengetid !). Jeg ved ikke hvad der var galt, men nu prøver jeg i aften med en usb-pind med ubuntu 12.04 som jeg kender bedre - så får vi se om det lykkes for mig.

med bedste hilsner
fra
BoA
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Højerklik og kopier plejer at virke, eller så brug printscreen til at tage et billede af det.
poulb

Indlæg af poulb »

boa skrev:Jeg har overtaget en lille Acer Aspire One fra en ven. Den er installeret med en windows 7 samt udvidet med extra ram til 2GB og en 500 GB harddisk. Maskinen fungerer fint under windows.
Nu vil jeg gerne have en ubuntu / lubuntu lagt på som dual installation med windows, men når jeg skal lave partitioneringen ved begyndelsen af installationen påstår lubuntu installeren at der overhovedet ikke er noget OS på maskinen. Jeg har forsøgt med ubuntu 12.04, med mint 13 og nu senest med lubuntu 12.10. Alt med ganske samme resultat, så det må være et eller andet med min Acer One, eller med windows 7.
Det skal lige siges at Aceren kører fint med ubuntu, mint og lubuntu som live fra usb-pinden.

Er der nogen som har gode råd eller løsninger ?

BoA

Tillykke med Aceren.
Jeg har en tilsvarende... og tilsvarende problemer.

Jeg mener det er tilgangen til harddisen som driller.

Et sted i bios-opsætningen skal du vælge HD interface (SATA). Valget er mellem AHCI eller IDE.

Problemet er at linux forventer AHCI (som i øvrigt Win7 og Win8 også forstår. XP gør det tilsyneladende ikke).
XP vil have "IDE" eller som det i min nyeste Lenovo betegnes som "compatibility mode"

Resultatet er det vsamme... dual boot er besværliggjort.

1) Findes der en driver som an indlæses under installationen afWindows så XP an øre med AHCI
2) Hvilen LST version af Ubuntu kan køre med IDE (i Lenovo kaldet compatibility mode ;) )
3) kan Linux (Ubuntu 12 og frem) bringes til at accepter IDE?

Håber der kommer en løsning i dette forum - jeg savner dual boot Linux / XP (Win7 og 8 er ikke tiltalende alternativer.)

Det tætteste jeg er kommet en løsning... http://www.askvg.com/how-to-change-sata-hard-disk-mode-from-ide-to-ahci-raid-in-bios-after-installing-windows/

Partionstabellen er også på en aller anden måde forskellig. Ny standard...??? Jeg er i hvert fald rendt ind i problemer med dual boot som jeg ikke kan løse.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

poulb skrev:1) Findes der en driver som an indlæses under installationen afWindows så XP an øre med AHCI

Den ligger sikkert hos enten Acer eller Intel til download og kan integreres i en xp installationsdisk ved hjælp af fx nLite
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

poulb skrev:Problemet er at linux forventer AHCI (som i øvrigt Win7 og Win8 også forstår. XP gør det tilsyneladende ikke).
XP vil have "IDE" eller som det i min nyeste Lenovo betegnes som "compatibility mode"

Linux forventer ikke AHCI, og understøttede frem til 2.6.19 som XP også kun IDE-mode. Det kan være der er noget specielt ved IDE centrolleren i lige den model der skaber problemer, men jeg kan fint skifte mellem IDE og AHCI på flere af min maskiner og Linux starte fint med begge. Ved Windows skal man igennem nogle krumspring inden man skifter hvilket kan være svært hvis BIOS bliver nulstillet uden man er klar over det... Ivan er inde på det rigtige med at bruge nLite til at integrere en AHCI driver i XP, spørgsmålet er om en sådan driver findes til dit bundkort. Du kan dog også prøve med denne masive driver opdaterings pakke:
http://driverpacks.net/driverpacks/windows/xp/x86/mass-storage/12.09
Her er en guide til hvordan den integreres på CD'en:
http://driverpacks.net/docs/beginners-guide-windows-xp
boa

Indlæg af boa »

hej - saa er jeg med igen.
Nu paa Aceren med en mint 13, da det lige var den, jeg havde liggende paa den anden usb/pind. Naar jeg koerer live fra usb/pinden faar jeg i oevrigt US-tastatur, men det gaar vel nok endda :)

Nu var der ikke noget problem med at kopiere fra terminalen efter sudo fdisk -l saa jeg haaber at det stadigvaek kan give noget relevant:

mint@mint ~ $ sudo fdisk -l

WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.

Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders, total 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x55ffaaa3

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 2048 206847 102400 7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2 206848 976771071 488282112 7 HPFS/NTFS/exFAT

Disk /dev/sdb: 16.0 GB, 16030597120 bytes
32 heads, 63 sectors/track, 15530 cylinders, total 31309760 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x000619b7

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 63 31308479 15654208+ c W95 FAT32 (LBA)
mint@mint ~ $
boa

Indlæg af boa »

@poulb :

Du skriver at du har en Acer One lige som min. Er den HELT magen til ? Min er en model Acer One D255E som er blevet forsynet med baade 2GB ram og en 500 GB harddisk. Jeg har spekuleret paa om denne ombygning kan have noget at betyde for problemet.
Jeg vil helst bevare den eksisterende win 7 installation, men maaske man kunne lave en ren installation af ubuntu eller lubuntu og derefter installere en ny win 7. Jeg har ingen anelse om hvordan det er at gaa den vej - det skal jo nok ogsaa give sine egne problemer. :(
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

boa skrev:@poulb :

Du skriver at du har en Acer One lige som min. Er den HELT magen til ? Min er en model Acer One D255E som er blevet forsynet med baade 2GB ram og en 500 GB harddisk. Jeg har spekuleret paa om denne ombygning kan have noget at betyde for problemet.
Jeg vil helst bevare den eksisterende win 7 installation, men maaske man kunne lave en ren installation af ubuntu eller lubuntu og derefter installere en ny win 7. Jeg har ingen anelse om hvordan det er at gaa den vej - det skal jo nok ogsaa give sine egne problemer. :(

Er W7 installeret på en anden maskine først?

Iøvrig er det nemmest at installere Windows først og derefter Ubuntu.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg kan se at det er en GPT partition og ikke en MBR som jeg er vand til at arbejde med. Du kan eventuelt forsøge at benytte Gparted fra live cd'en til at justere størelsen af partitionerne så der er plads til at installere Ubuntu ved siden af din Windows, men jeg lover ikke noget. Hvis du kan få adgang til en Windows 7 DVD kan du geninstallere Windows med den kode der står på din maskine.
boa

Indlæg af boa »

Hmm - jeg tror at det her kræver lidt mere overvejelse fra min side.
Jeg har ikke så meget mod på bare at kaste mig ud i at ændre på de existerende partitioner, uden rigtigt at vide hvad jeg har med at gøre. Det ligger lidt ud over min nuværende horizont !
I hvert fald skal jeg være HELT sikker på at jeg har en fungerende backup før jeg giver mig til at pille .

Jeg har læst lidt lektier og kan se at GPT jo faktisk skulle være et væsentligt fremskridt i forhold til den gamle MBR standard, og jeg fandt også en omtale af, at det skulle kunne lade sig gøre at ændre GPT til MBR, men kan win7 så køre med det ??

BoA :)
boa

Indlæg af boa »

Jeg får en lang dag i morgen, så jeg takker, bukker og slukker for nu !

med bedste hilsner
fra
BoA :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har kun kørt Windows (98/se/me/2k/xp/vista/7) med MBR
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Hvis man installerer Windows på hele disken til at starte med og bagefter Ubuntu, så behøver man ikke at sætte sig ind i partioner og opstartssystemer.
Når lejligheden byder sig.