Ubuntu 12.04 LTS på en ældre Acer Aspire med Atom processor

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
LarsE

Indlæg af LarsE »

Hej - jeg har problemfri kørt Ubuntu - i årevis - på min alm. Fujitsu computer, men er iøvrigt ingen nørd. Har blot købe en CD via Cannonical og installeret den direkte. Igår prøvede jeg så at installere Ubuntu på en (lidt ældre) Acer Aspire ONE med Atom processer og kom næsten helt igennem installationen, da jeg fik følgende fejl-meddelelse:

"Kørsel af 'grub-install/dev/mmcblk' mislykkedes'.
Dette er en fatal fejl.

Nogen der har et clou ??
Med venlig hilsen LarsE
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu 12.04 LTS på en ældre Acer Aspire med Atom proces

Indlæg af buddig »

Hej Lars,
og velkommne til forumet her.
Hvilket operativsystem er der oprindeligt på den (lidt ældre) Acer Aspire ONE ?
Det lyder som en af de små netbooks, og nogle af dem har en version af Linux installeret.
Hvis den har det, kan den muligvis udbygges til at køre Ubuntu på den oprindelige kerne..

..."Kørsel af 'grub-install/dev/mmcblk' mislykkedes'.

Udtrykket "/dev/mmcblk" kender jeg fra noget arbejde med en Android tablet, hvor der ikke er en normal BIOS.
Der kan Ubuntu eller anden Linux ikke installeres på sædvanlig vis.
Der skulle det installeres på Android kernen, som er en modificeret Linux kerne.

Hvis det lykkes at slette eller overskrive et forkert hukommelsesområde, kan man risikere at tage livet af den
på samme måde, som hvis man får BIOS slettet i en normal PC.
Det har jeg opså prøvet på en tablet, så den afgik ved døden for evigt.
Håber du har bedre held med dig til det.
Happy hacking. :)
// Henning
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Hvis du googler fejlen løber du ind i ham her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1713950
Han har vistnok haft et sdkort indsat i pc'en under installation en,- det har du måske også?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

/dev/mmcblk betyder det er et hukommelses kort og ikke en normal harddisk der er i maskinen.

Problemet kan skyldes at din bios har "MBA virus" beskyttelse slået til hvor den spære for at der kan skrives opstarts kode til harddisken.

Du kan også prøve at se om det kan lade sig gøre at fikse problemet ved at følge denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

LarsE skrev:Hej - jeg har problemfri kørt Ubuntu - i årevis - på min alm. Fujitsu computer, men er iøvrigt ingen nørd. Har blot købe en CD via Cannonical og installeret den direkte. Igår prøvede jeg så at installere Ubuntu på en (lidt ældre) Acer Aspire ONE med Atom processer og kom næsten helt igennem installationen, da jeg fik følgende fejl-meddelelse:

"Kørsel af 'grub-install/dev/mmcblk' mislykkedes'.
Dette er en fatal fejl.

Nogen der har et clou ??
Med venlig hilsen LarsE

Hej Lars E

Vær lige opmærksom på at det kan være bedre at bruge Lubuntu på en lille maskine.

Lubuntu er en letvægts udgave af Ubuntu. Du får ikke den smarte Unity desktop, men en desktop der mere ligner en traditionel Windows XP desktop uden for meget gejl og lir.

Indeni er Ubuntu og Lubuntu ens - det er kun deres desktop der er anderledes.

Jeg bruger Lubuntu på både min dual-core Atom med 4GB RAM, og på min netbook computer der er en 1-core Atom med 1 GB RAM.
Lubuntu er lynhurtig på begge maskiner.

Lubuntus website hedder: http://lubuntu.net/ - her kan du også hente den 32-bit iso fil du skal lægge på et SD-kort, og så installere fra.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
LarsE

Indlæg af LarsE »

Kære alle - 1000 tak for den lyn-hurtige og gode hjælp. Ja - Henning - maskinen er 'født' med Linpus Linux, så du har helt ret - og maskinen har INGEN harddisk, men kun 'flash-memory' - så muligvi er det der problemet ligger.
Jeg vil forsøge mig lidt frem......
poulb

Indlæg af poulb »

lath skrev:
LarsE skrev:"Kørsel af 'grub-install/dev/mmcblk' mislykkedes'.
Dette er en fatal fejl.

Hej Lars
Vær opmærksom på at AspireOne i bios-opsætningen under "Main" har valgmuligheden "Satamode" = IDE eller AHCI som diskprotokol.

Normalt skal AHCI være valgt under Linux. Hvorfor... aner jeg ikke?

Kun IDE virker ved Windows under f.eks dualboot. Det gør det besværligt. Jeg har ikke oplevet dette ved andre maskiner.

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

AHCI er er mere moderne protokol der giver flere muligheder og bedre ydeevne. Windows låser til den tilstand der var valgt under installationen men Linux burde kunne køre upåvirket af hvilken der er valgt på hvilket tidspunkt.
poulb

Indlæg af poulb »

AJenbo skrev:AHCI er er mere moderne protokol ---klip --- Linux burde kunne køre upåvirket af hvilken der er valgt på hvilket tidspunkt.

Jeg har prøvet med flere forskelige Linux Ubuntu versioner og andre distroer... men Linux har altid krævet AHCI og Windows (xp) altid IDE. Derfor røg Windows ud som dual boot valg. Om det er en Aspire-One specialitet ved jeg ikke.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Windows fik først AHCI undersøttelse me Vista.