Kan ikke få ubuntu til at virke uden startup usb-stik.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mortenfladpande
IRC nickname: morten

Kan ikke få ubuntu til at virke uden startup usb-stik.

Indlæg af mortenfladpande »

Hey folkens.

Jeg har kørt ubuntu på min laptop, en Lenovo G580, helt uden problemer, det har altid bare virket, og jeg har været rigtig glad for det.

Jeg spiller og skriver en del musik og bruger derfor programmet Pro Tools, som jeg har kørt på en halvgammel macbook uden problemer. Nu ville jeg så gerne køre Pro Tools på min Lenovo, og derfor køre dual-boot med ubuntu 12.04 og gode gamle Windows xp da ubuntu of Pro Tools overhoved ikke kan lade sig gøre.

Da jeg alligevel havde en masse lort på min hard disk, geninstallerede jeg ubuntu fra en usb startup disk jeg hurtigt lavede. Efterfølgende prøvede jeg at installere Windows xp, dual-boot, der kom dog hurtigt en fejlmeddelse.
Og nu når jeg starter computeren op, kan ubuntu kun køre hvis jeg har usb startup disken i. Jeg har prøvet at geninstallerer ubuntu, men når jeg booter fra usb startup disk starter ubuntu bare normalt, altså geninstallerer ikke.
Jeg kan ikke gå ind i nogen bios menu, kun boot menu og vælge hvor jeg skal boote fra. Er jeg kommet til at af formatere min bios? Jeg har prøvet at opdatere biosen, men jeg kan kun finde guides til hvordan man gør i windows! Men lige nu er det vigtigeste at jeg får min computer til at virke uden usb stik så:

1) -Hvordan får jeg ubuntu til at køre uden at jeg behøves startup disken?

Derefter kunne jeg stadig godt tænke mig at bruge Pro Tools så:

2) -Er der noget problem i at køre dual-boot mellem ubuntu 12.04(32bit) og Windows xp(32bit)?

Jeg har efterhånden brugt ret meget tid på det, ledt en masse på nettet så jeg håber i kan og gider hjælpe.

Fejlmeddelse jeg får når jeg prøve at installere Windows xp:

”A problem has been detected and windows has been shutdown to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controllers. Check your hard drive Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

Technical information:

*** STOP: 0x000000b7 (0xf78D2524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)”

Specifikationer:
Computer: Lenovo g580 model 2689
Bios: Lenovo 62CN34WW

På forhånd tak,

/Morten
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Kan ikke få ubuntu til at virke uden startup usb-stik.

Indlæg af Warhawk »

Hej Morten,

Velkommen i forum. Du har fået installeret opstartslæseren på /dev/sdb - hvilket vil sige din USB-stick. Opstartslæseren skal i stedet være på /dev/sda. Du har desværre også installeret i forkert rækkefølge. Windows er ikke god til at sameksistere med andre operativsystemer. Derfor skal Windows installeres først, og dernæst øvrige systemer. Windows boot bliver så erstattet af GRUB(2), som fint håndterer alle systemer.

Det kan lade sig gøre at installere som du har gjort, men det kræver en masse krumspring efterfølgende.

Så start forfra med at installere Windows. Derefter Ubuntu. Og sørg for at du under Ubuntu installationen vælger /dev/sda til opstartslæseren.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
mortenfladpande

Tak for det hurtige svar. Så ved jeg da hvorfor ubuntu kun starter når der er usb-stik i. Det burte jo være let at fikse.

Så må jeg havde fat på nogle der kan fortælle mig hvorfor jeg for fejlmeddelelse når jeg prøve at installere Windows, men det er jo selvfølgelig ikke jer jeg skal spørge om det.

Jeg kigger på det, -tak.

/Morten
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Ang. Windows XP
et umiddelbart gæt er at det er en SATA harddisk du bruger, XP's installationsdisk har som standard ikke drivere til SATA-kontrolleren

løsningsforslag
Gå i BIOS og ændre AHCI / SATA eller hvad den hedder i din bios til ATA
http://www.cybertechhelp.com/forums/showthread.php?t=156593
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Følgende burde fikse din opstarts indlæser så den er på din harddisk og ikke din USB.

Kode: Vælg alt

sudo grub-install /dev/sda

De kan eventuelt lige være en god ide at tjekke at din harddisk er /dev/sda, det kan du gøre via programmet Disk.
mortenfladpande

Hej Ajenbo og Ivan.

Tak for hjælpen, ubuntu køre fint igen, og det er trods alt det vigtigste.

Ivan: Ja det var også hvad jeg kom frem til ved lidt søgen på nettet. Problemet er at jeg ikke kan gå ind i bios menuen og skifte over fra SATA til ATA. Jeg har prøvet alt, det ser ud til det er en bug i lige den model bios fra Lenovos side.

Den eneste jeg fandt der havde fundet en løsning på problemet, havde sendt computeren ind til en Lenovo reparatør, da den kom til bage(tre md senere) havde de skiftet hele bundkortet pga, en manglede driver på biosen!!
Link=http://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-3000-and-Essential/BIOS-setup-menu-is-missing-in-my-G580-after-installing-fedora/td-p/846401

Tak for hjælpen alle sammen, jeg bliver ved med at prøve at finde en løsning på Windows xp install problemet, men idet mindste køre ubuntu jo igen fint.

/Morten
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

I øvrigt så burde ACHI fungere fint med mere moderne udgaver af Windows. XP har desuden kun 15 måneder tilbage at leve i.