Java efter installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante

Java efter installation

Indlæg af Svante »

Jeg bliver forvirret af alt det java-snak om versioner ( 6, 7 og 8 ) Oracle kontra OpenJDK.
Jeg har altid fulgt guiden på freedomnotbeer.dk.
Hvad skal man gøre derefter, hvis man vil være sikker på at have nyeste java, og være så sikret som muligt?
Det er jo vigtigt efter alt det bøvl, der har været med Java på det sidste.
Det må være muligt at komme med en enkelt og klart svar på dette.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Java efter installation

Indlæg af AJenbo »

Sæt din browser til at spørge før den får lov at køre java, og sig kun ja når du er på sider du har fuldt tillid til. Jave bliver sjældent brugt så det er ikke et spørgsmål du vil få på hver eneste side du besøger og den vil heller ikke stoppe dig i at surfe.
Svante

Indlæg af Svante »

AJenbo skrev:Sæt din browser til at spørge før den får lov at køre java, og sig kun ja når du er på sider du har fuldt tillid til. Jave bliver sjældent brugt så det er ikke et spørgsmål du vil få på hver eneste side du besøger og den vil heller ikke stoppe dig i at surfe.

Det var mere et spørgsmål om, hvilken java-version man burde køre etc. Kører pt. med den, som bliver installeret via denne guide fra freedomnotbeer.dk: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er OpenJDK, den fortrækker jeg personligt.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Selv om det egentligt er thj01 (Thomas) der står som ejer af sitet, er det mig der sidst opdaterede den guide, da jeg også er administrator der. Jeg/vi har holdt det til Ubuntus's repo, hvilket i tilfældet med Java giver OpenJDK. At jeg så selv har installeret en PPA med Oracle, på min egen pc, er en anden sag, men som udgangspunkt vil jeg anbefale, at man holder sig til de programmer, som er angivet under/i Ubuntu's softwarecenter. Jeg har så flere gange i forum anbefalet den PPA, i de tilfælde hvor at OpenJDK ikke opfyldte brugernes behov.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Svante

Indlæg af Svante »

Som standard bliver Java 6 installeret via freedomnotbeer. Hvorfor ikke Java 7?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Svante skrev:Som standard bliver Java 6 installeret via freedomnotbeer. Hvorfor ikke Java 7?

Installtion af icedTea (Java plugin'et i browseren) har en afhængighed til en JRE (Java Runtime Enviroment).
IcedTea har så en JRE (java) afhængighed der hedder OpenJDKet's JRE 6 eller OpenJDK's JRE 7, eller flere andre JRE'er.

Bemærk at der står "eller" - det er vigtigt, for hvis man vil bruge en bestemt JRE går tricket ud på at man starter med at installere den JRE man ønsker at bruge.
Når man så installerer IcedTea plugin'et er JRE afhængigheden opløst, og du får derfor ikke en tilfældig JRE installeret.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Svante

Indlæg af Svante »

lath skrev:
Svante skrev:Som standard bliver Java 6 installeret via freedomnotbeer. Hvorfor ikke Java 7?

Installtion af icedTea (Java plugin'et i browseren) har en afhængighed til en JRE (Java Runtime Enviroment).
IcedTea har så en JRE (java) afhængighed der hedder OpenJDKet's JRE 6 eller OpenJDK's JRE 7, eller flere andre JRE'er.

Bemærk at der står "eller" - det er vigtigt, for hvis man vil bruge en bestemt JRE går tricket ud på at man starter med at installere den JRE man ønsker at bruge.
Når man så installerer IcedTea plugin'et er JRE afhængigheden opløst, og du får derfor ikke en tilfældig JRE installeret.

/Lars

Bør man så ikke installere den nyeste Java af sikkerhedsmæssige årsager, etc.?
lath

Indlæg af lath »

Svante skrev:
lath skrev:

/Lars

Hvad tror du selv?

Nej? eller hva'?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:
Svante skrev:
lath skrev:Svante skrev:
Som standard bliver Java 6 installeret via freedomnotbeer. Hvorfor ikke Java 7?
///

/Lars

Hvad tror du selv?

Nej? eller hva'?

/Lars

Jeg tror at Lars prøver og sige, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng imellem versionsnumre og sikkerhedsopdateringer. Hvis der var, så ville Debians software være gennemhullet af sikkerhedsfejl, men ofte er det modsatte tilfældet, fordi softwaren er mere moden, og hullerne er blevet lappet.

Hvad der derimod ofte er en sammenhæng imellem, er versionsnumre og funktioner.
lath

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:
lath skrev:
Svante skrev:Bør man så ikke installere den nyeste Java af sikkerhedsmæssige årsager, etc.?

Hvad tror du selv?

Nej? eller hva'?

/Lars

Jeg tror at Lars prøver og sige, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng imellem versionsnumre og sikkerhedsopdateringer. Hvis der var, så ville Debians software være gennemhullet af sikkerhedsfejl, men ofte er det modsatte tilfældet, fordi softwaren er mere moden, og hullerne er blevet lappet.

Hvad der derimod ofte er en sammenhæng imellem, er versionsnumre og funktioner.

Lige præcis.

/Lars
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Svante skrev:Bør man så ikke installere den nyeste Java af sikkerhedsmæssige årsager, etc.?

Jeg er helt enig med lath og TitanuEramius. Det vigtige er om der stadig er support på software der er nogle versioner bagud, således at kritiske sikkerhedsopdateringer udgives.

Såfremt en given version ikke længere understøttes, så opstår problemerne for alvor. Her er det nødvendigt at få en nyere version eller anden software som erstatning.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Svante

Indlæg af Svante »

Warhawk skrev:

Jeg er helt enig med lath og TitanuEramius. Det vigtige er om der stadig er support på software der er nogle versioner bagud, således at kritiske sikkerhedsopdateringer udgives.

Såfremt en given version ikke længere understøttes, så opstår problemerne for alvor. Her er det nødvendigt at få en nyere version eller anden software som erstatning.

OK. Det giver mening ;-)
Svante

Indlæg af Svante »

De fleste banker anbefaler, at man bruger java 7. Så det er nok den, man bør bruge fremover i stedet for java 6.