Hey
Jeg prøver at installere 12.04, 32 bit på min gamle IBM T42, men jeg får følgende fejlmelding
THIS KERNEL REQUIRES THE FOLLOWING FEATURES NOT PRESENT ON THE CPU
PAE
UNABLE TO BOOT - PLEASE USE A KERNEL APPROPRIATE FOR YOUR CPU
Det er lidt underligt, da jeg for ca. 1 år siden har installeret ubuntu 12.04 på samme pc. Denne tidligere 12.04 version har kørt upåklageligt. Grunden til at jeg vil installerer igen er at jeg har "ryddet" op på harddisken. Der var flere partitioner med gamle ubuntu versioner og alt muligt gammelt snask - mit mål var en clean installation. Min oprydning gik på at jeg slettede de gamle partitioner og formaterer harddisken til ext4 (ubuntu). Så nu har jeg en harddisk der er formatteret, men jeg kan ikke installerer ubuntu - det er bare øv øv.
Er pc'en nu lige til at smide ud?
Håber at en hjælpsom sjæl kan komme med et godt råd
CPU mangler PAE
-
- Geografisk sted: Fredericia
Re: CPU mangler PAE
google lige og fandt
http://askubuntu.com/questions/117744/how-can-i-install-on-a-non-pae-cpu-error-kernel-requires-features-not-present
Prøv det
http://askubuntu.com/questions/117744/how-can-i-install-on-a-non-pae-cpu-error-kernel-requires-features-not-present
Prøv det
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
Hej THJ01
Tak for hurtigt svar.
Jeg er ved at tro at det er en hardwarefejl.
Gik ind på den side du henviste til og gjorde følgende
* har prøvet at install KUBUNTU og LUBUNTU, begge 12.04
* har prøvet at install ubuntu 12.04 med mini.iso
De tre installationsprøver kommer med samme fejl (mangler pae) - som tidl. anført.
Batteriet er defekt og jeg skal altid kører med extern strøm - jeg vil prøve at finde et brugt batteri og se hvad der så sker.
Jeg har før oplevet at batteriproblem kan stoppe en bærbar pc (især på ibm bærbare - om de er mere følsomme har jeg ikke indsigt i)
Jeg har overvejet en bios opdatering - men denne opdatering har jeg droppet, da jeg ved at sætte en anden harddisk i pc'en fint kan få startet pc'en.
Så status lige nu er jeg vil prøve med et andet brugt batteri, herefter kan jeg vende tilbage.
Lyder ovenstående som værende helt ude i hampen?
Tak for hurtigt svar.
Jeg er ved at tro at det er en hardwarefejl.
Gik ind på den side du henviste til og gjorde følgende
* har prøvet at install KUBUNTU og LUBUNTU, begge 12.04
* har prøvet at install ubuntu 12.04 med mini.iso
De tre installationsprøver kommer med samme fejl (mangler pae) - som tidl. anført.
Batteriet er defekt og jeg skal altid kører med extern strøm - jeg vil prøve at finde et brugt batteri og se hvad der så sker.
Jeg har før oplevet at batteriproblem kan stoppe en bærbar pc (især på ibm bærbare - om de er mere følsomme har jeg ikke indsigt i)
Jeg har overvejet en bios opdatering - men denne opdatering har jeg droppet, da jeg ved at sætte en anden harddisk i pc'en fint kan få startet pc'en.
Så status lige nu er jeg vil prøve med et andet brugt batteri, herefter kan jeg vende tilbage.
Lyder ovenstående som værende helt ude i hampen?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
PAE understøttelse er ikke med på standart cd'en for 12.04, for at installere 12.04 skal du bruge Lubuntu live-cd'en (gjorde det selv for 2 uger siden på en Pentium-M), du skal dog være sikker på det er en 12.04 og ikke 12.10 da PAE understøttelse helt er fjernet fra og med 12.10.
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/12.04/release/lubuntu-12.04-desktop-i386.iso
En anden måde er at installere en 10.04 eller 11.10 og opgradere til 12.04.
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/12.04/release/lubuntu-12.04-desktop-i386.iso
En anden måde er at installere en 10.04 eller 11.10 og opgradere til 12.04.
-
angående batteri
Jeg vil anbefale at du helt piller batteriet fra, så strømmen fra opladeren går direkte ind i den bærbare.
Hvis der stadig er problemer så er det måske selve spændningstransformatoren i den bærbare der er problemet - og så heddet det et nyt bundkort. og det kan aldrig betale sig.
Jeg har en ældre bærbar, som desværre har mistet evnen til at oplade batteriet (nåede at få købt et nyt før jeg opdagede det og DET er penge ud af vinduet), men det kører fint bare på opladeren.
Og hvis maskinen er så gammel som du siger, så er det nok bedre enten at lade den træde på pension eller bruge en distribution, der er egnet til så gammel hardware. For Ubuntu 12.XX er overkill (maskinen bliver ihvertfald dræbende langsom gg)
Jeg vil anbefale at du helt piller batteriet fra, så strømmen fra opladeren går direkte ind i den bærbare.
Hvis der stadig er problemer så er det måske selve spændningstransformatoren i den bærbare der er problemet - og så heddet det et nyt bundkort. og det kan aldrig betale sig.
Jeg har en ældre bærbar, som desværre har mistet evnen til at oplade batteriet (nåede at få købt et nyt før jeg opdagede det og DET er penge ud af vinduet), men det kører fint bare på opladeren.
Og hvis maskinen er så gammel som du siger, så er det nok bedre enten at lade den træde på pension eller bruge en distribution, der er egnet til så gammel hardware. For Ubuntu 12.XX er overkill (maskinen bliver ihvertfald dræbende langsom gg)
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Hej Ajenbo
Brugte den link du har sat ind, hentede lubuntu versionen og brændte en iso.
Alt virker og T42'eren står nu og bliver opdateret med 278 filer / 192 mb. Så mange tak for hjælpen, der er nu igen kommet liv i den gamle T42 pc
Jeg kiggede lige mine tidligere download filer igennem og kunne konstaterer
den lubuntu jeg tidl. har hentet er en 12.10 version - øv øv og kig nu filerne ordentligt igennem.
den kubuntu jeg tildl. har hentet er en 12.04 LTS version (er åbenbart et problem)
den 12.04 mini.iso fil - ??? men den duer ikke, den kommer med fejlmeldingen - kræver åbenbart pae understøttelse
Så lidt nøjagtighed og solid viden skal der til. Dejligt at man kan hente hjælp her i ubuntuforum.
Man takker så ydmygt og er glad for T42 er oppe igen
Til thj01
Også tak til dig for din bistand - du kom med dit indlæg medens jeg trykkede udfør på min besvarelse.
Men alt ser ok ud og jeg kan nu komme videre.
Er det nødvendigt at pille batteriet ud af pc'en?
Jo gammel og måske egnet til pensionering - men forstår du - denne gamle T42 skal kun løse en opgave - jeg skriver fransk på denne pc - andet bruges den ikke til.
Installationen er fransk og tastaturet er også fransk - derfor var det lidt vigtigt for mig at holde liv lidt længere
Hvordan lukker jeg denne tråd?
Flemming
Brugte den link du har sat ind, hentede lubuntu versionen og brændte en iso.
Alt virker og T42'eren står nu og bliver opdateret med 278 filer / 192 mb. Så mange tak for hjælpen, der er nu igen kommet liv i den gamle T42 pc
Jeg kiggede lige mine tidligere download filer igennem og kunne konstaterer
den lubuntu jeg tidl. har hentet er en 12.10 version - øv øv og kig nu filerne ordentligt igennem.
den kubuntu jeg tildl. har hentet er en 12.04 LTS version (er åbenbart et problem)
den 12.04 mini.iso fil - ??? men den duer ikke, den kommer med fejlmeldingen - kræver åbenbart pae understøttelse
Så lidt nøjagtighed og solid viden skal der til. Dejligt at man kan hente hjælp her i ubuntuforum.
Man takker så ydmygt og er glad for T42 er oppe igen
Til thj01
Også tak til dig for din bistand - du kom med dit indlæg medens jeg trykkede udfør på min besvarelse.
Men alt ser ok ud og jeg kan nu komme videre.
Er det nødvendigt at pille batteriet ud af pc'en?
Jo gammel og måske egnet til pensionering - men forstår du - denne gamle T42 skal kun løse en opgave - jeg skriver fransk på denne pc - andet bruges den ikke til.
Installationen er fransk og tastaturet er også fransk - derfor var det lidt vigtigt for mig at holde liv lidt længere
Hvordan lukker jeg denne tråd?
Flemming
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hej
PAE er en mikroprocessor ting, og er den ikke indbygget i processoren kan du ikke gøre så meget ved det.
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor Canonical gør det, det virker ikke så smart, men de må have deres grunde.
Så Du kan køre 12.04 LTS indtil den bliver for gammel, det er fra et sted i April 2017 at det sker hvis jeg husker rigtigt, og så må du finde noget andet.
LXDE (Lubuntu bruger LXDE som desktop) projektet har en Debian udgave(1), hvis den Debian ikke kræver en PAE kerne kan du godt bruge den, der er også OpenSUSE og Fedora, men så skifter du også pakke system (rpm i stedet for deb).
/Lars
(1):
http://lxde.org/ - på højre side er der en "Download LXDE" - liste med Linux distroer der bruger LXDE.
PAE er en mikroprocessor ting, og er den ikke indbygget i processoren kan du ikke gøre så meget ved det.
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor Canonical gør det, det virker ikke så smart, men de må have deres grunde.
Så Du kan køre 12.04 LTS indtil den bliver for gammel, det er fra et sted i April 2017 at det sker hvis jeg husker rigtigt, og så må du finde noget andet.
LXDE (Lubuntu bruger LXDE som desktop) projektet har en Debian udgave(1), hvis den Debian ikke kræver en PAE kerne kan du godt bruge den, der er også OpenSUSE og Fedora, men så skifter du også pakke system (rpm i stedet for deb).
/Lars
(1):
http://lxde.org/ - på højre side er der en "Download LXDE" - liste med Linux distroer der bruger LXDE.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
@Femore
Så længe du har et defekt batteri siddende i, vil computeren forsøge på at oplade det og derved bruge mere strøm end det er nødvendigt. Og hvis du alligevel ikke bruger det, så er det meningsløst at lade det sidde.
Så længe du har et defekt batteri siddende i, vil computeren forsøge på at oplade det og derved bruge mere strøm end det er nødvendigt. Og hvis du alligevel ikke bruger det, så er det meningsløst at lade det sidde.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
@Lath
Canonical har valgt at spare på ressourcerne ved ikke at skulle holde liv i flere kerne varianter end højest nødvendigt. Det er kun Pentium-1 og enkelte typer Pentium-M der ikke har PAE udvidelse.
PAE er nødvendig for at kunne håndtere mere end 4GB ram på et 32bit system.
Canonical har valgt at spare på ressourcerne ved ikke at skulle holde liv i flere kerne varianter end højest nødvendigt. Det er kun Pentium-1 og enkelte typer Pentium-M der ikke har PAE udvidelse.
-
AJenbo skrev:@Lath
Takker for forklaringen.
Ved jeg godt.
Jeg er pt begyndt på at bruge 64-bit kerner, hvor det er teknisk muligt.
Hvis man installerer ia32libs pakkerne kan man også køre 32-bit Linux programmer uden problemer på sin 64-bit Linux kerne.
Min Netbook computer kan ikke 64-bit. Det er en af de tidligste Atom CPUer, som ikke har AMD64 maskinkode instruktionsættet.
Så jeg er spændt på om den single-core Atom CPU den netbook er født med kan PAE, hvilket jeg for tiden tvivler på at den kan, da det aldrig har været meningen at en netbook skulle have mere end 3 GB RAM (til Win XP netbook edition).
I værste fald betyder det at jeg må cross-compile en 32-bit non-PAE Linux kerne til nyere Ubuntu versioner, og så lave noget GRUB fifleri, evt via dual boot med Arch Linux, som jeg så kommer til at installere først før Ubuntu >=12.10 nogen sinde kan komme til at virke.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
@lath
Du kan vist være ret tryg. Jeg har den allerførste netbook (Asus 701) med Intel Celeron Processor 900Mhz. Den har det fint med pae. Jeg tror, som ajenbo antyder, at vi skal meget længere tilbage i tiden for at finde cpu'er uden pae support.
Du kan vel tjekke sådan her:
Du kan vist være ret tryg. Jeg har den allerførste netbook (Asus 701) med Intel Celeron Processor 900Mhz. Den har det fint med pae. Jeg tror, som ajenbo antyder, at vi skal meget længere tilbage i tiden for at finde cpu'er uden pae support.
Du kan vel tjekke sådan her:
Kode: Vælg alt
cat /proc/cpuinfo | grep pae
-
zob skrev:@lath
Du kan vel tjekke sådan her:Kode: Vælg alt
cat /proc/cpuinfo | grep pae
Hej zob
Det har du ret i at den understøtter PAE:
Af flags skriver den denne her smøre:
fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic mtrr pge mca cmov ppat cflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe constant_tsc arch_perform pebs bts aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 sse3 xtpr pdcm movbe lahf_lm dtherm
Min netbook er i øvrigt en Asus Eee 1002 HA
/Lars
Edit 1: CPU er en Atom N280
Edit 2: Her står der at en Atom N280 ikke understøtter 64-bit og virtualisering (VT-x), dvs at Virtual Box nok ikke vil virke - heller ikke hvis der var RAM nok :
http://ark.intel.com/products/41411/Intel-Atom-Processor-N280-512K-Cache-1_66-GHz-667-MHz-FSB
Senest rettet af lath 10. jan 2013, 03:49, rettet i alt 2 gange.
-
- Admin
@Lath: Jeg hade skam regnet med at du viste hvad PAE gjorde, det var mere til generel informering.
Faktisk er kravet fra Microsoft at maskinen ikke har mere end 1GB ram før man må kalde det en Netbook og installere Windows XP på den, til den helt billige licens (lettop lavet for at kunne konkurrere med gratis Linux).
Faktisk er kravet fra Microsoft at maskinen ikke har mere end 1GB ram før man må kalde det en Netbook og installere Windows XP på den, til den helt billige licens (lettop lavet for at kunne konkurrere med gratis Linux).