Partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lfdk
IRC nickname: lfdk

Partitioner

Indlæg af lfdk »

Hej alle sammen er der en der kan hjælpe mig? jeg køre ubuntu 12.04, men der er noget galt med den, så jeg vil installere den nye 12.10 fra en live cd, den kan ikke læse "sda" jeg kan boote, jeg kan læse filrene på de partitioner der er på drevet, men Gparted både på den installerede og live cd viser den som "unallocated".

hvad kan jeg gøre?
lfdk
XUBUNTU 13.10
AMD PHENOM III 3.4 GHZ QUART CORE 16 GB RAM 2X500 GB DISKS
Ati Radeon HD 5770
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Partitioner

Indlæg af Kurt Christensen »

du skal muligvis gå ind i diskredskaber fra live-cden og montere harddisken, men hvis du kan se dine filer lyder det underlig.
Når lejligheden byder sig.
lfdk

Indlæg af lfdk »

Hej igen. Jeg har prøvet med mountet og umountet drev, den kan ikke se noget filsystem på "sda" gparted har søgt efter filsystem på "sda" men fandt intet, men jeg kan stadig boote min ubuntu 12.04 og jeg kan læse fra de andre partitioner der er på "sda" jeg har også kørt en disk test for at se om det er disken er ved at stå af men det er der intet der tyder på... Jeg vil helst undgå at flytte 300 gb for at genpatitionere den.

Håber der er nogen der kan hjælpe!
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770
Brugeravatar
Kurt Christensen

har du 2 diske monteret? søger du så på den rigtige.
lfdk

Indlæg af lfdk »

Ja for det er "sda" min Ubuntu ligger på... men jeg har fundet ud af at programmet disks kan se partitionerne men jeg kan intet ikke andet end at formatere min primære ntfs partition. jeg har fundet en fejlmelding i gparted men jeg ved ikke om den kan hjælpe dig.. følgende står i et vindue

Kode: Vælg alt

Information about unallocated
File system: unallocated
Size: 465.76 GiB

first sector: 0
Last sector: 976764910
Total sectors: 976764911

warning
Can't have a partition outside the disk!

Jeg ved ikke hvad de med det! for mig at forstå er at der er en partition vedsiden af harddisken men det er jo fysisk umuligt... men hvis den tror at der er en partition uden for hd'en kan det jo være derfor den ikke kan læse den! det er bare gætteri...
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Unalocated - betyder at der ikke er nogen partition eller partitionstabellen ikke er ok.

Du kan i gparted fra en live CD/DVD lave en ny partitionstabel men det vil slette hele harddisken.

Melding om at der ikke kan laves en partition uden for harddisken, betyder at partitionstabellen er defekt.
Det klares normalt kun med en sletning eller bruge det værktøj som lavede fejlen og så rette.
Rigtige mænd tager ikke backup.
lfdk

Indlæg af lfdk »

Jeg ved ikke hvad der lavede fejlen. Men hvorfor kan programmet disks se partitionerne? når andre ikke kan?
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770
Brugeravatar
Kurt Christensen

skynd dig at kopiere de filer du vil rede.
Brugeravatar
Kurt Christensen

lfdk skrev:Jeg ved ikke hvad der lavede fejlen. Men hvorfor kan programmet disks se partitionerne? når andre ikke kan?

kan du ikke montere partionen fra diskredskaber
lfdk

Indlæg af lfdk »

Så skal jeg flytte 300 gb og så meget plads har jeg ikke ledig på den anden disk.
Fra live cden og hvis jeg booter den eksisterende Ubuntu er alle partitioner mountede og jeg kan læse alle filer man hvis jeg vil installere 12.10 skal jeg partitionere hele disken jeg kan ikke nøjes med min gamle ntfs og dem jeg brukte til ubuntu 12.04 som er det jeg vil. Den live cd jeg har er der ikke et program der hedder diskredskaber der er kun gparted og disks.
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770
Brugeravatar
Kurt Christensen

det hedder det nok på engelsk.

måske dette program kan rette på opstarts-problemerne, skal brændes på en skive og køres live.
http://www.supergrubdisk.org/rescatux/