knas med BT tastatur med 12.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
vesterskov
IRC nickname: vesterskov
Geografisk sted: Nordfyn

knas med BT tastatur med 12.10

Indlæg af vesterskov »

Hej :)

Jeg savner mit ubuntu og har valgt at skifte mit win7 helt ud, da knægten nu har fået sin egen spillemaskine nu.

Billede

Jeg har en Lenovo ideacentre A310 (all in one maskine), som jeg har været meget glad for.
Jeg har prøvet at boote prøve versionen af ubuntu fra usb, for at se hvor meget knas der ville være med hardware, men positivt ser alt ud til at spille som det skal.
MEN jeg har dog lidt knas med mit tastatur.
Det er et BT tastatur uden nummeriske taster, det er det standart tastatur som følger med ideacentre A310.

største delen af knapper fungere uden problemer. De knapper der ikke fungere er:
ALT og ALT GR , CTRL, SHIFT...

Det stiller sine udfordringer ved brugen af maskinen lige pludselig! :D

Hvordan fikser jeg det? :)
"Vi skal rigtig hygge... og feste med de tykke...
Ja! så holder vi bare en fest med alle de fede mennesker!"
Citat:
Onkel Reje
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: knas med BT tastatur med 12.10

Indlæg af Kurt Christensen »

prøv at installere Ubuntu på en lille partion på harddisken først og opdater. du kan altid udvide den hvis alt går godt.

ellers er der en del indstillinger under "systemindstillinger/tastatur/layoutindstillinger og under genveje"
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

vesterskov skrev:Hej :)

Jeg savner mit ubuntu og har valgt at skifte mit win7 helt ud, da knægten nu har fået sin egen spillemaskine nu.

Billede

Jeg har en Lenovo ideacentre A310 (all in one maskine), som jeg har været meget glad for.
Jeg har prøvet at boote prøve versionen af ubuntu fra usb, for at se hvor meget knas der ville være med hardware, men positivt ser alt ud til at spille som det skal.
MEN jeg har dog lidt knas med mit tastatur.
Det er et BT tastatur uden nummeriske taster, det er det standart tastatur som følger med ideacentre A310.

største delen af knapper fungere uden problemer. De knapper der ikke fungere er:
ALT og ALT GR , CTRL, SHIFT...

Det stiller sine udfordringer ved brugen af maskinen lige pludselig! :D

Hvordan fikser jeg det? :)

Det betyder jo ikke at du har knas med Bluetooth og dit Bluetooth tastatur sådan som titlen på dit indlæg antyder*, men derimod at du bare skal vælge det rigtige tastatur layout.

Start med at tælle antallet af taster, læg mærke til fabrikant navn, og model nr i Linux (det kan være et rebranded tastatur, så du skal muligvis skrive et andet firma navn, og model nr).

Lidt om Bluetooth
Der findes en bunke af værktøjer til at håndtere Bluetooth.

I den forbindelse er den en stor bunke af nyttige bluetooth relatererede pakker som er rare at have installeret:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get --assume-yes install bluetooth gnome-bluetooth blueman bluez pulseaudio-module-bluetooth bluez-cups bluez-alsa bluez-gstreamer bluewho bluez-tools obexpushd bluez-hcidump bluez-btsco btscanner obextool obex-data-server ussp-push obexftp obexfs 

USB adaptere der virker med Ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsBluetoothUsbAdapters
https://help.ubuntu.com/community/BluetoothSetup

Derudover er der som tidligere nævnt nogle nyttige værktøjer tastatur har noget med HCI at gøre så det er man pages for dem jeg har hevet frem.
SDP er til at søge efter hvilken BT service(s) et BT device har support for.

Nyttige sider jeg faldt over ved en søgning på Google:
http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/man8/hciconfig.8.html
http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/man1/hcitool.1.html
http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/en/man1/sdptool.1.html

Bluetooth værktøjer, kræver ikke sudo, men nogle typer af oplysninger kan kræve det måske alligevel:
/usr/bin/ciptool
/usr/bin/dfutool
/usr/bin/gatttool
/usr/bin/hcitool
/usr/bin/l2ping
/usr/bin/l2test
/usr/bin/rctest
/usr/bin/rfcomm
/usr/bin/sdptool
Bluetooth systemadministration-værktøjer, kræver altid sudo foran:
/usr/sbin/bccmd
/usr/sbin/bluetoothd
/usr/sbin/hciattach
/usr/sbin/hciconfig
/usr/sbin/hciemu
/usr/sbin/hcitrace

*: Jeg ville have skrevet "Knas med tastatur layout og Ubuntu 12.10" i stedet for "knas med BT tastatur med 12.10"

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
vesterskov
IRC nickname: vesterskov
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af vesterskov »

Tak for svarene...

Jeg vil lige få kigget på det, når jeg får lidt tid igen...

lath/lars - formuleringen er taget til efterretning.
"Vi skal rigtig hygge... og feste med de tykke...
Ja! så holder vi bare en fest med alle de fede mennesker!"
Citat:
Onkel Reje