Ingen Grub ved dual-boot alternate 64-bit installering ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
uglspil
Geografisk sted: amager

Ingen Grub ved dual-boot alternate 64-bit installering ?

Indlæg af uglspil »

Efter lidt indledende bøvl er det (formentlig) lykkedes at installere 12.04 64-bit, som dual-boot via alternate installering, der tillod en guidet partitionering.

Når jeg opstarter, går den imidlertid direkte ind i wind7. Af en eller anden grund kommer Grub ikke frem ?

Det er ikke et problem, som jeg har kunnet søge mig til en entydig løsning på. Nogle foreslår 'Boot repair', men jeg ved ikke hvad det i så fald er der skal rettes. Jeg er heller ikke sikker på, om det stadig kan være koblet til nogle af de tidligere problemet jeg havde med at få installeret
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=16689

Installationen gik fint, uden fejlmeddelelser. Efter genstart røg den direkte i win7, men hvor der tydeligvis er to nye partitioner:
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (117.86 KiB) Vist 154 gange
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Ingen Grub ved dual-boot alternate 64-bit installering ?

Indlæg af Kurt Christensen »

du nok glemt at vælge at lave en ny opstarter da du installerede fra cd-en.
rescatux er et live-program der kan hjælpe dig med det.
Når lejligheden byder sig.
uglspil

Indlæg af uglspil »

jeg har nu prøvet at boote både Rescatux og Boot-repair fra CDrom.

I begge tilfælde ender jeg op med beskeden:
Waiting for /dev to be fully populated..." og så en blinkende kursor, og der sker ingenting ?

vh. /s
Brugeravatar
Kurt Christensen

jeg kan altså ikke lige se hvor Ubuntu skulle ligge på din diskhåndtering, er du sikker på du har installeret den?
desuden kan der kun oprettes 4 primære partioner på en harddisk, så jeg vil tro du skal slette en for at få plads til Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen

jeg kan se her at du har et område der ikke er lokaliseret, så kan det ikke ses. formater det til ext4 og monter Ubuntu der.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

uglspil skrev:Efter lidt indledende bøvl er det (formentlig) lykkedes at installere 12.04 64-bit, som dual-boot via alternate installering, der tillod en guidet partitionering.

Når jeg opstarter, går den imidlertid direkte ind i wind7. Af en eller anden grund kommer Grub ikke frem ?

Det er ikke et problem, som jeg har kunnet søge mig til en entydig løsning på. Nogle foreslår 'Boot repair', men jeg ved ikke hvad det i så fald er der skal rettes. Jeg er heller ikke sikker på, om det stadig kan være koblet til nogle af de tidligere problemet jeg havde med at få installeret

Installationen gik fint, uden fejlmeddelelser. Efter genstart røg den direkte i win7, men hvor der tydeligvis er to nye partitioner:
Unavngivet.jpg

For mig at se, så har din alternate "glemt" at formatere de tomme "drev" som EXT4. Det fremgår ikke af det billede du medsender, at du har nogen EXT4-drev overhovedet, og derfor heller ikke noget Ubuntu-system.

Start med, gennem din Win7-install at hente den seneste Ubuntu 12.04-iso og brænd den ud på en tom Cd-r skive. Du har bedre overblik ved den grafiske Live Cd, end du har med Alternate-install muligheden. Du skal være erfaren, og selv kunne rette fejl under vejs i en alternate install, ellers skal man lade den ligge. Alternate er tænkt til OEM-producenter, og til ældre hardware, som ikke kan trække en grafisk installation.

Jeg går ud fra at dit system er rimelig kraftigt, dersom du kan afvikle Win7 på systemet. Prøv derfor med en Live Cd til at installere Ubuntu 12.04 (12.10 er ikke klar endnu). Live-installeren vil så klare opdelingen af din disk for dig, men giver dig dog mulighed for via slideren i midten af de viste partitioner at regulere størrelsen på den plads du tildeler de to systemer. Her skal du være tålmodig, for det tager tid at ændre en partitions størrelse. Slutteligt skal du huske at svare "Ja" til at grub skal være din boot-loader.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
uglspil

Indlæg af uglspil »

tak for forslagene.
Ubuntu skulle gerne være blevet installeret på partitionen på 309,54GB og med swap på partitionen på 3,72GB. De to partitioner er dannet under guidet partitionering ud fra een tidligere ikke-allokeret partition. Men det undrer mig da, at formatet ikke er listet ved visningen i diskhåndtering (billedet længere oppe).

Jeg ville mægtig gerne installere via live-CDen, men så vidt jeg har forstået på AJensbo, (se link til anden tråd i første post), så er problemet, at den ikke kan genkende mit grafik kort. Derfor er jeg tvunget ud i lidt bøvl med alternaten.

Men jeg er stadig noget forundret over beskeden
"Waiting for /dev to be fully populated..."
Tyder det på, at installeringen har partitioneret, men ikke formateret partitionerne som EXT4 ? og vil man kunne gennemføre installationen alligevel og dermed tro/forvente at ubuntu er installeret ?

vh. /s
uglspil

Indlæg af uglspil »

Det blev løst ved at køre installationen igen.