Ren installation uden at skade Windows

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
soren

Ren installation uden at skade Windows

Indlæg af soren »

Da jeg købte min ASUS UL30A, var Windows 7 forud installeret sammen med nogle filer til geninstallation. Ved siden af disse har jeg installeret og brugt Ubuntu 11.04. Ved opstart vælger jeg styresystem med GRUB.
Nu vil jeg gerne lave en ren ny installation af Ubuntu 12.04 uden at skade Windows og muligheden for geninstallation.
Harddisken har følgende partitioner:

MB type ettikette
sda1 14.997 FAT32 RECOVERY
sda2 119.232 ntfs OS (C.)Windows
sda3 meget lille partition uden type
sda5 171.612 ntfs DATA (D:)
sda6 6.982 swap
sda7 160.052 ext4
sda8 4.060 swap

Det er foreløbig min plan at
kopiere hele mappen Documents med underdokumenter (vil jeg hermed have reddet alle mine dokumenter, e-mails, kontakter og foretrukne web-steder?)
starte op fra installations-CDen og slette så mange partitioner som muligt og derefter
installere fra CDen.
Nu vil jeg gerne have gode råd om
* hvorfor er der to swap-partitioner?
* hvilke partitioner jeg kan slette? og
* der er andre ting jeg bør huske?

Jeg er spændt på at høre fra jer :!:
Med venlig hilsen Soren
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ren installation uden at skade Windows

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg ville slette sda 3-6-7-8, men 3 skal du nok lige tjekke en gang mere, inden at du sletter den.
De to gange Swap må skyldes at du har haft lavet mere en et forsøg, på at installere Ubuntu. så det er bare at slette dem begge.
Vedr. partitionering af Hdd, vil jeg regne med at Ubuntu selv kan finde ud af, at bruge den plads som du klargøre, men ellers skal du manuelt lave det selv. Jeg mener så at Ubuntu selv kan klare det i 12.04, da det må ende med ca det samme som på min egen bærbare, men ellers er der en lille guide om manuel partitionering her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/07/ubuntu-installations-guide/#26m
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Og husk at lave backup af vigtige data i Win først, da det er bedre end at græde bagefter, hvis det nu skulle gå galt ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soren

Indlæg af soren »

Hej Christian,
Tak for dit svar!
Jeg er nok lidt af en kylling, for jeg vælger at bibeholde sda3, da den kun optager 1024 Bytes. Dit link er fint - jeg har læst det.
Mvh Søren
Med venlig hilsen Soren
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Mht backup inden installation: Clonezilla er en livecd du kan boote fra og tage backup af alle dine partitioner først. Særdeles god at kende.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
soren

Indlæg af soren »

Hej,

Nu har jeg klemt ballerne sammen og har lavet en nyinstallation af 12.04.
Ved installationen valgte jeg at slette sda 6, 7 og 8; sda 3 var slet ikke nogen valgmulighed? Mærkeligt.
En anden gang vil jeg tage backup af Firefox og Thunderbird i stedet for at kopiere filer.
Mange tak for hjælpen!
Med venlig hilsen Soren
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

soren skrev:En anden gang vil jeg tage backup af Firefox og Thunderbird i stedet for at kopiere filer.

Når det kommer til Firefox, så bruger jeg den indebyggede sync muligheden, hvor der er en konto ude på nettet. Det gør at jeg altid kan hente ind mine bogmærker og hvis jeg gør om på den ene pc, så bliver den anden opdateret. Den fungerer udmærket og er stabil.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen