Sagen med den dobbelte mængde swap i forhold til ram, er blevet lidt mere nuanceret de sidste år, hvor mængden af ram i computerne er blevet så stor. Det vil i de fleste tilfælde som maksimum være nok at have en mængde af swap som matcher ram, for så kan computeren stadig sættes i dvale. Bruger man ikke dvale, så er 2gb swap næsten altid nok.
Det burde ikke være et problem at swap og root (altså Linux' filsystem / ) er på hver deres primære partition. Ellers skal installationen nok gøre opmærksom på det.
Hvis du sletter genoprettelsespartitionen, så vinker du farvel til din Windowslicens... Og den 100mb's partition som Windows har, der ligger dens bootloader, så den er også nødvendig.
Og nej, hvis man ændrer i en partition, så bliver pladsen frigjort enten før eller efter partitionen, og det skal man være opmærksom på, når man ændrer i den. Så hvis du fx vil give D mere plads, så er det enden af C der skal skrumpes ind imod starten af C. Du kan måske forestille dig at en partition på en harddisk, sådan set bare er en startmarkør og en slutmarkør, og når du skrumper en partition, så er det markøren du flytter på.
Man kan ikke have mere end 4 primære partitioner på en harddisk formateret med MBR (som din ganske givet er), så hvis du har brug for flere end det, så skal en af de primære formateres som en udvidet partition, og på den udvidede opretter man så det antal logiske partitioner som der er brug for. I det her tilfælde, er du nok nød til at formatere swap-partitionen, som en udvidet partition, for du kan ikke nøjes med 4 partitioner. Ubuntu (ligesom alle andre OS's) bør altid installeres på en primær partition, med den undtagelse "in mente", at det er styresystemets boot partition som skal være en primær partition. Så medmindre du planlægger at installere Ubuntu på flere partitioner, så bør det blive installeret på en primær.
Ud fra billedet, så ville jeg nok slette D, og dermed samle de 3 enheder på 88.55, 5.00 og 219.71 til 1, formatere det hele minus 2gb til en primær partition, og så formatere de resterende 2gb til en udvidet partition, med en logisk partition som tager hele pladsen. Så kan du installere Ubuntu på den primære, og swap på den logiske.
Jeg kender ikke rigtig selve Ubuntu installationen, og da jeg (forhåbentligt) har svaret på nogle af spørgsmålene, kunne jeg så ikke lokke dig til at stille de resterende spørgsmål i et nyt indlæg? Det vil gøre det lettere for de andre at se hvad der mangler
installation fejler, F6 mhp. nomodeset reagerer ikke ?
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: installation fejler, F6 mhp. nomodeset reagerer ikke ?
Man mister ikke sin windows licens ved at slette restor, så længe man kan skaffe en Windows instalations dvd kan man fint installere Windows uden. Microsoft slælger faktisk DVD'er uden licens til nettop dette, det billigste er selfølige at låne en installations disk fra en ven. Man skal blot indtaste sin egen nøgle som står på maskinen.
I modsætning til Windows, har Linux/Ubuntu ingen problemer med at være installeret, og starte op fra en udvidet partition. Det er faktisk det den guidede partitionering gør hvis der allerede er 3 primære.
Da Linux ikke kan køre fra Windows's NTFS paritions format ville du ikke kunne bruge dit D drev til at installere Ubuntu på. Den skal slettes og en EXT4 partition oprettes i stedet. Swap har også dens eget partitions format.
Her er min forslået fremgangs måde:
Slet D
Start Ubuntu installationen.
Hvis guidet stadig ikke er en mulighed:
Opret en udvidet patition på den ikke-allokerede plads.
Opret en 6GB swap i slutningen af den udvidet.
Opret en EXT4 på den resterende plads i den udvidet, og sæt den til / (root).
I modsætning til Windows, har Linux/Ubuntu ingen problemer med at være installeret, og starte op fra en udvidet partition. Det er faktisk det den guidede partitionering gør hvis der allerede er 3 primære.
Da Linux ikke kan køre fra Windows's NTFS paritions format ville du ikke kunne bruge dit D drev til at installere Ubuntu på. Den skal slettes og en EXT4 partition oprettes i stedet. Swap har også dens eget partitions format.
Her er min forslået fremgangs måde:
Slet D
Start Ubuntu installationen.
Hvis guidet stadig ikke er en mulighed:
Opret en udvidet patition på den ikke-allokerede plads.
Opret en 6GB swap i slutningen af den udvidet.
Opret en EXT4 på den resterende plads i den udvidet, og sæt den til / (root).
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
AJenbo skrev:I modsætning til Windows, har Linux/Ubuntu ingen problemer med at være installeret, og starte op fra en udvidet partition. Det er faktisk det den guidede partitionering gør hvis der allerede er 3 primære.
Nej, det var også mere hensynet til BIOS'en jeg tænkte på. Selvom jeg ikke selv har oplevet det, så har jeg flere steder læst, at ikke alle BIOS'er er i stand til at boote et system fra en udvidet partition.
I hvert fald version 5 af Debians installationscd, advarer brugeren hvis man installere /boot på en udvidet partition.
Men ok, hvis Ubuntu gør det jævnligt, så kan det jo ikke være et problem længere. Det er måske en begrænsning fra dengang en BIOS heller ikke kunne klare mere end 127gb harddisk.
-
- Admin
BIOS står ikke for at boot fra partitionen, den videregiver hele systemet til den boot loader der ligger på starten af harddisken, der er op til denne (GRUB2-part1 i tilfælde af Ubuntu) om den er i stand til at læse og vider give processen til noget fra en udvidet partition, og så om selve det system der ligger der kan hitte ud af det. Måske det var et problem med GRUB legacy?
-
- Geografisk sted: amager
Tak for de kæmpe gode svar. Det hele begynder at give lidt mere mening for mig.
Da partitionsprocessen så vidt jeg har forstået for alvor er det prekære punkt i installationsprocessen håber jeg I vil hjælpe mig med sidste spørgsmål - inden jeg kaster mig ud i det, bære eller briste!
I skriver at jeg skal oprette en udvidet (extended) partition. Men jeg ved ikke hvad det er ?
Titamuseramius har skrevet lidt:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/08/begraensninger-i-partitionstabellen/
og Jimmyfj skriver at:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6518&p=40471&hilit=opret+udvidet+partition#p40471
Men jeg har ikke kunnet finde noget om, hvad/hvordan jeg opretter en udvidet partition på min nu samlede ikke-allokerede plads ?
vh. /s
Ps. @Titamuseramius, tak for at minde mig om at holde spørgsmålene adskilt. De "klumper" bare lidt sammen for mig; især ved ting jeg ikke helt forstår, så er det hele "et stort sort" for mig
Og så har I jo svaret eminent på alle spørgsmålene. Undtagen eet: vedr. 32/64-bit. Men har fundet ud af, at det Win7 64-bit jeg har kørende ! (smiler mens jeg brænder en alternate64-bit skive)
Da partitionsprocessen så vidt jeg har forstået for alvor er det prekære punkt i installationsprocessen håber jeg I vil hjælpe mig med sidste spørgsmål - inden jeg kaster mig ud i det, bære eller briste!
I skriver at jeg skal oprette en udvidet (extended) partition. Men jeg ved ikke hvad det er ?
Titamuseramius har skrevet lidt:
I stedet for at bruge en primær partition, understøtter partitionstabellen faktisk noget der hedder udvidet partitioner, og i den udvidet partition (som tager én primær-partitions plads) kan man så oprette det antal partitioner man måtte have brug for.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/08/begraensninger-i-partitionstabellen/
og Jimmyfj skriver at:
Logisk partition
Logiske partitioner er de partitioner, der findes i en udvidet partition. Hvad angår brugen af dem, adskiller de sig ikke fra en ikke-udvidet primær partition. Antallet af logiske drev, der kan oprettes i en udvidet partition, er begrænset af antallet af tilgængelige drevbogstaver og den mængde harddiskplads, der er tilgængelig til oprettelse af drev.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6518&p=40471&hilit=opret+udvidet+partition#p40471
Men jeg har ikke kunnet finde noget om, hvad/hvordan jeg opretter en udvidet partition på min nu samlede ikke-allokerede plads ?
vh. /s
Ps. @Titamuseramius, tak for at minde mig om at holde spørgsmålene adskilt. De "klumper" bare lidt sammen for mig; især ved ting jeg ikke helt forstår, så er det hele "et stort sort" for mig
Og så har I jo svaret eminent på alle spørgsmålene. Undtagen eet: vedr. 32/64-bit. Men har fundet ud af, at det Win7 64-bit jeg har kørende ! (smiler mens jeg brænder en alternate64-bit skive)
-
- Admin
Med over 3GB ram er det en god ide at køre 64bit, efter min mening.
Får du stadig ikke muligheden for guidet partitionering?
Lidt bagrund for hvad en udvidet partition er:
I tidernes morgen da man designede DOS virkede 4 partitioner pr. harddisk som rigeligt, det er stadig den samme paritions tabel der bruges på de fleste maskiner i dag (MBR). For at løse problemet fandt man senere på at lave den udvidet partition, den optagere kun 1 MBR partition, men kan selv op holde minds 64 partitioner og på den måde kan man have mere end 4 partitioner på sin harddisk.
I Windows partitions værktøjet burde du konne højerklikke på den fire plads og vælge Ny partition, vælge udvidet.
Partitioner inden i en udvidet partition kalds for en logisk parition, mens de 4 MBR partitioner kalds for primære partitioner. Nogle værktøjer giver ikke mulighed for at oprette den udvidet parition manuelt men gøre det automatisk hvis man vælger logisk frem for primær.
Får du stadig ikke muligheden for guidet partitionering?
Lidt bagrund for hvad en udvidet partition er:
I tidernes morgen da man designede DOS virkede 4 partitioner pr. harddisk som rigeligt, det er stadig den samme paritions tabel der bruges på de fleste maskiner i dag (MBR). For at løse problemet fandt man senere på at lave den udvidet partition, den optagere kun 1 MBR partition, men kan selv op holde minds 64 partitioner og på den måde kan man have mere end 4 partitioner på sin harddisk.
I Windows partitions værktøjet burde du konne højerklikke på den fire plads og vælge Ny partition, vælge udvidet.
Partitioner inden i en udvidet partition kalds for en logisk parition, mens de 4 MBR partitioner kalds for primære partitioner. Nogle værktøjer giver ikke mulighed for at oprette den udvidet parition manuelt men gøre det automatisk hvis man vælger logisk frem for primær.
-
- Geografisk sted: amager
Tadaaa !! fik mulighed for guidet partitionering, så nu skulle den her tråd vist kunnet erklæres løst.
Tak for svar og hjælp !
Tak for svar og hjælp !