Ubuntu (eller andet) på en Zotac Zbox Nano VD01 Plus
-
Ubuntu (eller andet) på en Zotac Zbox Nano VD01 Plus
Hej
Så prøver jeg lige her, efter at være blevet henvist et par gange..
Jeg har efter til dels at være blevet anbefalet det andetsteds, købt ovenstående mini-pc, som skal bruges sammen med en skærm til at vise en fast hjemmeside i en butik. Jeg blev i den forbindelse anbefalet at benytte Ubuntu som styresystem - for at gøre det så billigt som muligt.
Efter at have installeret Ubuntu 12.04 64-bit er jeg så nået til, at der nok kan være nogle problemer i forhold til at få de korrekte drivere installeret. Jeg skal i princippet kun bruge lan (virker nu) og wifi, men måske at nogle ordentlige grafik-drivere også er en god idé. Når jeg kigger rundt omkring på nettet kan jeg se, at jeg heller ikke er den eneste med dette problem.
Mit spørgsmål går derfor på: hvilket styresystem skal jeg vælge? Jeg har ingen erfaring med andet end Windows, men jeg fik da installeret Ubuntu og enkelte drivere. Skal jeg evt. vælge en anden version af Ubuntu? Computeren skal som nævnt kun vise en specifik hjemmeside hele tiden - og det er det!
På forhånd mange tak!
Så prøver jeg lige her, efter at være blevet henvist et par gange..
Jeg har efter til dels at være blevet anbefalet det andetsteds, købt ovenstående mini-pc, som skal bruges sammen med en skærm til at vise en fast hjemmeside i en butik. Jeg blev i den forbindelse anbefalet at benytte Ubuntu som styresystem - for at gøre det så billigt som muligt.
Efter at have installeret Ubuntu 12.04 64-bit er jeg så nået til, at der nok kan være nogle problemer i forhold til at få de korrekte drivere installeret. Jeg skal i princippet kun bruge lan (virker nu) og wifi, men måske at nogle ordentlige grafik-drivere også er en god idé. Når jeg kigger rundt omkring på nettet kan jeg se, at jeg heller ikke er den eneste med dette problem.
Mit spørgsmål går derfor på: hvilket styresystem skal jeg vælge? Jeg har ingen erfaring med andet end Windows, men jeg fik da installeret Ubuntu og enkelte drivere. Skal jeg evt. vælge en anden version af Ubuntu? Computeren skal som nævnt kun vise en specifik hjemmeside hele tiden - og det er det!
På forhånd mange tak!
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Ubuntu (eller andet) på en Zotac Zbox Nano VD01 Plus
måske 64bit er lige i overkanten? hvorfor ikke bare 32bit og måske Lubuntu? og den driver den selv anbefaler ved genstart?
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Lubuntu i 32 bit (i386) udgave er fint for sådan en maskine.
Skulle der ikke være en grafikdriver, så går det fint at lade det blive renderet af framebuffer devicet, som er software rendering med brug af mikroprocessoren, medmindre det er noget 3D du vil vise i browseren.
Du kan se om der en proprietær grafikkort driver (og andre proprietære drivere) til maskinen ved at køre:
... fra den brugerkonto der har administrative rettigheder.
Gør du det fra en konto uden administrative rettigheder (f.eks. gæste kontoen 'guest' vil dit forsøg på at opnå administrative rettigheder blive logget og afvist.
Andre drivere ligger i pakkearkiverne, brug synaptic:
/Lars
Skulle der ikke være en grafikdriver, så går det fint at lade det blive renderet af framebuffer devicet, som er software rendering med brug af mikroprocessoren, medmindre det er noget 3D du vil vise i browseren.
Du kan se om der en proprietær grafikkort driver (og andre proprietære drivere) til maskinen ved at køre:
Kode: Vælg alt
gksudo jockey-gtk
... fra den brugerkonto der har administrative rettigheder.
Gør du det fra en konto uden administrative rettigheder (f.eks. gæste kontoen 'guest' vil dit forsøg på at opnå administrative rettigheder blive logget og afvist.
Andre drivere ligger i pakkearkiverne, brug synaptic:
gksudo synaptic
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hej og velkommen til forummet.
Det er et VIA Chrome grafikkort i den maskine, via levere ikke en ordentlig driver til Linux så den vil nok ikke køre særlig godt, værker 3d eller 2d. Da den så skal belaste den noget begrænset CPU med alt det visuelle.
Jeg ville nok råder dig til at bytte den til en med et Intel grafikkort :
http://www.fcomputer.dk/computer/pc/station%C3%A6re/zotac/zbox-id13-atom-d525-gma-3150.html
(tror dog ikke den har wifi) modeller med Radeon eller GeForce er også ok. Som nævnt kan 32bit faktisk nogle gane være en fordel, især på maskiner med under 2gb ram. Ubuntu er generelt den lettere Linux for en begynder og lubuntu er den med de mindste krav, især på den grafiske side, så hvis du holder fast i maskinen vil jeg også forslå den, men helt godt bliver det aldrig med det grafikkort.
Teoretisk set burde kortets basale funktioner kunne bruges med openChrome driveren som er med i Ubuntu fra start, hvis du vil slås lidt med det kan du finde noget info her:
https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome
Dit kort er et VIA Chrome9 HCM VX900X
Det er et VIA Chrome grafikkort i den maskine, via levere ikke en ordentlig driver til Linux så den vil nok ikke køre særlig godt, værker 3d eller 2d. Da den så skal belaste den noget begrænset CPU med alt det visuelle.
Jeg ville nok råder dig til at bytte den til en med et Intel grafikkort :
http://www.fcomputer.dk/computer/pc/station%C3%A6re/zotac/zbox-id13-atom-d525-gma-3150.html
(tror dog ikke den har wifi) modeller med Radeon eller GeForce er også ok. Som nævnt kan 32bit faktisk nogle gane være en fordel, især på maskiner med under 2gb ram. Ubuntu er generelt den lettere Linux for en begynder og lubuntu er den med de mindste krav, især på den grafiske side, så hvis du holder fast i maskinen vil jeg også forslå den, men helt godt bliver det aldrig med det grafikkort.
Teoretisk set burde kortets basale funktioner kunne bruges med openChrome driveren som er med i Ubuntu fra start, hvis du vil slås lidt med det kan du finde noget info her:
https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome
Dit kort er et VIA Chrome9 HCM VX900X
-
- IRC nickname: How to be me
hold da op det var billig for en pc
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
Du skal så også lige lægge 175,- til prisen for ram og et sd kort da maskinen ingen ram eller harddisk har fra starten. VIA udgaven er ca. 100,- billiger. Men ja den er temmelig billige for en computer.
-
Off-topic indlæg, tag gerne mit indlæg ud i en ny tråd:
Meget interessant pris, er den med RAM (hvis ja hvor meget?), eller skal det købes separat? Jeg har 2 X 1 GB parret RAM, der umiddelbart ser ud til at kunne bruges.
2. vigtig ting, der gør at jeg kunne finde på at købe den er hvis du kan svare ja til det her: Er den med passiv køling (ingen blæsere af nogen art)?
/Lars
Edit:
Hov!
Fik ikke lige læst:
SD-kort huer mig ikke som lagermedie, da det er flash, hvor flash-celler har begrænset levetid. Man kan anvende YAFFS2 (er-det-vist-nok) til forøge levetiden, men alligevel.
Meget interessant pris, er den med RAM (hvis ja hvor meget?), eller skal det købes separat? Jeg har 2 X 1 GB parret RAM, der umiddelbart ser ud til at kunne bruges.
2. vigtig ting, der gør at jeg kunne finde på at købe den er hvis du kan svare ja til det her: Er den med passiv køling (ingen blæsere af nogen art)?
/Lars
Edit:
Hov!
Fik ikke lige læst:
Du skal så også lige lægge 175,- til prisen for ram og et sd kort da maskinen ingen ram eller harddisk har fra starten. VIA udgaven er ca. 100,- billiger. Men ja den er temmelig billige for en computer.
SD-kort huer mig ikke som lagermedie, da det er flash, hvor flash-celler har begrænset levetid. Man kan anvende YAFFS2 (er-det-vist-nok) til forøge levetiden, men alligevel.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
AJenbo skrev:da maskinen ingen ram eller harddisk har fra starten.
1 DDR3 soDIMM slot.
Det ser ud til at den har en blæser. Du kan læse mere om den her:
http://www.zotacusa.com/zboxsd-id13.html
-
Tusinde tak for de mange svar (efter at have forsøgt mig to andre steder uden svar)!
Jeg prøver mig frem i løbet af de næste par dage og giver en opdatering.
Mht. de ting der er foreslået:
1: Det er desværre ikke muligt at bytte den, men så ved jeg hvad jeg skal gå efter ved den næste.
2: Jeg har købt en MED HDD og RAM her:
http://www.computersalg.dk/produkt/790629/zotac-zbox-nano-vd01-plus-mini-pc-1-
Jeg prøver mig frem i løbet af de næste par dage og giver en opdatering.
Mht. de ting der er foreslået:
1: Det er desværre ikke muligt at bytte den, men så ved jeg hvad jeg skal gå efter ved den næste.
2: Jeg har købt en MED HDD og RAM her:
http://www.computersalg.dk/produkt/790629/zotac-zbox-nano-vd01-plus-mini-pc-1-
-
Så har jeg fået Lubuntu installeret og det fungerer fint nok, ligesom Ubuntu gjorde. Men jeg kan heller ikke her få WiFi til at virke. På Zotacs hjemmeside har jeg downloadet denne driver:
WiFi module NB087 driver (DOWNLOADS > SOFTWARE/DRIVER > NEDERST PÅ SIDEN UNDER LINUX)
Men dels ved jeg ikke om det er løsningen og dels aner jeg slet ikke hvordan jeg skal installere den. Det er et krav at WiFi virker på det.
På forhånd mange tak!
WiFi module NB087 driver (DOWNLOADS > SOFTWARE/DRIVER > NEDERST PÅ SIDEN UNDER LINUX)
Men dels ved jeg ikke om det er løsningen og dels aner jeg slet ikke hvordan jeg skal installere den. Det er et krav at WiFi virker på det.
På forhånd mange tak!
-
- Admin
kan du ikke lige finde ud af hvilket netkort det drejer sig om ved at køre denne kommando fra en terminal:
lspci -nn | grep -i net
-
wazzadaya skrev:Så har jeg fået Lubuntu installeret og det fungerer fint nok, ligesom Ubuntu gjorde. Men jeg kan heller ikke her få WiFi til at virke. På Zotacs hjemmeside har jeg downloadet denne driver:
På forhånd mange tak!
En ting du skal gøre: Husk at montere WiFi antennen i det dertil hørende stik på computeren.
Det kan være at WiFi virker derefter på grund af at en beskyttelsesmekanisme deaktiveres.
Jeg er helt sikker på at der er indbygget en beskyttelse mod noget der hedder "stående bølger", som kan ødelægge WiFi senderen.
/Lars
-
AJenbo skrev:kan du ikke lige finde ud af hvilket netkort det drejer sig om ved at køre denne kommando fra en terminal:Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i net
Det gav følgende output:
02:00.0 Network controller [0280]: Ralink corp. Device [1814:3290]
03:00.0 Ethernet controller [0200]: VIA Technologies, Inc. VT6120/VT6121/VT6122
Gigabit Ethernet Adapter [1106:3119] (rev 82)
-
Antenne til WiFi satte jeg i så snart jeg pakkede den ud af æsken. Den kan ikke sidde i andre stik end den gør.
En anden ting; hvordan ved jeg egentlig med sikkerhed om WiFi virker? Jeg konstaterede bare at jeg ingen driver har installeret og at den ikke har vist nogle trådløse netværk inde i indstillingerne for trådløse forbindelser.
En anden ting; hvordan ved jeg egentlig med sikkerhed om WiFi virker? Jeg konstaterede bare at jeg ingen driver har installeret og at den ikke har vist nogle trådløse netværk inde i indstillingerne for trådløse forbindelser.
-
- Admin
Generelt er det ikke nødvendigt selv at installere drivere med Linux. De kommer normalt indbygget i kernen.
Skal der ekstra drivere til kan de oftest aktiveres fra programmet yderligere driver.
Hvad får du ved denne kommando :
rfkill list all
Skal der ekstra drivere til kan de oftest aktiveres fra programmet yderligere driver.
Hvad får du ved denne kommando :
rfkill list all