Hej med jer.
Efter at have installeret Ubuntu 12.04.1 og angivet mit tastutur til DANSK i starten, saa driller tastaturet. Der er ingen ae, o, eller aa og de forskellige tegn paa tasterne passer ikke mere.
Alt virkede perfekt i Ubuntu 10.04
Jeg haaber der er nogen der ved hvad der skal til, og kan give et godt raad
Hilsen
Martin
tastatur driller / der mangler tre vigtige danske bogstaver
-
- IRC nickname: mar10n
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: tastatur driller / der mangler tre vigtige danske bogsta
Måske: tandhjulsikonet i højre hjørne -> Systemindstillinger -> Sprogunderstøttelse hvor du ser efter at dansk er rigtigt og fuldstændig installeret.
Og så er det en god ide at køre en opdatering:
Og så er det en god ide at køre en opdatering:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Hej igen.
Jeg har nu gjort det foreslåede og det virker umiddelbart.
Jeg har kørt opdateringen.
I sprogunderstøttelse står der øverst Dansk (markeret sort) - under stregen er Engelsk ligeledes markeret sort. Dernæst står der Tysk (med gråt), dernæst kinesiske tegn (også med gråt).
Når jeg genstarter computeren, så virker Æ,Ø,Å ikke længere. Det samme er de øvrige tegn, som befinder sig ubestemte steder på tastaturet
Dernæst prøver jeg at afinstallere dansk og dernæst installere dansk igen...Så virker det ....indtil jeg har genstartet computeren.
Nogle gode råd? (denne besked er skrevet fra en vens Windows pc, så derfor virker den danske tegnsætning i denne besked.
Jeg har Ubuntu 12.04.1
Jeg glæder mig til at høre nyt
Mange hilsner
Martin
Jeg har nu gjort det foreslåede og det virker umiddelbart.
Jeg har kørt opdateringen.
I sprogunderstøttelse står der øverst Dansk (markeret sort) - under stregen er Engelsk ligeledes markeret sort. Dernæst står der Tysk (med gråt), dernæst kinesiske tegn (også med gråt).
Når jeg genstarter computeren, så virker Æ,Ø,Å ikke længere. Det samme er de øvrige tegn, som befinder sig ubestemte steder på tastaturet
Dernæst prøver jeg at afinstallere dansk og dernæst installere dansk igen...Så virker det ....indtil jeg har genstartet computeren.
Nogle gode råd? (denne besked er skrevet fra en vens Windows pc, så derfor virker den danske tegnsætning i denne besked.
Jeg har Ubuntu 12.04.1
Jeg glæder mig til at høre nyt
Mange hilsner
Martin
-
- IRC nickname: How to be me
testede du om de bogstaver virkede under installationen, det er et punkt der er frivilligt?
Når lejligheden byder sig.
-
Omkring at teste de tre bogstaver. Så kom den mulighed ikke frem og har ikke været fremme på noget tidspunkt.
(Denne besked er skrevet fra en andens computer)- Nu kan jeg ikke få de danske tegn til at virke, helle ikke hvis jeg af- og installerer igen - æv...Nogle gode råd?
På forhånd tak
Martin
(Denne besked er skrevet fra en andens computer)- Nu kan jeg ikke få de danske tegn til at virke, helle ikke hvis jeg af- og installerer igen - æv...Nogle gode råd?
På forhånd tak
Martin
-
det kan jeg ikke forstå, der hvor du vælger tastatur plejer der også at være et felt man kan prøve. kan der være en fejl i den cd du bruger til at installere med?
har du prøvet om det virker i en live-kørsel fra cd-en?
har du prøvet om det virker i en live-kørsel fra cd-en?
-
Hej igen.
Jeg bruger en USB, idet de to cd'ere jeg forsøgte at brænde ikke virkede efterfølgende.
Jeg har downloaded Ubuntu via ubuntu.com
Jeg er i tvivl om hvordan jeg kører en LIVE KØRSEL. Jeg har forsøgt følgende:
* Jeg har downloaded Ubuntu 12.04.1. igen fra Ubuntu.com til USB stick
* Når jeg starter computeren, trykker jeg F11 og vil have computeren til at boote op vvia USB
Hele skærmen fyldes nu med linjer med teksten "Pen Drive Without Operating System. Remove Pen Drive And Reboot"
Hvis jeg fjerner USB'en opstarter computeren med den Ubuntu version der ligger på harddisken.
Hvis jeg fjerner USB'en i et sekund og putter den ind i computeren igen, kommer følgede muligheder:
Ubuntu, med Linux 3.2.0-31-generic-pae
Ubuntu, med Linux 3.2.0-31-generic-pae (genoprettelsestilstand)
Previous Linux versions
Memory test (memtest 86+)
Memory test (memtest 86+, serial console 115200)
Kan I hjælpe yderligere?
Mange hilsner
Martin
(Denne besked er skrevet fra en anden computer, derfor virker æ,ø og å)
Jeg bruger en USB, idet de to cd'ere jeg forsøgte at brænde ikke virkede efterfølgende.
Jeg har downloaded Ubuntu via ubuntu.com
Jeg er i tvivl om hvordan jeg kører en LIVE KØRSEL. Jeg har forsøgt følgende:
* Jeg har downloaded Ubuntu 12.04.1. igen fra Ubuntu.com til USB stick
* Når jeg starter computeren, trykker jeg F11 og vil have computeren til at boote op vvia USB
Hele skærmen fyldes nu med linjer med teksten "Pen Drive Without Operating System. Remove Pen Drive And Reboot"
Hvis jeg fjerner USB'en opstarter computeren med den Ubuntu version der ligger på harddisken.
Hvis jeg fjerner USB'en i et sekund og putter den ind i computeren igen, kommer følgede muligheder:
Ubuntu, med Linux 3.2.0-31-generic-pae
Ubuntu, med Linux 3.2.0-31-generic-pae (genoprettelsestilstand)
Previous Linux versions
Memory test (memtest 86+)
Memory test (memtest 86+, serial console 115200)
Kan I hjælpe yderligere?
Mange hilsner
Martin
(Denne besked er skrevet fra en anden computer, derfor virker æ,ø og å)
-
du skal kopiere/brænde Ubuntu direkte over på usb-en som du har downloadet den. du har oprettet ubuntu på usb-en som fuld OS-system
hvis du brænder en cd skal det være en god kvalitet og ved laveste hastighed for at undgå fejl
her er også lidt forklaringer
http://www.ubuntu.com/download/desktop
men hvis du følger usb-modellen får du ikke en live-usb, men en usb med ubuntu som hvis du havde installeret den på harddisken.
hvis du brænder en cd skal det være en god kvalitet og ved laveste hastighed for at undgå fejl
her er også lidt forklaringer
http://www.ubuntu.com/download/desktop
men hvis du følger usb-modellen får du ikke en live-usb, men en usb med ubuntu som hvis du havde installeret den på harddisken.
-
hvis du går ind under sluk-symbolet i højre hjørne og systemindstillinger og tastaturlayout, står der så"dansk"?
ellers kan du skifte ved at trykke på plustegnet nede i venstre hjørne.
ellers kan du skifte ved at trykke på plustegnet nede i venstre hjørne.
-
Hej igen
Vedr: "hvis du går ind under sluk-symbolet i højre hjørne og systemindstillinger og tastaturlayout, står der så"dansk"?"
JA, der står Dansk. Men Æ,Ø,Å virker ikke (dette er skrevet fra en anden computer).
Teksten i menuerne, f.eks. Systemindstillinger o.l., er på dansk.
Jeg fik brændt en cd (filerne fra USB). Jeg satte den i Ubuntu computeren og trykkede på "prøv Ubuntu". Jeg kan genkende at jeg tidligere (på min installering af Ubuntu 12.04.1) også her trykkede på Dansk.
Når CD'en kører LIVE, sker der følgende:
Æ,Ø,Å virker
Systemtekst står på Engelsk
Når jeg åbner for "keyboard layout" står der følgende:
Danish
Danish (Dvorak)
Danish (Macintosh)
Danish (eliminate dead keys)
De sidste tre tekster har jeg ikke set på min "ordinære" installation
Omkring "hvis du brænder en cd skal det være en god kvalitet og ved laveste hastighed for at undgå fejl" Så er dette med at lave en speciel brænde hastighed, udenfor mine kompetencer. Hvordan gør jeg det? Skal det være på en windows computer eller via Ubuntu computer?
Nogle gode råd?
Mange weekend hilsner
Martin
Vedr: "hvis du går ind under sluk-symbolet i højre hjørne og systemindstillinger og tastaturlayout, står der så"dansk"?"
JA, der står Dansk. Men Æ,Ø,Å virker ikke (dette er skrevet fra en anden computer).
Teksten i menuerne, f.eks. Systemindstillinger o.l., er på dansk.
Jeg fik brændt en cd (filerne fra USB). Jeg satte den i Ubuntu computeren og trykkede på "prøv Ubuntu". Jeg kan genkende at jeg tidligere (på min installering af Ubuntu 12.04.1) også her trykkede på Dansk.
Når CD'en kører LIVE, sker der følgende:
Æ,Ø,Å virker
Systemtekst står på Engelsk
Når jeg åbner for "keyboard layout" står der følgende:
Danish
Danish (Dvorak)
Danish (Macintosh)
De sidste tre tekster har jeg ikke set på min "ordinære" installation
Omkring "hvis du brænder en cd skal det være en god kvalitet og ved laveste hastighed for at undgå fejl" Så er dette med at lave en speciel brænde hastighed, udenfor mine kompetencer. Hvordan gør jeg det? Skal det være på en windows computer eller via Ubuntu computer?
Nogle gode råd?
Mange weekend hilsner
Martin
-
Hej igen.
I mellemtiden kom der en idé til mig (heldigt).
Da jeg kørte LIVE KØRSEL fra CD'en, kunne jeg se at der i højre top af skærmen, kom et ikon af et tastatur hvor der stod "da". Her virkede Æ,Ø, og Å.
Jeg fjernede CD'en og genstartede computeren. Herefter aktiverede jeg "Systemindstillinger" og "Tastaturlayout" og trykkede på "+" i venstre hjørne. Herefter tilføjede jeg følgende sprog:
Danish (Dvorak)
Danish (Macintosh)
og VUPTI - så kom der et tastatur ikon i højre tophjørne og med teksten "da" og nu virker Æ,Ø, og Å. Også når jeg genstarter computeren. Nu håber jeg ikke det er en stakkels frist...så må jeg vende tilbage til jer.
Tusinde tak for hjælpen.
Martin
I mellemtiden kom der en idé til mig (heldigt).
Da jeg kørte LIVE KØRSEL fra CD'en, kunne jeg se at der i højre top af skærmen, kom et ikon af et tastatur hvor der stod "da". Her virkede Æ,Ø, og Å.
Jeg fjernede CD'en og genstartede computeren. Herefter aktiverede jeg "Systemindstillinger" og "Tastaturlayout" og trykkede på "+" i venstre hjørne. Herefter tilføjede jeg følgende sprog:
Danish (Dvorak)
Danish (Macintosh)
og VUPTI - så kom der et tastatur ikon i højre tophjørne og med teksten "da" og nu virker Æ,Ø, og Å. Også når jeg genstarter computeren. Nu håber jeg ikke det er en stakkels frist...så må jeg vende tilbage til jer.
Tusinde tak for hjælpen.
Martin