Ændre Ubuntu LTS til stationær version

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Karsten Nielsen

Ændre Ubuntu LTS til stationær version

Indlæg af Karsten Nielsen »

Jeg har lagt en LTS version ind på min stationære PC og vil gerne ændre det til almindelig version, kan nogen hjælpe mig?
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ændre Ubuntu LTS til stationær version

Indlæg af Jimmyfj »

LTS, eller Long Term Support Edition ér en almindelig version. Hvis du med "almindelig version" mener en af de halvårlige udgivelser, kommer der ikke en af disse før i oktober måned, nemlig Ubuntu 12.10, som stadig kun er i Beta-udgave. Den kan du opgradere din nuværende installation til ved at følge denne guide:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=16239

Men HUSK, at Beta-software IKKE skal bruges med mindre du er parat til at gen-installere NÅR det går galt. Køre du en udviklingsversion VIL det gå galt på et eller andet tidspunkt.

Mit råd til dig vil være, at du venter til oktober, og så installerer Ubuntu 12.10 som en clean install, altså fra bunden med en Live Cd. Opgradering via internet KAN gå galt, derfor den rene installation.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Karsten Nielsen

Indlæg af Karsten Nielsen »

Tak for svaret Jimmyf, jeg venter til oktober, med en nyinstallering. Jeg har dog problemer med at pcen hele tiden betragter sig som bærbar når den vælger driver til skærmen. Den kan ikke finde driver til Nvida GeForce 6700xl, jeg har driver til skærmkortet til Windows xp, kan denne bruges?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Nej det er kun Windows's trådløs-netkort driver det kan lade sig gøre at køre fra Ubuntu.

Der er ikke forskel på Ubuntu til laptop og desktop. At skærmen heder Laptop har ikke nogen betydning. Oplever du nogle problemer med skærm/grafikkort? Har du åbnet yderlige hardware og set om den der finder driveren til dit kort?

Hvad får du i terminalen hvis du skriver

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

Hvilket mærke + model er din computer?

LTS har kun noget at gøre med hvor længe den er understøttet af sikkerhedsopdateringer. Som standart er den sat til kun at opgradere mellem LTS udgaver (som kommer hvert andet år) men under softwarekilder kan du ændre den til også at opgradere til næste ikke-LTS udgave. Du finder softwarekilder i menuen rediger i softwarecentert, her vælger du fanen Opdateringer og ændre "Gør mig opmærksom på nye udgaver af Ubuntu" til "For enhver ny udgave".