Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live CD?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live

Indlæg af AJenbo »

Jeg ville nok forslå at starter live 12.04 op (direkte i prøve tilstand via handicap menuen før opstart, den tilgår du ved at trykke på en tast når du ser det tille runde logo i bunden af skræmen lige når computere begynder at læse fra cd'en), når den er helt startet tryk du ctrl+alt+the, skriv

Kode: Vælg alt

xrandr -r 60 -s 800x600

Hvis det giver et fornuftigt billed børn problemet kune løses via en /etc/X11/xorg.conf med de rette indstillinger og så er det bare at starte installationen fra skrivebordet og så fikse skærmen indstillingerne efter genstart.

Du fik foresten aldrig skrevet hvad du fik når du skrev randr i terminalen.
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Indlæg af mbjornbak »

Beklager, at jeg først vender tilbage nu. Har ikke været hjemme det meste af dagen.
Jeg vedhæfter et screenshot,der viser hvor "langt" jeg er kommer med xorg- forsøget.
Som du kan er jeg kommet delvis frem. Jeg har klikket på alle filer med X i navnet: Ingen indeholdt en fil ved navn xorg.conf. Så opgav jeg, da ingen fil at omdøbe!!---- og hvis der hvorldes omdøbe?
Tror du ikke, at det er bedst/mindst tidsrøvende for dig, om vi venter til weekenden, hvor jeg superviseret af Christian eller snarere omvendt kaster os ud i starte med 12.04 på en live CD og følge dine anvisninger herom?
Eller kan jeg på egne hægter forinden blot åbne en terminal og taste xrandr uden dine indledende punkter, der af en eller anden grund, som jeg ikke kan gennemskue, ikke er nummereret kronologisk. Du skriver 1, 4, 2, 3?
mvh
mbjornbak
Vedhæftede filer
Screenshot.png
Screenshot.png (251.57 KiB) Vist 227 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, så har du udelukket at det er en forkert opsat xorg.conf der skaber problemer. Du styrer selv hvornår du har tid, det er jo ikke min computer der er probleme, så ingen sure miner her fra :-)

Hvis du synes kan du vente med at gå videre, men jeg synes du klare dig ok med at arbejde dig igennem fejl findingen. De 4 punkter hade ikke noget med hinanden at gøre så række følgen betyder ikke noget. Du kan bare køre xrandr fra din 10.04 live. Det ville hjælpe med at finde fejlen og skrive hvad der skal gøres for at løse problemet.

Mit sidste indlæg er mit pt. Bedste bud på hvad der skal gøres for at læse problemet.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Se vedhæftede screenshot,der viser hvad terminalen svarer ved indtastning af xrandr. Det var slet ikke så "farligt" at gøre, som jeg havde frygtet.
Bedre sent end aldrig, som man siger! Håber, at de viste oplysninger vil vise sig at være nyttige/brugbare!
mbjornbak
Vedhæftede filer
xrandr-result
xrandr-result
xrandr-resultat.png (184.4 KiB) Vist 218 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det ser ud til at være de korrekte tal for din skræm.

Følgende kommando burde sætte skærmkortet til at vise billedet i den rigtige opløsning:

xrandr -s 1024x768 -r 75

Men virker den ikke vil jeg også forslå at i prøver med:

xrandr -s 800x600 -r 60

Begge fra Ubuntu 12.04 live cd'en ved at starte terminalen med ctrl+alt+t når den er startet helt op.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Mange tak; vi gør, som du anbefaler, og du får en melding om resultatet i morgen aften.
mbjornbak
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Så kan i godt krydse fingrene venner ;)

Vi har fået 12.04 installeret på pc'en, opdateret den og kørt "trin for trin guiden". Vi brugte så min skærm, men det sidste vi gjorte var at sætte opløsningen til 1024x768, og så håber vi at det hele passer, når den normale monitor tilsluttes. I øvrigt kørte pc'en perfekt med 12.04 (med min skærm), så hvis der skulle opstå problemer, er det et SP om opløsningen, som vi så kan rette via en livecd.

Det var i øvrigt en stor fornøjelse at mødes IRL, og vi snakkede om at vi evt. vil danne en "Sydsjælland-Lolland-Falster Ubuntu-gruppe".

PS: Jeg glemte lige at ændre dit password, men jeg skal nok finde en tråd frem om emnet, da vi jo har den midlertidige kode der virker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Desværre!!!
En god og instruktiv eftermiddag blev til en ikke så opløftende aften. Da jeg startede PC'en, var jeg tilbage til square one. Billedet på skærmen løber og løber, som da denne tråd startede.
Jeg slukkede og startede op igen med en live CD med ubuntu 12.04. Fulgte Ajenbo's anvisninger med at aktivere en tast,når jeg så de(t) mærkelige logo(s) nederst på skærmen, For mig ser det ud som en lille person i en cirkel + et tastatur?
Frem kommer et billede, hvor man vælger sprog. Næste billede giver blandt andet muligheden for at en vælge "prøve sig frem" version. Den mulighed vælger jeg og skynder mig at aktivere tasterne crtl-alt+t på en sådan måde, at de alle tre er aktiveret samtidigt. Der dukker ingen terminal op ? og billedet på skærmen begynder at løbe; jeg mao tilbage ved udgangspunktet--- suk.
Jeg vil slet ikke udelukke, at det er mig, der er fummelfingret og/eller aktiverer tasterne for tidligt eller for sent.
Kan dette med tasteren skæres mere ud i pap, så maren i kæret kan følge med?--- ellers ser jeg ingen anden mulighed end at anskaffe en anden monitor.
Endnu engang tak til alle, som har brugt tid på mit problem.
mbjornbak
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

@Ajenbo

Vi må vist lige have præciseret fremgangsmåden. Jeg er heller ikke helt med på den beskrivelse, men er dette metoden:

* Boot op på livecd, så den kører som man i øvrigt ville live.
* Ctrl+Alt+t for at åbne terminalen
* Kør "xrandr -s 800x600 -r 60"
* Luk pc'en ned, fjern cd'en, og boot op på den installerede 12.04

Jeg er nemlig heller ikke helt med på den metode du nævnte:
jeg ville nok forslå at starter live 12.04 op (direkte i prøve tilstand via handicap menuen før opstart, den tilgår du ved at trykke på en tast når du ser det tille runde logo i bunden af skræmen lige når computere begynder at læse fra cd'en)

er det ikke nok bare at kører livecd'en normalt?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Mange tak. Håber virkelig,at Christians "opskrift" kan klare ærterne---- Jeg/vi afventer spændt, hvad Ajenbo måtte replicere.
mvh
mbjornbak
PS Er det helt ude i hampen- nu da min monitor åbenbart er det onde dyr i åbenbaringen- at forsøge at koble PC`en på et mindre fladskærms TV. Jeg har et 24"'s Prosonic fra Føtex. Hvis nej, hvilken type kabel anvendes?
PPS Håber ikke spørgsmålet i mit PS falder uden for rammerne for, hvad dette forum befatter sig med.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det kunne være en mulighed. Det kræver så at både pc og tv har HDMI ind-udgang, samt at du har et kabel der passer.
På den bærbare du så i dag, er der også 12.04 installeret, og jeg skal boote pc'en helt op, før at jeg tilslutter HDMI-kablet, da pc'en ellers ikke vil starte op. Jeg er så ikke sikker på om du vil få dette problem, hvis der "kun" er 1 skærm tilsluttet.

PPS Håber ikke spørgsmålet i mit PS falder uden for rammerne for, hvad dette forum befatter sig med.

Det passer fint i denne tråd, da det er bedst at vi holder det samlet, sådan at vi kan se hvad der er forsøgt.

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Mig og så Chr. Arvai har snakket om dit problem på IRC FreeNode i #ubuntu-dk-snak kanalen:

Chr. Arvai sagde at jeg burde skrive i tråden, og da det lød som en god ide, så gør jeg det

• Allerførst så er der ikke en xorg.conf som standard, da videohardware/grafikkort hardware probes for hvad de kan af X serveren (X server = den software der er imellem dit program - en X client - og så device driveren der kontrollerer videohardwaren/grafikkortet).
  • Hvis der er en xorg.conf fil, så bliver dens indhold læst af X serveren. Værdier i xorg.conf læses som ting der er sandt, hvorved hardware probe ikke udføres.
  • Jeg har fundet en side på help.ubuntu.com : https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution
    • Øvelsen går så ud på at skrive en xorg.conf fil der sætter modes (fx 1024x768 pixels) korrekt, og derefter også Vsync og Hsync frekvenserne der begrænser i hvilket område monitoren kan arbejde i.
    • Sætter man en eller begge værdier udenfor dens arbejdsområde vil monitorens elektronik beskytte monitoren ved ikke at vise signalet, hvilket resulterer i en sort skærm.
    • Meget gamle monitors har ikke den beskyttelse, og de bliver ødelagt af forkerte værdier.
  • https://wiki.ubuntu.com/X/Config kan også være en hjælp
  • Jeg fandt en ret gammel tråd om emnet, måske er det nemmest at køre:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Den er fra http://tuxicity.wordpress.com/2006/12/02/configure-your-resolution-in-ubuntu-and-debian/
    Den kan køres fra en ren tekst terminal, altså uden at X (den grafiske brugergrænseflade virker), bare start med at trykke tastekombinationen ALT+F1 og så logge ind i til en tekst terminal.

Når du er færdig kan du genstarte computeren ved at køre:

sudo shutdown -r now

Hvis dit problem kun var modes (X pixels x Y pixels opløsning) , og ikke også Vsync og Hsync frekvenser skulle der gerne vises en GUI der virker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

christian.arvai skrev:er det ikke nok bare at kører livecd'en normalt?

Så vil du ikke kunne se "Prøv Ubuntu" knappen fordi skærmen allerede der flimre.

Når du starter fra cd'en skal du trykke på tastaturert når du ser ikonet i bunden af dette billed:
Billede
Vælg Dansk, og "Prøv Ubuntu uden at installere".

Du kan selføllige også oprøve at ramme "Prøv Ubuntu" tasten efter maskinen er tænt.

xrand vil ikke blive gemt så det er kun til at teste med. Selv hvis det bliver gemnt vil det først gælde efter login på et installeret system (auto login kan så hjælpe her).

Ja det er sansynligvis det problem med den data som skærmen sender til computeren om hvilke opløsninger den undersøtter.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Arh hade ikke lige fået læst alle nye indlæg. Du skal ikke være hurtig til at trykke alt+ctrl+t, du skal vente til maskinen er færdig med at starte op og skærmen vil blive ved med at flimre til du har skrevet xrandr kommandoen, hvilket betyder at du bliver nødt til at taste uden rigtig at kunne se hvad der foregår. Det er heller ikke nødvendigt med live cd det var mest til at teste.

Lath er inde på det rigtige med at gøre den permanent (xrandr gøre det nok ikke og skærm indstillinger i Ubuntu gælder kun for når man er logget ind). Man skal dog trykke ctrl+alt+f1 og ikke alt+f1 for at få en ren tekst terminal. Det er også betydeligt lettere at slukke maskinen ved at skrive "sudo halt".

Omkring at trykke genvejstaster så behøves man ikke trykker alle sammen samtidig. Det vigtige er at ctrl og alt er trykket i bund inden man trykker på den tast de skal modificere, lige som når man holder shift nede for at skrive store bogstaver.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Jeg kaster håndklædet i ringen. Har ikke tal på, hvor mange gange jeg har forsøgt. Alle rådene går i realiteten ud på at taste dette eller hint i en terminal med en Live CD i PC´en.
Jeg tror, men ved det ikke, at jeg ind i mellem lykkes med at få en terminal frem. Skærmen bliver sort, men der blinker ikke en lille hvis streg i øverste venstre hjørne??---- inden jeg får tastet færdig- i fuldstændig blinde-, så løber skærmen atter, og jeg er igen på herrens mark--- dvs ingen steder eller lige vidt.
Jeg ser, at den kommando/metode, som Ajenbo advokerer i et af Lars' link karakteriseres som følger: ”Note that changes you make using xrandr only last through the current session---” ---så selv om jeg fik tastet Ajenbo's kommando, og vi/jeg kan se et brugbart billede på skærmen, så skal jeg vel igennem samme skærsild hver gang???--- og med det bøvl,der har været indtil nu, så er det vel på tide at stoppe op.
Jeg ser, at at Aldi har en skærm til noget ,der ligner en tusse, 23” LED-monitor, Medion,AKOYA X55190(MD 20777), så måske en sidste mulighed, selvom jeg absolut ikke tilhører køb og smid væk segmentet.
Mener, at kunne huske, at der ind i mellem er ubuntu møder på Café Carlton på Halmtorvet i København. Er det forsat tilfældet?---eller er disse møder så high brow, at man ikke kan møde frem med PC & monitor i det håb, ar nogen der kan fikse problemet?
mbjornbak