Mangelfuld gengivelse på monitor efter installation af Lubuntu
Først undskyld for den ordrige beskrivelse; dette fordi jeg syntes at alt for mange, der beder om hjælp her, ikke up front forsøger så præcist som muligt at eskriver, hvad de ønsker hjælp til.
Med mangelfuld mener jeg, at billedet på skærmen tilsyneladende optræder i flere små udgaver af, hvad det formentlig burde være og tilmed løber frem og tilbage og/eller diagonalt, og jeg kan ikke komme videre!
Før jeg installerede lubuntu optrådte det samme fænomen på PC én, hvis initiale OS angiveligt var mint linux. Ikke detsto mindre var det, jeg kunne se pgra det løbende skærmbillede ubuntu.
Mit gæt var så, at ubuntu måske var for gumpetung til PC'en, der ikke er helt ny, hvorfor jeg valgte at installere lubuntu, som (vistnok) ikke er så maskinkraftkrævende.
Før jeg valgte installations optionen, valgte jeg at bruge menupunktet til at verificere, at installations cd'en var OK & i tillæg MEM testen. Fra begge fik jeg grønt lys.
Installationen forløb efter min opfattelse, som den skulle. --- men, der hvor jeg nu er kommet i tvivl er nu, hvorvidt jeg er gået galt i byen/ lavet ubodelig skade i forbindelse med valg til de(t) sidste spørgsmål, der stilles.
Jeg kan desværre ikke huske ordlyden af spørgsmålet, men det var (vist nok) noget med bootloader+ en besked, der gjorde, at jeg valgte, som jeg valgte; nemlig at eventuelt ”koks” kunne korrigeres manuelt efterfølgende!!
Om PC' en kan jeg oplyse, at der er tale om en Asus desktop, der i sin bios oplyser:
Chipset intel P35/G33 200 Mhz DDR2
Ram 400 mhz DDR800/CAS6-6—6-18/ Dual Channel
Memory Slot 0 1024 Mb DDR2 Samsung m378T2953E23-CF7
Memory Slot 1 – som i slot 0
Fra BIOS main kan jeg fortælle, hvad der siges om detected og not detected.
Følgende er ikke detected: Primary IDE Master & Slave samt SATA 2 & 4
Detected er:SATA 1= Samsung HD161HJ og SATA 3=TSST corp DVD+/-RW
1. boot device: CD rom
2. boot device network
3. 1.floppy drive
4. HDD 3m samsung HD1
Før jeg gik til tasterne her, har jeg prøvet at se, hvad min CD med Gparted-live 0.13.0-1 kunne vise. Et nydeligt og korrekt skærmbillede tonede frem med nogle menupunkter. Punktet med default metode var gråtonet og ville starte efter x sekunder. Det afventede jeg, og frem kom læselig tekst, der i hastig fart rullede over skærmen. Et stykke fremme i processen dukkede et antal grønne OK'er op i teksten, men så væltede det hele og det så på skærmen opførte sig som beskrevet ovenfor.
Så mange ord som præmisser for at spørge.
1. Hvad er mon galt?
2. Hvad kan jeg gøre for at udbedre ”skaden”?
3. Kan PC'en magte ubuntu 12.04?
Håber, at problemte er korrekt placeret under installation.
mbjornbak
Mangelfuld gengivelse på monitor; Lubuntu
-
- IRC nickname: mbh
- Geografisk sted: København