Oplever andre fejl i 12.04?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
anker
IRC nickname: ank

Oplever andre fejl i 12.04?

Indlæg af anker »

Efter at have opgraderet til 12.04 (frisk installation), har jeg nu 9 gange (= tæt på 1 gang pr. inlog) oplevet at min pc crasher totalt. Forstået på den måde at den fryser, lamperne på mit tatstatur blinker synkront, og den eneste reagerer knap den reagerer på, er hovedafbryderen.

Launcheren der "æder" venstre del af min skærm, er jeg også nødt til at have fastmonteret. Har prøvet at sætte den til skjult, men så kommer den kun frem ca. hver 10. gang jeg kører musen derover.

Er det min installation der er gået galt (eller er det min gamle pc. der er ved at opgive ævret) eller oplever andre fejl i den stil?

Må i øvrigt sige at det nye deign er tæt på at få en trofast Ubuntu-bruger (har ikke haft andet installeret siden '08 hvor jeg startede med 7.04). Med et visuelt handicap der gør mig ude af stand til at genkende ikoner, er det umådelig trættende at skulle prøve mig frem med musen op ad listen for at få teksten frem der fortæller mig hvad det er jeg åbner. Finder det også irriterende at jeg ikke har en oversigt over hvad jeg har kørende, men skal klikke eller "alt Tabbe" mig til det jeg vil have.

For også at være lidt positiv, kan da siges at det at alt hvad jeg har behov for virker fint - inkl. netbank m.v. (indtil intet virker :-( Som vanligt tog det kun ganske kort tid at installere de få ekstra programmer jeg havde behov for, som ikke var med i standardinstallationen. Arbejdsmæssigt nyinstallerer jeg jævnligt windows-pc'er, med alt det bøvl der følger af finde drivere til hardwaren m.v. På det felt er Ubuntu fortsat hestehoveder foran.
Farten dræber - kør windows.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Oplever andre fejl i 12.04?

Indlæg af Jimmyfj »

Vi har nok brug for at vide noget om din hardware, da der er to ting, der springer i øjnene i din fejlbeskrivelse: Den gentagne freeze af Pc, og det, at du nævner at det er en ældre maskine.

Hardwaremæssigt kan der være det, at din maskines strømforsyning simpelthen ikke kan levere den strøm, bundkortet kræver. Dit grafikkort kan også være synderen, afhængig af størelsen på dette. Jeg vil mene, at grafikkortet som min. skal være 512 MB, lige som din CPU også gerne skal være over 1.5 GHz for at klare 12.04 fejlfrit.

12.04 er det seneste (officielle stabile) indenfor Ubuntu, hvilket jo ikke kommer uden øgede krav til hardwaren.

Hvordan opfører den maskine du nævner sig under tidligere versioner af Ubuntu?

Har du prøvet at hente en ny ISO-fil, og brændt den ud ved laveste hastighed din brænder kan klare?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

De blinkende lys i tastaturet betyder der er sket en fejl i komunikationen med noget hardware. Det er kendt som Kernel Panic og svare til en blå skærm i WIndows. Der er normalt 2 mulighe årsager til at det kan ske. 1) noget af din hardware er ustabil 2) en driver i kernen fungere ikke korrekt med din hardware.

Det kan godt være lidt svært at finde det præsise problem, men en fremgangsmåde er at deaktivere/fjerne hardware ind til du ikke oplever problemet længere. Prøv også at køre memtest86+ fra grub menuen (hold venstre shift nede under opstart af maskinen).

Hvilket grafikkort har du og hvilken driver anvender du til det?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

Har du stadig en ældre kerne liggende kan du også prøve at vælge den fra grub menuen og se om den køre uden problemer, hvis den gøre må det være en ændring i mellem den udgave en den anden og det bør fejl meldes.
Du kan også prøve at installere en main line kernel og se om problemet også eksistere der, eller er Ubuntu specefikt:
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/MainlineBuilds

I 12.04 er det ikke nok at føre musen over til kanten man skal også skubbe lidt til kanten for den kommer frem. Det kan dog justeres (helt til hvor det ikke er nødvendigt) under systemindstillinger->udsende->opførsel ved den linje der heder noget med følsomhed.

Måske ville det være lettere for dig at starte programmer ved at trykke windows tasten og så skrive navnet?

Du kan også justere størelsen på ikonerne hvis det hjælper (jeg ved ikke lige hvordan dit handikab virker).
anker

Indlæg af anker »

Tak for hurtig reaktion (endnu en af fordelene ved Ubuntu).

Lidt yderligere info, som svar på de stillede spørgsmål:

Pc'en er som nvnt en ældre sag, med enkelte opgraderinger med dele fra skrottede pc'er. Der er dog ikke foretaget hardwareændringer for nylig. Nuv. væsentligste spec's:

CPU: Pentium4 3,2 Ghz
Ram: 1 GB
Grafikkort: Geeforce 7800/512MB, driver installeret via Ubuntu Extra - kan ikke finde navn p.t.

Opdagede i øvrigt en ny besynderlighed ved kørsel af komandoen (lspci | grep -i vga): Jeg kan ikke kopiere til og fra terminalen med ctrlC/V, som jeg ellers har benyttet i tidl. versioner. Er der et trick jeg ikke kender?

Jeg havde både 8.04 og 10.10 liggende ved installationen af 12.04, men noget gik galt her. Jeg bad om at få dem installeret side om side, men efter installationen kan de tidligere versioner ikke findes, så jeg kan ikke prøve en af dem uden at skulle geninstallere dem, hvad jeg helst er fri for, men hvis det er vejen frem må jeg jo til det.

Kan i øvrigt tilføjes at jeg ikke har fundet noget mønster i hvornår pc'en fryser. Det er både sket under arbejde i office-programmer, under filmvisning på nettet og maillæsning. Grundet pc'ens alder, har jeg sjældent mere end max 2-3 programmer kørende ad gangen, så det burde ikke være mgl. hukommelse der er problemet - med mindre 12.04 er så krævende at ovenstående spec's generelt er utilstrækkelige.

M.h.t. launcheren har jeg formindsket ikonerne maksimalt, og har benyttet "bump-metoden" i siden af skærmen. I skjult tilstand kommer den stadig kun frem "når den har lyst".
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, jeg vil nok forslå dig at prøve at deaktivere driveren til fra Nvidia. Det kan gøres let med programmet Yderligere drivere.

Det har ikke tidligere vært muligt at bruge ctrl+v/c i terminalen. Terminalen er ældre ind bruger fladen og ctrl har en anden betydning der så det har heller ikke før været muligt. Hvis du vil bruge en tastatur genvej så heder det shift+insert. Selv bruger jeg dog oftest musen. Hvis du klikker med hjulet bliver det du har markeret i et andet vindu indsat, uden du først skal kopiere (dette virker også i andre programmer). Du kan også højer klikke og vælge indsæt for at indsætte det du har kopieret.

Mht. til de gamle installationer så tjek om ikke filsystemerne stadig er der hvis du åbner Diskredskaber. Hvis de er der burde du kunne starte dem fra GRUB menuen, hvis ikke så prøv at køre:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

Det kan også være den nye Ubuntu har fået mulighed for at anvende en del af din hardware som ikke før har været aktiveret, men som har problemer. Så hvis det virker i 8.04 er det ikke engang sikkert det er en fejl i Linux. Det er nok lettere (og mere sigende) at installere mainline kernen og teste om problemet også findes med den.

Sporadiske problemer er oftest en fejl i RAM.

Computeren burde kun blive langsom af at du ikke har nok hukommelse, du skal helt ned under 64MB før det begynder at give problemer, dog kan den nægte at starte eller vælge at lukke programmer hvis den ikke har nok hukommelse. 1GB Ram er det der på rådet til 12.04.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

AJenbo skrev:Det har ikke tidligere vært muligt at bruge ctrl+v/c i terminalen. Terminalen er ældre ind bruger fladen og ctrl har en anden betydning der så det har heller ikke før været muligt. Hvis du vil bruge en tastatur genvej så heder det shift+insert. Selv bruger jeg dog oftest musen. Hvis du klikker med hjulet bliver det du har markeret i et andet vindu indsat, uden du først skal kopiere (dette virker også i andre programmer). Du kan også højer klikke og vælge indsæt for at indsætte det du har kopieret.

Det er også muligt at bruge CTRL+SHIFT+C/V i terminalen - man kan lige trykke begge taster ned på en gang med lillefingeren med lidt øvelse :)
anker

Indlæg af anker »

Tak for svar igen. Mener bestemt jeg har benyttet ctrl C/V i teminalen tidligere - men det er muligvis en erindringsforskydelse :) Men tak for anvisningerne - specielt den med hjulet er da genial.

Har lige checket "yderligere drivere". Det er ikke muligt at deaktivere den aktuelle Nvidia driver - kun at fjerne den. Hvad installeres i stedet hvis jeg vælger det? I yderligere drivere, kan kun vælges forskellige versioner af Nvidia drivere (hvor den installerede er nyeste). At vælge en ældre version Nvidia driver er vel næppe det mest hensigtsmæssige. Så hvad gør jer her?

Efter opdateringen af GRUB ser det ud til at den har fundet både 8.04 og 10.10, men har ikke nået at afprøve. Undrer mig i øvrigt lidt at den finder 10.10, da jeg ikke umiddelbart kan finde filsystemet fra den (men derimod godt 8.04). Men det er jo fint hvis de er der.

Som nævnt i første indlæg, er det indlysende på en gammel pc også at mistænke en hardwarefejl. Har kørt forskellige harwaretests uden anmærkninger, men da fejlen jo optræder priodisk, udelukker det jo ikke at det er det der driller når den går ned. Har før oplevet periodiske fejl i specielt ram-klodser, men har desværre ikke andre liggende der passer i. Netop derfor er det fedt at kunne få hjælp her til at teste mulige softwarefejl.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

anker skrev:Tak for svar igen. Mener bestemt jeg har benyttet ctrl C/V i teminalen tidligere - men det er muligvis en erindringsforskydelse :)
Har jeg også tidligere, men havde selv ændret tastaturgenvejen til det under terminal/rediger/tastaturgenveje/kopier osv. Så det kan du jo gøre, for at få den til det igen.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

anker skrev:Har lige checket "yderligere drivere". Det er ikke muligt at deaktivere den aktuelle Nvidia driver - kun at fjerne den. Hvad installeres i stedet hvis jeg vælger det?

Det var egentlig også det jeg mente med at deaktivere. Hvis ikke du har driveren fra Nvidia installeret vil Linux selv vælge at bruge den åbne driver der er indbygget i systemet (Nouveau). Den er knap så hurtig men har andre fordel ved at være bedre interageret i systemet.

anker skrev:I yderligere drivere, kan kun vælges forskellige versioner af Nvidia drivere (hvor den installerede er nyeste). At vælge en ældre version Nvidia driver er vel næppe det mest hensigtsmæssige.

Det har faktisk før været løsningen.
anker

Indlæg af anker »

[/quote]Har jeg også tidligere, men havde selv ændret tastaturgenvejen til det under terminal/rediger/tastaturgenveje/kopier osv. Så det kan du jo gøre, for at få den til det igen.[/quote]

Lige et dummyspørgsmål: Hvor finder jeg den menu?

Og i øvrigt de programmer der ikke optræder i launcheren til venstre?

I ubuntu softwarecenter under installerede programmer kan jeg se at en række standardprogrammer også er installeret her i 12.04 (bl.a. regnemaskinen som bruger ustandselig). Men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvor jeg finder og åbner disse programmer. De optræder ikke i menuerne, og søgning i "panelstartside" (meget ulogisk navn) kan kun opremse de programmer jeg allerede har haft åbnet fra launcheren.

Helt generelt, synes jeg desværre at navigering og operation her i 12.04 er meget lidt logisk - i hvert fald i forhold til hvordan min hjerne fungerer. Som superbruger (i windows) arbejdsmæssigt gennem mange år, plejer jeg at bryste mig med aldrig at have mødt et program jeg ikke har kunnet lære mig selv at anvende løbet af et par dage. Men her må jeg tilstå jeg er ved at give op. Hvilket ærgrer mig gevaldigt, da jeg bestemt ikke er MS-tilhænger og generelt anbefaler ubuntu i omgangskredsen. Jeg vil omgående undskylde det sure opstød, som naturligvis ikke bør gå ud over de hjælpsomme folk i dette forum, men føler mig en anelse frustreret p.t. efter adskillige år som glad ubuntubruger.
Stra

Indlæg af Stra »

anker skrev:Lige et dummyspørgsmål: Hvor finder jeg den menu?

Og i øvrigt de programmer der ikke optræder i launcheren til venstre?

I ubuntu softwarecenter under installerede programmer kan jeg se at en række standardprogrammer også er installeret her i 12.04 (bl.a. regnemaskinen som bruger ustandselig). Men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvor jeg finder og åbner disse programmer. De optræder ikke i menuerne, og søgning i "panelstartside" (meget ulogisk navn) kan kun opremse de programmer jeg allerede har haft åbnet fra launcheren.

Helt generelt, synes jeg desværre at navigering og operation her i 12.04 er meget lidt logisk - i hvert fald i forhold til hvordan min hjerne fungerer. Som superbruger (i windows) arbejdsmæssigt gennem mange år, plejer jeg at bryste mig med aldrig at have mødt et program jeg ikke har kunnet lære mig selv at anvende løbet af et par dage. Men her må jeg tilstå jeg er ved at give op. Hvilket ærgrer mig gevaldigt, da jeg bestemt ikke er MS-tilhænger og generelt anbefaler ubuntu i omgangskredsen. Jeg vil omgående undskylde det sure opstød, som naturligvis ikke bør gå ud over de hjælpsomme folk i dette forum, men føler mig en anelse frustreret p.t. efter adskillige år som glad ubuntubruger.
Det er nu meget enkelt.
Et kort tryk på wintasten (eller super tasten) åbner et skrive/søgefelt, og her skriver du det programnavn/filnavn ind, du vi bruge - eller noget af det og vupti kan du åbne det ikke noget med at lede i menuer/mapper osv. for at finde tingene. Det er bare arbejdsbesparende.

Hvis du holder wintasten (eller super tasten) nede et par sekunder kommer der en menu frem med standard genvejstasterne i Unity.
stra
anker

Indlæg af anker »

Stra skrev:Et kort tryk på wintasten (eller super tasten) åbner et skrive/søgefelt, og her skriver du det programnavn/filnavn ind, du vi bruge - eller noget af det og vupti kan du åbne det ikke noget med at lede i menuer/mapper osv. for at finde tingene. Det er bare arbejdsbesparende.

Hvis du holder wintasten (eller super tasten) nede et par sekunder kommer der en menu frem med standard genvejstasterne i Unity.

Så langt var jeg også nået. Jeg havde bare ikke gættet at man skal skrive "e" for at få regnemaskinen frem. Havde prøvet med forskellige udgaver af "regne..." og "calcu..." uden resultat. Tilsvarende er ex. terminalen først dukket op efter at jeg har haft den åben via genvejstaster, trods søgning på både hele og dele af navnet "terminal"! Jeg kan indtil videre ikke gennemskue hvilke søgeord de forskellige programmer reagerer på. Men hvis ikke jeg lærer det hen ad vejen, må jeg jo lave nogle genvejskombinationer der er logiske for mig.

M.h.t. det oprindelige emne, har jeg nu afinstalleret Nividea-driveren og må se om det løser problemet. Fortsætter de øvrige "specialiteter" må jeg prøve at installere på ny, og se om det gør en forskel. Hardwarefejl er jo desvære heller ikke udelukket endnu, og skal derfor også afsøges næmere. Jeg vil derfor også forsøge at arbejde i de forrige versioner, og se om der også er problemer der, og prøve at finde nogle andre ram jeg kan teste med.

Alt i alt en del at arbejde videre med, før jeg får indkredset problemet. Da jeg kan se på opgavebunken, at jeg ikke når til det de næste par uger, lukker jeg denne tråd og vender tilbage med ny spørgsmål, hvis jeg stadig oplever problemer der er relevante for dette forum.

Så endnu engang mange tak for gode og hurtige svar, der giver mulighed for at arbejde videre. Og jeg skal endnu engang beklage, at i også fik mine frustrationer.

God weekend.
Stra

Indlæg af Stra »

anker skrev:Jeg havde bare ikke gættet at man skal skrive "e" for at få regnemaskinen frem. Havde prøvet med forskellige udgaver af "regne..." og "calcu..." uden resultat.
Den hedder lommeregner (det er måske ikke logisk at kalde den på en PCer, men er den oversættelse, der er valgt
stra
anker

Indlæg af anker »

Stra skrev:Den hedder lommeregner (det er måske ikke logisk at kalde den på en PCer, men er den oversættelse, der er valgt

Lidt sært at det så kræver et "e" for at finde den. Og svært at gætte, når den i Ubuntu software hedder regnemaskine.

Og det er netop min pointe: Den nye programstarter forudsætter at man kan huske hvad programmet hedder. Specielt programmer jeg benytter sjældent, ved jeg hvad gør, uden nødvendigvis at kunne huske hvad de hedder. Ikke mindst fordi de danske og engelske programnavne benyttes lidt i flæng.

Men nu skal denne tråd jo ikke blive en diskussion om hvorvidt jeg opfatter den nye version som brugervenlig eller ej. Så jeg takker endnu engang for hjælpen indtil videre, og benytter den kommende tid til at se om jeg kan vænne mig til brugen, og finde årsagen til mine fejl (der i parantes nævnt er accelereret efter at jeg afinstallerede Nvidia driveren, så det er desværre ikke løsningen - men et forsøg værd). Jeg hælder nok mere og mere i retning af at problemet ligger et sted i min gamle hardware, og må nok ind og kigge på om en af log-filerne kan give et hint til hvad der går galt når den fryser.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

man kan montere denne, den er god hvis man har 10.04 abstinenser :P

http://www.florian-diesch.de/software/classicmenu-indicator/
Når lejligheden byder sig.