Det fungerer ikke altid...

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Det fungerer ikke altid...

Indlæg af buddig »

Det har undret mig, når folk, jeg har givet en CD, kommer tilbage med den og siger, at de ikke kunne få det til at fungere.
Som jeg har skrevet flere steder her, installerede jeg Ubuntu på men kones HP pavilion dv 6500.
Da jeg bootede på CD'en og trykkede "prøv Ubuntu" var det koks i grafikken, så jeg startede igen,
og så snart de 2 første små ikoner viste sig i bunden af skærmen, trykkede jeg TAB,
derefter F6 og "nomodeset"
Det har jeg læst her et sted, men hvis folk ikke ved det, kommer de ikke videre.

Da den var færdig med installationen og blev genstartet, logge jeg ind, men der kom blank skærm hvor kun musen var synlig.
Jeg trykkede CTRL ALT F2 og i terminalen skrev jeg sudo shutdown -h now for st lukke rigtigt ned.
Da jeg startede igen var kun baggrunden synlig med musen, men ingen menu eller launcher.

i denne tråd læste jeg at jeg kunne starte med 2D ved at trykke på Ubuntu ikonet inden login.
Det gjorde jeg, og jeg var spændt på, om jeg skulle det hver gang, den startede, men det er ikke nødvendigt.
Havde jeg ikke læst det, havde jeg ikke fået gang i den, så nu forstår jeg bedre, hvorfor nogle folk opgiver, og oplever Linux som nørdet og vanskeligt. :o
Derfor er forumet her en meget vigtig ting, ja jeg oplever det som nødvendigt for at få Ubuntu udbredt. :)
// Henning
buddig

Re: Det fungerer ikke altid...

Indlæg af buddig »

For lidt siden var der ingen lyd på en TV optagelse, som min kone havde gemt på DVD.
Hun startede den ved at klikke på filen på DVD'en, og det åbnede programmet Totem moovie Player.
For at undersøge lyden nærmere, startede jeg Banshee og der var lyd.
Så tog jeg DVD'en over på min maskine, og der var lyd, men den åbner en anden moovie player.
Da jeg åbnede Totem, var lyden også væk hos mig.
I min søgning fandt jeg denne bug.
Løsningen er selvfølgelig at installere VLC, så det har vi lige gjort. :)
// Henning
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Ja VLC plejer at være den bedste, men der er jo mange om buddet. Jeg plejer også at have god erfaring med XBMC og Mplayer.

Med hensyn til at 'det ikke altid fungerer', så har du ret. Men der er modsat oftest heller ikke nogen der har certifieret din PC med Ubuntu og alligevel virker det meste! Det er da cool 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
buddig

Indlæg af buddig »

ubuntuuser42 skrev:...Med hensyn til at 'det ikke altid fungerer', så har du ret. Men der er modsat oftest heller ikke nogen der har certifieret din PC med Ubuntu og alligevel virker det meste! Det er da cool 8-)
Enig,
det skal heller ikke forstås som en klage over Ubuntu, selv om det kan lyde sådan i mine indlæg.
Min mening med denne tråd er at beskrive, hvordan overgangen til Ubuntu kan være for en erfaren Windows bruger.
Det har jeg selv haft gavn af at opleve i forbindelse med udlevering af Ubuntu CD'er.
Jeg har koleger, der har en del mere Linux erfaring end mig, og jeg skal have spurgt nogle af dem,
hvorfor de stadig kan bruge Windows til noget. :)
Jeg bruger det også på arbejde, men der får jeg heldigvis løn for at reboote og vente på det. :)
// Henning
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

buddig skrev:Jeg har koleger, der har en del mere Linux erfaring end mig, og jeg skal have spurgt nogle af dem,
hvorfor de stadig kan bruge Windows til noget. :)
Jeg bruger det også på arbejde, men der får jeg heldigvis løn for at reboote og vente på det. :)
// Henning

Jeg bruger både Windows og Linux på arbejdet. Jeg har meget sjældent et problem med ustabilitet og det gælder begge platforme - vi har en god IT afdeling med masser af MS erfaring.
Hvis jeg selv skal administrere det, skal det være Ubuntu eller Debian. Det er langt det nemmeste og billigste.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Egentligt så mangler vi vel en mulighed for at lave en live-cd med en fil, der popper op når du booter din Ubuntu-cd første gang, eller som en "tredje" knap, som, når du klikker på den, viser en tekstfil, hvor du bliver gjort opmærksom på de forskellige muligheder.

I langt hovedparten af tilfældende starter en Live-Cd op uden problemer. Derfor kunne det være en god ide med en sådan fil, som bl.a. fortæller hvilke ting du bør installere, når systemet kommer op under "First-boot" (første kørsel efter installation). En lille liste over, hvilke programmer du bør installere for at få optimal glæde af din nye installation. Her tænker jeg lidt tilbage på den gode gamle Dabuntu, som gjorde jobbet let for brugeren.

Ved HVER ny install jeg laver for andre er der en række ting, som skal installeres før jeg overgiver systemet til brugeren:

Java 7 (OpenJava er ikke nok her)
Flash-player (her starter du firefox, vælger "tilføjelser (add-ons), søger efter programmet FLASH-AID, installerer det og følger de instrukser, du får på skærmen))
Ubuntu-restricted-extras (Uundværlig [codecs m.m] )
Yderligere drivere (under Systemindstillinger)
Synaptic (Omend ikke med default længere, temmeig uundværlig til at installere f.eks. libdvdcss2, som er afgørende for afvikling af dvd-film)

De lidt mere Specielle ting, som jeg ikke kan undvære:

RAR
Xarchiver
gnome-system-tools (brugere & grupper)
gnome-tweak-tool ( til ændring af tema og ikoner m.m.)
Ubuntu-tweak (god til install af software)
Firefox Nightly Build: http://www.webupd8.org/2011/05/install-firefox-nightly-from-ubuntu-ppa.html
Java 7 install (virker også på Debian): http://www.gaggl.com/2012/05/installing-oracle-java7-jdk-on-ubuntu-12-04/

Synaptic, RAR, Xarchiver installerer du gennem termnalen.

Den liste jeg har lavet over de programmer (med links) jeg har opført sikrer mig, at såvel Firefox, som Nightly fungerer optimalt, lige som resten af softwaren sikrer, at brugeren kan bruge eksempelvis netbank fra det øjeblik de sætter sig foran systemet. (Har til dato ikke fået en klage over noget, som ikke virker :D )
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

nu indeholder den live-cd jo netop det som de mener man skal installere første gang som standartbruger?
hvad man ellers betragter som uundværlig kan Ubuntu jo ikke vide, og man bliver jo også gjort opmærksom på at sætte kryds ud for trediepartsoftware. så det kan da kun være fordi man er uenig i prioriteringen at indholdet og ikke funktionsdueligeheden af live-cd-erne?
Når lejligheden byder sig.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Tror du misforstod mit indlæg lidt. Kigger du under Yderligere Drivere efter første boot vil du opdage, at der ligger en driver under den, der er installeret i forvejen, som indeholder de seneste opdateringer til netop dit kort/din-installerede-driver.

Mit indlæg er IKKE en kritik af Ubuntu-Live-Cd'en, tværtimod. Jeg skriver jo netop, at i hovedparten af tilfældene fungerer Cd'en perfekt. Og nej, som du ganske rigtigt siger, så kan Cannonical ikke vide, hvad dine behov er, der hvor du nu bor (land). Men i stedet for "hovedløst" at antage, at det er nok at udlevere en Live-Cd til en velbevandret windows-bruger, og dermed måske risikere en dårlig oplevelse, med deraf følgende dårlig omtale af Ubuntu/Linux generelt, så kunne det være en hjælp.

De link jeg har smidt i indlægget skal du jo kende til, for at gøre dit job lettere. Hvor meget vanskeligere kan det så ikke være for en ny bruger at finde de løsninger?

Netop Flash-aid hørte/læste jeg om første gang på http://ubuntuforums.org Hvor mange her kender f.eks. det program?

Hvor mange nye brugere kender du, som bare sætter sig til maskinen og bruger den uden problemer føste gang?

Linux har en learning-curve, præcis som Windows havde, da vi satte os der første gang. Jeg er enig i, at Installeren til Ubuntu er blevet meget lettere at bruge. Men jeg har også været ude for at selv om du vingede af i de to tilvalg under install, så virkede det altså ikke alligevel. Om end ikke direkte på Cd'en så kunne man jo guide til en "Efter-Installation-Side".

Blot et forslag.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

ja ja jeg siger jo heller ikke at en ekstra funktion under install der henviser til anbefalet programmer at hente for netop det land man bor i ikke skulle være en god ide. måske den faktisk er så god at man skulle prøve at fremme den?
Når lejligheden byder sig.