thunderbird stopper udvikling
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
thunderbird stopper udvikling
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Albertslund
Re: thunderbird stopper udvikling
Det er noget lort hvis det passer... Thunderbird er det bedste mailprogram der findes, både til Linux og Windows
Hilsen Kenny
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
TitanusEramius skrev:http://www.claws-mail.org/
Det er sjovt.
Jeg har først set den her tråd nu, og da jeg læste v2 artiklen for over en time siden, så tænkte også straks på Claws Mail.
Jeg har prøvet at bruge den før. Mit problem er at den funktion i Claws der importerer fra T-Bird kun kan tage Indbakken, og ikke nogen undermapper i indbakken - altså Indbakken kopieres ikke rekursivt.
Jeg har på min TODO liste at jeg skal lave noget kode der kan Importere rekursivt, når jeg engang får mere tid, eller at et skift fra T-bird til Claws Mail presser sig så meget på, at jeg bliver nødt til at lave noget software der gør det.
Der er nok dømt et C kildekode studie af hvordan den funktion i Claws gør, når brugeren vælger at importere 1 mappe - derefter er det en smal sag at gøre lige præcis det rekursivt i software (læs: i et terminal program).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Thunderbird ryger nok ikke ud lige med det samme, men det er lidt ærveligt at Mozilla vælger ikke at vider udvikle på den. Jeg har selv meget svært ved at finde mig i at skulle bruge webmail og Evolution gav mig rigtig mange problemer. Jeg har ikke prøvet claw mail, men den søge funktion ser ikke ud til at være lige så god som den i Thunderbird.
Har du ikke sat dem op med IMAP? Det kunne nok sparedig en masse tid.
lath skrev:Jeg har prøvet at bruge den før. Mit problem er at den funktion i Claws der importerer fra T-Bird kun kan tage Indbakken, og ikke nogen undermapper i indbakken - altså Indbakken kopieres ikke rekursivt.
Jeg har på min TODO liste at jeg skal lave noget kode der kan Importere rekursivt, når jeg engang får mere tid, eller at et skift fra T-bird til Claws Mail presser sig så meget på, at jeg bliver nødt til at lave noget software der gør det.
Der er nok dømt et C kildekode studie af hvordan den funktion i Claws gør, når brugeren vælger at importere 1 mappe - derefter er det en smal sag at gøre lige præcis det rekursivt i software (læs: i et terminal program).
-
- Admin
I øvrigt så kan jeg ikke helt se hvilke fordele der er ved at gå over til claw mail pga. Mozila stopper vider udviklingen:
Clawn mail har:
Firvillige der arbejder på det.
Thunderbird har:
Mozilla hoster projektet.
Mozilla sørge for sikkerhedsopdateringer.
Clawn mail har:
Thunderbird har:
-
AJenbo skrev:Thunderbird ryger nok ikke ud lige med det samme, men det er lidt ærveligt at Mozilla vælger ikke at vider udvikle på den. Jeg har selv meget svært ved at finde mig i at skulle bruge webmail og Evolution gav mig rigtig mange problemer. Jeg har ikke prøvet claw mail, men den søge funktion ser ikke ud til at være lige så god som den i Thunderbird.lath skrev:Jeg har prøvet at bruge den før. Mit problem er at den funktion i Claws der importerer fra T-Bird kun kan tage Indbakken, og ikke nogen undermapper i indbakken - altså Indbakken kopieres ikke rekursivt.
Nej, på min egen mail bruger jeg POP3.
Jeg stoler ikke på at mine data til enhver tid er sikre hos en hostingudbyder.
Vi har nok en meget forskellig tilgang til hvordan ens private data opbevares - og min er at jeg til enhver tid selv har fuldstændig kontrol over mine egne data.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
AJenbo skrev:I øvrigt så kan jeg ikke helt se hvilke fordele der er ved at gå over til claw mail pga. Mozila stopper vider udviklingen:
Clawn mail har:
Thunderbird har:
Jeg ser det ikke nødvendigvis som hverken en fordel eller en ulempe, at der står et firma bag et projekt. Claws har jo bare frivillige som
* Arbejder på det
* Hoster det
* Og sørger for opdateringer
En af fordelene ved et projekt der kun er drevet af frivillige, må være at projektet ofte bliver meget specifikt, i stedet for at bekymre sig om det brede flertal. Ulempen bliver selvfølgelig den samme, at programmet bliver svært at bruge.
Jeg har brugt Claws i et års tid nu, og jeg har haft ingen problemer. Det er ikke engang gået ned endnu.
-
- Admin
lath skrev:Nej, på min egen mail bruger jeg POP3.
Jeg stoler ikke på at mine data til enhver tid er sikre hos en hostingudbyder.
Vi har nok en meget forskellig tilgang til hvordan ens private data opbevares - og min er at jeg til enhver tid selv har fuldstændig kontrol over mine egne data.
IMAP betyder ikke at den kun ligger på servere, Thunderbird har siden 3.0 laver fuld kopi på både klient og server siden som standart. Fordelen er så at data bliver det samme på alle dine maskiner og alle mapper synkroniseres.
Hvis du ikke selv er hære over din server kan der self være en begundelse for ikke at lade data ligge på servere, men på den anden side så går mails stadig igennem serveren og ligger der til du henter den med pop3 så hvis de/hacker ønskede det kunne de stadig gennemgå dine mails. Hvis du vil undgå det skal du nok kigge på krypteret mail i stedet.
-
- Admin
TitanusEramius skrev:AJenbo skrev:I øvrigt så kan jeg ikke helt se hvilke fordele der er ved at gå over til claw mail pga. Mozila stopper vider udviklingen:
Clawn mail har:
Thunderbird har:
Jeg ser det ikke nødvendigvis som hverken en fordel eller en ulempe, at der står et firma bag et projekt. Claws har jo bare frivillige som
* Arbejder på det
* Hoster det
* Og sørger for opdateringer
En af fordelene ved et projekt der kun er drevet af frivillige, må være at projektet ofte bliver meget specifikt, i stedet for at bekymre sig om det brede flertal. Ulempen bliver selvfølgelig den samme, at programmet bliver svært at bruge.
Tjo, men jeg tænker nok også mere på at man ikke lige frem kan erklære Thunderbird mere død en så mange andre OSS mailklienter.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Når den er så fantastisk, som i skriver både her og i kommentarerne under indlægget i version2,
hvad er så problemet ?
Use it and enjoy it.
Bekymringer for fremtiden er som regel spild at god energi, de går heldigvis sjældent i opfyldelse.
// Henning
hvad er så problemet ?
Use it and enjoy it.
Bekymringer for fremtiden er som regel spild at god energi, de går heldigvis sjældent i opfyldelse.
// Henning
-
AJenbo skrev:IMAP betyder ikke at den kun ligger på servere, Thunderbird har siden 3.0 laver fuld kopi på både klient og server siden som standart. Fordelen er så at data bliver det samme på alle dine maskiner og alle mapper synkroniseres.
IMAP indeholder en fæl fejlmulighed for at alle dine email lokalt bliver slettet.
Har du overvejet hvad der sker hvis alle dine mails er væk på serveren, f.eks ved en fejl ved hostingdbyderen?
Så synkroniserer IMAP klienten med serveren ved også st slette alle dine lokale emails - ikke smart.
AJenbo skrev:Hvis du ikke selv er hære over din server kan der self være en begundelse for ikke at lade data ligge på servere, men på den anden side så går mails stadig igennem serveren og ligger der til du henter den med pop3 så hvis de/hacker ønskede det kunne de stadig gennemgå dine mails. Hvis du vil undgå det skal du nok kigge på krypteret mail i stedet.
Det er ikke problemet.
Det bekymrer mig ikke at nogen kigger med i mine emails. Jeg er ikke så interessant, og de mere private ting sker altid via en telefon for mit vedkommende.
Problemet er:
- fuldstændigt tab af kontrol over egne data
- at data kan slettes ved fejl - og det ikke er min fejl at data blev slettet
- at data ikke kan genoprettes fra en backup pga fejl i backuppen
Når jeg har hentet mail via POP3 bliver mails på serveren slettet, så der ligger ingen email på serveren, hvis jeg lige har hentet emails.
buddig skrev:Når den er så fantastisk, som i skriver både her og i kommentarerne under indlægget i version2,
hvad er så problemet ?
Use it and enjoy it.
// Henning
Nogen af os er mere pro-aktive end andre.
Det betyder at når upstream (dem der laver programmet) f.eks. erklærer at et program kun vil få sikkerheds-opdateringer og intet andet, så bliver det opfattet som et program der er på 1. trin til EOL (End of life).
F.eks. er det meget tydeligvis at GNOME 2 blev EOLet imens Ubuntu 10.10 endnu ikke selv var EOLet.
GNOME 2 blev i slutningen af Ubuntu 10.10s liv mere og mere ustabil på min computer, da GNOME projektet var gået videre med GNOME 3 + GNOME Shell.
Da jeg udskiftede Ubuntu 10.10 med noget nyere valgte jeg dengang at installere Xubuntu 11.10, og nogle måneder senere så Xubuntu 12.04 LTS.
Det har jeg aldrig fortrudt.
XFCE er en fantastisk desktop, der opfylder alle mine behov.
/Lars
-
- Admin
lath skrev:AJenbo skrev:IMAP betyder ikke at den kun ligger på servere, Thunderbird har siden 3.0 laver fuld kopi på både klient og server siden som standart. Fordelen er så at data bliver det samme på alle dine maskiner og alle mapper synkroniseres.
IMAP indeholder en fæl fejlmulighed for at alle dine email lokalt bliver slettet.
Har du overvejet hvad der sker hvis alle dine mails er væk på serveren, f.eks ved en fejl ved hostingdbyderen?
Så synkroniserer IMAP klienten med serveren ved også st slette alle dine lokale emails - ikke smart.
Det er vel også en af grundende til at man skal huske at tage backup, har man desueden mere en en computer er der yder mere en god chance for at mailsne stadig er sikre på en af dem hvis da ikke lige man hade alle sammen åbne på mailprogrammet i det øjeblik problemet opstod (obs. jeg har aldrig oplevet at mine mails blev slettet fra serveren). Med pop3 ligger dine sendte emails kun på 1 maskine så de er faktisk i støre risiko for at forsvinde ved ned brud af denne.
lath skrev:Problemet er:
Jeg ser ikke rigtig hvilken kontrol det er du mister, især ikke hvis du selv hoster din imap server.
lath skrev:at data kan slettes ved fejl - og det ikke er min fejl at data blev slettet
Det kan dine afventende pop3 mails også udsættes for, om så det er mindre en alle mails.
lath skrev:at data ikke kan genoprettes fra en backup pga fejl i backuppen
Det er din pop3 mails mere følsom overfor da de kun gemmes i din mail klients format. Med imap har du også muligheder for at anvende programmer som imapcopy til at lave en kopi af serveren og føre den direkte tilbage igen. Samt at dine mails, som på samme måde som ved pop3, kan sikkerhedskopieres i din mailklients format.
lath skrev:Når jeg har hentet mail via POP3 bliver mails på serveren slettet, så der ligger ingen email på serveren, hvis jeg lige har hentet emails.
Det kommer igen an på indstillingerne af dit mailprogram, hent og slet er 2 individuelle kommandoer i pop3.
-
AJenbo skrev:lath skrev:AJenbo skrev:IMAP betyder ikke at den kun ligger på servere, Thunderbird har siden 3.0 laver fuld kopi på både klient og server siden som standart. Fordelen er så at data bliver det samme på alle dine maskiner og alle mapper synkroniseres.
Det er vel også en af grundende til at man skal huske at tage backup, har man desueden mere en en computer er der yder mere en god chance for at mailsne stadig er sikre på en af dem hvis da ikke lige man hade alle sammen åbne på mailprogrammet i det øjeblik problemet opstod (obs. jeg har aldrig oplevet at mine mails blev slettet fra serveren). Med pop3 ligger dine sendte emails kun på 1 maskine så de er faktisk i støre risiko for at forsvinde ved ned brud af denne.lath skrev:Problemet er:
Jeg ser ikke rigtig hvilken kontrol det er du mister, især ikke hvis du selv hoster din imap server.lath skrev:at data kan slettes ved fejl - og det ikke er min fejl at data blev slettet
Det kan dine afventende pop3 mails også udsættes for, om så det er mindre en alle mails.lath skrev:at data ikke kan genoprettes fra en backup pga fejl i backuppen
Det er din pop3 mails mere følsom overfor da de kun gemmes i din mail klients format. Med imap har du også muligheder for at anvende programmer som imapcopy til at lave en kopi af serveren og føre den direkte tilbage igen. Samt at dine mails, som på samme måde som ved pop3, kan sikkerhedskopieres i din mailklients format.lath skrev:Når jeg har hentet mail via POP3 bliver mails på serveren slettet, så der ligger ingen email på serveren, hvis jeg lige har hentet emails.
Det kommer igen an på indstillingerne af dit mailprogram, hent og slet er 2 individuelle kommandoer i pop3.
Jeg kender så udmærket det du nævner om POP3 og IMAP protokollerne, og jeg er også meget inde i hvordan Informations- og Kommunikations- Teknologi (IKT) virker.
Hvis du skulle have glemt det så er jeg IKT diplomingeniør i Teknisk IT og indlejrede systemer, og før det også datamatiker AK.
Der er med andre ord ikke rigtigt noget nyt under solen.
/Lars
-
- Admin
Nej, jeg har bestemet ikke glemt hvilken udannelens du har, du hiver det jo jævnligt frem som et agument i forskellige debatter.