Installation af ngspice

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
soren

Installation af ngspice

Indlæg af soren »

Jeg har allerede ngspice-21, som er den seneste, som understøttes af Ubuntu. Nu vil jeg gerne opgradere til ngspice-24, men den kommer som tar ball (ngspice-24.tar.gz). Da jeg ikke tidligere har været så langt nede i maskinrummet, vil jeg bede om jeres hjælp.
I installationsvejledningen (INSTALL) oplyses:

Kode: Vælg alt

tar -zxvf ngspice-24.tar.gz
og det virker fint. Så kommer

mkdir release
jeg har lavet et bibliotek som hedder ngspice_24

cd release
virker fint

../configure  --with-x --with-readline=yes –disable-debug
denne kode forstår jeg ikke

make
make må kræve et argument

sudo make install
må også kræve et argument
Kan og vil I hjælpe?
Med venlig hilsen Soren
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Installation af ngspice

Indlæg af NickyThomassen »

make i sig selv er bare et script, som bruges til at bygge programmer i Linux fra kilden. Hvis du lader Ubuntu vælge selv, så er det gnu compileren gcc som bliver installeret og brugt af make. Efter at make har bygget filerne i en temp-mappe, så bruges make install til at flytte programmet på plads, og oprette eventuelle links, man-filer osv. sudo bruges fordi make install ofte installerer i /usr/local som er skrivebeskyttet.

De trin som du referer til fra manualen virker lidt underlige. Normalt kører man ./configure fra roden af den mappe der indeholder kildefilerne, men det ser ud til at du laver en mappe med navnet realese, og så går ind i den?

Prøv i stedet og gå ind i den udpakkede mappe fra terminalen, og så kør

./configure  --with-x --with-readline=yes --disable-debug

Hvis ikke det virker, så vil vi meget gerne se outputtet fra terminalen.

Under alle omstændigheder, så mangler der sikkert en del software før configure kan laves. configure er bare en fil, som indeholder byggeplanen til det program som du vil lave, og når du kører ./configure, så testes systemet også for at se, om det har den nødvendige software installeret for at kunne bygge og bruge programmet. Hvis sådan noget software mangler, så stopper ./configure ganske enkelt med at kører, og den sidste linie har en beskrivelse af hvad der mangler (eller ikke er opfyldt).

De tilvalg der kommer efter ./configure tilpasser programmet, og jeg gætter på at --with-x betyder at programmet bygges grafisk, --with-readline=yes ved jeg ikke lige med og --disable-debug betyder at symbolerne til debugging ikke bliver inkluderet. For at se en komplet liste over tilvalg for det enkelte program, så kan ./configure -help bruges. Eller måske ./configure --help. Eller også kan de begge bruges.

Jeg håber det hjælper, og ellers må du bare sige til, så ser vi på det.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Jeg bør nok nævne, at du kommer til at have begge udgaver installeret, hvis det lykkedes at bygge programmet.

Det burde ikke være et problem hvis man er opmærksom på det, men det kommer selvfølgelig an på programmet.
soren

Indlæg af soren »

Tak for hjælpen,
For mig var det en vigtig oplysning, at configure er en fil!
Ny har jeg kørt

./configure  --with-x --with-readline=yes –disable-debug
og der sker ting og sager. Sidst får jeg dog nogle fejlmeddelelser:
checking readline/readline.h usability... no
checking readline/readline.h presence... no
checking for readline/readline.h... no
configure: error: Couldn't find GNU readline headers.

For at finde ud af noget om readline kørte jeg

locate readline
, men alle forekomster lå helt andre steder:
/lib/libreadline.so.6
/lib/libreadline.so.6.2
/usr/lib/libguilereadline-v-17.la
/usr/lib/libguilereadline-v-17.so.17
/usr/lib/libguilereadline-v-17.so.17.0.3
/usr/lib/python2.7/lib-dynload/readline.so
/usr/lib/python2.7/lib2to3/fixes/fix_xreadlines.py
/usr/lib/python2.7/lib2to3/fixes/fix_xreadlines.pyc
/usr/share/readline
/usr/share/doc/libreadline6
/usr/share/doc/readline-common
/usr/share/doc/libreadline6/README.Debian
/usr/share/doc/libreadline6/USAGE
/usr/share/doc/libreadline6/changelog.Debian.gz
/usr/share/doc/libreadline6/copyright
/usr/share/doc/libreadline6/examples
/usr/share/doc/libreadline6/inputrc.arrows
/usr/share/doc/libreadline6/examples/Inputrc
/usr/share/doc/readline-common/changelog.Debian.gz
/usr/share/doc/readline-common/copyright
/usr/share/doc/readline-common/inputrc.arrows
/usr/share/guile/1.8/ice-9/readline.scm
/usr/share/lintian/overrides/readline-common
/usr/share/man/man3/history.3readline.gz
/usr/share/man/man3/readline.3readline.gz
/usr/share/readline/inputrc
/var/lib/dpkg/info/libreadline6.list
/var/lib/dpkg/info/libreadline6.md5sums
/var/lib/dpkg/info/libreadline6.postinst
/var/lib/dpkg/info/libreadline6.postrm
/var/lib/dpkg/info/libreadline6.shlibs
/var/lib/dpkg/info/libreadline6.symbols
/var/lib/dpkg/info/readline-common.list
/var/lib/dpkg/info/readline-common.md5sums
/var/lib/dpkg/info/readline-common.postinst
/var/lib/dpkg/info/readline-common.postrm

I et anfald af optimisme kørte jeg

make
, men jeg mangler et argument:
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.

Biblioteket indeholder følgende biblioteker og filer:
-rw-r--r-- 1 soren soren 3672 Jan 31 18:28 ANALYSES
-rw-r--r-- 1 soren soren 1557 Jan 31 18:28 AUTHORS
-rw-r--r-- 1 soren soren 1621 Jan 31 18:28 BUGS
-rw-r--r-- 1 soren soren 32123 Jan 31 18:28 COPYING
-rw-r--r-- 1 soren soren 354136 Jan 31 18:28 ChangeLog
-rw-r--r-- 1 soren soren 20475 Jan 31 18:28 DEVICES
-rw-r--r-- 1 soren soren 13216 Jan 31 18:28 FAQ
-rw-r--r-- 1 soren soren 23017 Jan 31 18:28 INSTALL
-rw-r--r-- 1 soren soren 1435 Jan 31 18:28 Makefile.am
-rw-r--r-- 1 soren soren 24235 Jan 31 18:29 Makefile.in
-rw-r--r-- 1 soren soren 18684 Jan 31 18:28 NEWS
-rw-r--r-- 1 soren soren 2249 Jan 31 18:28 README
-rw-r--r-- 1 soren soren 20956 Jan 31 18:28 README.adms
-rw-r--r-- 1 soren soren 4701 Jan 31 18:28 README.tcl
-rw-r--r-- 1 soren soren 3216 Jan 31 18:28 Stuarts_Poly_Notes
-rw-r--r-- 1 soren soren 319946 Jan 31 18:28 aclocal.m4
-rwxr-xr-x 1 soren soren 5369 Jan 31 18:28 autogen.sh
-rwxr-xr-x 1 soren soren 3769 Jan 31 18:28 compile
-rw-r--r-- 1 soren soren 3321 Jan 31 18:28 compile_min.sh
-rwxr-xr-x 1 soren soren 44959 Jan 31 18:28 config.guess
-rw-r--r-- 1 soren soren 130719 Jun 23 10:24 config.log
-rwxr-xr-x 1 soren soren 34597 Jan 31 18:28 config.sub
-rwxr-xr-x 1 soren soren 554046 Jan 31 18:29 configure
-rw-r--r-- 1 soren soren 39281 Jan 31 18:28 configure.ac
drwxr-xr-x 6 soren soren 4096 Jan 31 18:28 contrib
-rwxr-xr-x 1 soren soren 18615 Jan 31 18:28 depcomp
drwxr-xr-x 2 soren soren 4096 Jan 31 18:28 doc
drwxr-xr-x 15 soren soren 4096 Jan 31 18:28 examples
-rwxr-xr-x 1 soren soren 13663 Jan 31 18:28 install-sh
-rwxr-xr-x 1 soren soren 243455 Jan 31 18:28 ltmain.sh
drwxr-xr-x 2 soren soren 4096 Jan 31 18:28 m4
drwxr-xr-x 3 soren soren 4096 Jan 31 18:30 man
-rwxr-xr-x 1 soren soren 11419 Jan 31 18:28 missing
drwxr-xr-x 10 soren soren 4096 Jan 31 18:30 src
drwxr-xr-x 27 soren soren 4096 Jan 31 18:30 tests
drwxr-xr-x 3 soren soren 4096 Jan 31 18:28 visualc
drwxr-xr-x 4 soren soren 4096 Jan 31 18:30 xgraph
-rwxr-xr-x 1 soren soren 6179 Jan 31 18:28 ylwrap

Hvilken fil mon jeg skal bruge som argument?
Med venlig hilsen Soren
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Det er nu alligevel et godt stykke af vejen allerede, og fejlmeddelelserne er manglende software på computeren. Det eneste der er at gøre i denne fase, er at Google fejlen, og finde ud af hvilken software der mangler. Nogen gange står det også i manualen.

Så vidt min Google-foo rækker i dag, så er det enten pakken readline6 eller pakken readline-common som der mangler. Jeg ville nok prøve med den sidste først, men det kan det kan godt være at de begge bliver installeret samtidigt.

Når de/n så er installeret, så er det bare at prøve med ./configure ... igen, se hvor den stopper, Google problemet, løse problemet og prøve igen. Fejlen

make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
betyder at make ikke kunne finde en configure-fil, hvilket jo ikke er underligt. Når ./configure afslutter ordenligt, så plejer den at skrive noget med success, og at du kan køre make. Den fil ./configure laver, er en makefile, men den bliver kun lavet hvis ./configure ikke støder på fejl.

Så byggeprocessen i Linux er

(stående i mappen med kildefilerne)
./configure <tilvalg>
make
sudo make install
make clean

Den sidste kommando fjerner de midlertidige filer, og det er kun nødvendigt at køre den, hvis du gemmer mappen med kildefilerne (det sparer plads). Hvis du bygger et program der ofte modtager opdateringer og er stort, som Linux-kernen, så kan det nogen gange godt betale sig ikke at bruge make clean.
soren

Indlæg af soren »

Hej TitanusEramius,
Tak for dit svar!
Alligevel forstår jeg ikke, at der mangler readline, når der fremkommer så mange hits ved søgning.
Jeg har søgt på Internettet, men ikke fundet noget brugbart men blot, at readline er en del af Ubuntu-pakken.

Meget jeg tyder på, at jeg ikke har den fornødne indsigt til at installere den seneste version. :(

Har I forslag til hjemmesites eller bøger, hvor jeg kan læse om disse mysterier?
Med venlig hilsen Soren
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Det var så lidt :)

At lære og bruge make er bestemt ikke nogen let sag, og jeg bliver heller aldrig nogen ekspert på området. Den officielle dokumentation fylder næsten 1mb ren tekst:
http://www.gnu.org/software/make/manual/make.html

Det gør den mildest talt noget nær umulig at komme igennem...
Desværre er det et gennemgående problem som ikke kun gælder software, men mere generelt når man går i dybden med et emne, så bliver indlæringskurven ret stejl.

Mange programmer under Linux er opbygget som moduler, så egentlig er der ikke noget underligt i at den installerede readline ikke er nok. Det kunne også være at du mangler udviklingsfilerne til readline, som i softwarecenteret ofte navngives med "-dev". Hvis du ikke helt har opgivet, så ser det faktisk ud til at softwarearkivet har en libreadline6-dev, som måske kunne være det der mangler før ./configure kan komme videre. Problemet er selvfølgelig, at det ligesom i mit tidligere indlæg bare er et gæt, og at der sagtens kan mangle mere software end bare readline.
soren

Indlæg af soren »

Hej igen TitanusEramius,
Jeg giver dig helt ret – det er for mig helt uoverskueligt. I lyset heraf har jeg besluttet at fortsætte med version 21, indtil en nyere version kan installeret ved hjælp ef en pakke.
Tak for dine svar!
Med venlig hilsen Soren
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

soren skrev:Hej TitanusEramius,
Tak for dit svar!
Alligevel forstår jeg ikke, at der mangler readline, når der fremkommer så mange hits ved søgning.
Jeg har søgt på Internettet, men ikke fundet noget brugbart men blot, at readline er en del af Ubuntu-pakken.

Meget jeg tyder på, at jeg ikke har den fornødne indsigt til at installere den seneste version. :(

Har I forslag til hjemmesites eller bøger, hvor jeg kan læse om disse mysterier?

Lad være med at opgive alt håb.

Basalt set skal du "bare" gøre alt det som pakkesystemet Debian gør for dig.

I det her tilfælde med readline, så mangler du "-dev" pakken af libreadline.
Alle "-dev" varianter af en pakke er udvikler (DEVeloper) udgaven, der indeholder de filer som configure søger efter, og skriver ned i Makefile. Makefil er den fil som make vil kigge efter og så tage i brug, hvis den finder filen i den mappe hvorfra du kører make.

Din succes med "readline" er altså derfor at det kun er de binære filer du fandt - altså filer der allerede er oversat.

Endelig, så gælder det at hvis du har brug for en "-dev pakke (libreadline-dev), så installere også den tilhørende binære pakke (libreadline) såfremt den mangler, men det gør den så tydeligvis ikke:
Hint, hint: /lib/libreadline.so og /lib/libreadline.so.6.2 - en *.so fil er det der svarer til en *.dll fil i Windows - altså et softwarebibliotek i maskinkode pakket ind i et filformat, her ar, som den dynamiske linker, ldd, forstår.

Til slut skal du også have installere autoconf (som indeholder configure & friends), samt GNU make, og en C compiler (GCC), og igen med alle afhængigheder opfyldt.

Det gøres nemmest ved at bruge pakke systemet.
Lige nu ser det ud til at du mangler at installere: build-essential, autotools, autoconf, automake, libreadline-dev

Hot tip
Opret en mappe der hedder bin i din hjemmemappe:

mkdir $HOME/bin

Installer dit program i den mappe.

Hvis du kører

cat $PATH

Du kan se at der først i miljøvariablen PATH står din hjemme programmappe.

Ubuntu kigger efter software ved at tage hver mappe i PATH og så søge efter det program man gerne vil starte.
Første gang Ubuntu får succes med sin søgning vil være det program som der bliver startet. Er der tilfældigvis et andet program med præcis samme navn senere i APTH vil det aldrig blive fundet (for den bruger).
PATH miljøvariablen bruges , hvis ikke oplyser om en absolut sti, eller en relativ sti.

Så hvis du kalder programmet ngspice25 i din ~/bin mappe, så vil ~/bin/ngspice25 blive kørt, hvis du trykker ALT+F2 (Kør Program), og skriver:

ngspice25

og derefter trykker på Kør knappen.

Du laver ofte en mappe i ~/bin hvor dit program er i for at have styr på programmerne der er er installeret i ~/bin.
Set nede fra hvor filen er, vil du oppe fra (typisk) ./bin/, som er ~/bin, skal du lave et softlink med ln -s ned til programmet.
Hvis programmet derimod forventer bestemte filer er til stede i bestemte undermapper relativt til programfilen, f.eks i ../lib/, så skal dit ~/bin/ngspice25 være et script i stedet for at det vil starte op.
Det man gør i et script er at man først skifter til mappen (med cd kommandoen) ned til hvor programmet er, og derefter så starter man programmet.
Hedder programfilen ngspice i mappen under ~/bin f.eks også ngspice25, så starter denne sidste linie i scriptet programmet:

./ngspice25

hvor ./ betyder: Kør fra denne mappe et program der hedder ngspice25.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Hej Lars
Tak for svaret, det er altid rart at lære noget nyt/mere :)

Men jeg har lige to hurtige, dækker installationen af build-essentials et "sane environment" eller skal man også installere auto-pakkerne ved siden af som du nævner?

Jeg skal ikke kunne udelukke at det er en god idé at installere hjemmebyggede programmer som du forslår, men jeg syntes altid at man (=mig og Debian) hører, at /usr/local er til det formål. Den håndfuld programmer som jeg selv har bygget, har alle forslået /usr/local, og det eneste jeg har skulle gøre (udover at tjekke det) har været at køre en make install.

Strukturen i /usr/local bliver så bygget op som /usr, local er med i PATH og det er utroligt nemt at "afinstallere" ting igen - fordi /usr/local kun indeholder det man selv har bygget.
lath

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Hej Lars
Tak for svaret, det er altid rart at lære noget nyt/mere :)

Men jeg har lige to hurtige, dækker installationen af build-essentials et "sane environment" eller skal man også installere auto-pakkerne ved siden af som du nævner?

Jeg skal ikke kunne udelukke at det er en god idé at installere hjemmebyggede programmer som du forslår, men jeg syntes altid at man (=mig og Debian) hører, at /usr/local er til det formål. Den håndfuld programmer som jeg selv har bygget, har alle forslået /usr/local, og det eneste jeg har skulle gøre (udover at tjekke det) har været at køre en make install.

Strukturen i /usr/local bliver så bygget op som /usr, local er med i PATH og det er utroligt nemt at "afinstallere" ting igen - fordi /usr/local kun indeholder det man selv har bygget.

build-essential dækker ikke auto-tools,autoconf,automake,make osv. Det er ekstra.

Jeg har flere brugere i mit system, selv om det kun er mig der bruger computeren.
Programmer i ens egen ~/bin er ens mulighed for at tweake hvilket program der bliver kørt uden at det vedrører andre brugere i systemet, sådan som det ellers ville være tilfældet med et program i /usr/local/bin.

Som bonus er filerne (oftest) kun ejet af den brugeren der er ejer af ~/ mappen - altså jeg skal ikke bruge sudo ved installation med make install - yderst praktisk når man udvikler software, eller tester ny software.

Tror du at program er rigtig buggy, laver du en ny bruger, som kan teste det program i sin egen ~/bin mappe.
Laver den f.eks. fuldstændig ged i f.eks din desktop, kan du bare logge ud og slette den brugers $HOMe (~/) mappe, med sin ~/bin folder i fra ein administrative brugerkonto.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
soren

Indlæg af soren »

Allerførst vil jeg gerne udtrykke min glæde og forbavselse over, at I gider beskæftige jer med opgaven, efter jeg selv har opgivet den; Mange tak!
Ved hjælp at softwarecenteret kontrollerede jeg, at de nævnet programmer var installeret med undtagelse af libreadline-dev. Den installerede jeg, og nu kørte installationen i meget lang tid uden fejlmeddelelser.
Så skulle jeg til at bruge programmet, men her modtog jeg en fejlmeddelelse:
** ngspice-24 : Circuit level simulation program
** The U. C. Berkeley CAD Group
** Copyright 1985-1994, Regents of the University of California.
** Please get your ngspice manual from http://ngspice.sourceforge.net/docs.html
** Please file your bug-reports at http://ngspice.sourceforge.net/bugrep.html
** Creation Date: Wed Jul 11 07:31:30 CEST 2012
ERROR: (external) no graphics interface;
please check if X-server is running,
or ngspice is compiled properly (see INSTALL)
ngspice 1 ->

Version 21 benyttede et program til at danne grafik ud fra de beregnede data; det hed nutmeg.

Hvis I stadig har lyst vil jeg gerne vide
hvordan kontrollerer jeg, at X-server kører?
hvordan kan jeg kontrollere om installationen er foretaget korrekt?
Med venlig hilsen Soren
lath

Indlæg af lath »

soren skrev:Allerførst vil jeg gerne udtrykke min glæde og forbavselse over, at I gider beskæftige jer med opgaven, efter jeg selv har opgivet den; Mange tak!
Ved hjælp at softwarecenteret kontrollerede jeg, at de nævnet programmer var installeret med undtagelse af libreadline-dev. Den installerede jeg, og nu kørte installationen i meget lang tid uden fejlmeddelelser.
Så skulle jeg til at bruge programmet, men her modtog jeg en fejlmeddelelse:
** ngspice-24 : Circuit level simulation program
** The U. C. Berkeley CAD Group
** Copyright 1985-1994, Regents of the University of California.
** Please get your ngspice manual from http://ngspice.sourceforge.net/docs.html
** Please file your bug-reports at http://ngspice.sourceforge.net/bugrep.html
** Creation Date: Wed Jul 11 07:31:30 CEST 2012
ERROR: (external) no graphics interface;
please check if X-server is running,
or ngspice is compiled properly (see INSTALL)
ngspice 1 ->

Version 21 benyttede et program til at danne grafik ud fra de beregnede data; det hed nutmeg.

Hvis I stadig har lyst vil jeg gerne vide
hvordan kontrollerer jeg, at X-server kører?

Du skal køre en desktop, eller som minimum bruge en Window Manager, og i den desktop/window manager starter du så en Terminal.
I Terminal starter du så programmet. Der skulle den gerne finde en stor bunke miljø variabler:

De hedder noget med XDG, SESSION, GTK, GNOME og ligende, og dem skal det toolkit (f.eks. GTK+, eller Qt) som bruges af ngspice programmet bruge til at forbinde sig til X serveren for at få dens GUI tegnet på desktoppen.

Du kan se alle miljøvariablerne der var defineret da din terminal startede op ved at køre denne sammensatte kommando:

printenv | less

Du kan bruge pile taster med mere til at navigere i output fra printenv.
Tryk på q-tasten for at afslutte less pageren.

hvordan kan jeg kontrollere om installationen er foretaget korrekt?

hvis ...

sudo make install

... udført fra topmappen af hvor kildekoden er installeret ikke skrev noget der ligner en fejl, så skete der ingen fejl.

Hvis ngspice er installeret i en sti som er nævnt i PATH miljøvariablen (opdelt med :-tegnet), så kan du simpelt hen prøve at køre ngspice med -h eller --help som parameter og se om der kommer en fejlmeddelelse, eller om den kørere sin hjælpe funktion og så afslutte.
Andre argumenter kan være -v eller --version for at få den til at skrive versionsnummeret i terminalen.

Noget på engelsk om argumenter og parametre i Bash (det er navnet på den shell som startes af terminal *):
http://www.gnu.org/software/bash/manual/bashref.html#Shell-Parameters som er fra "Bash Reference": http://www.gnu.org/software/bash/manual/bashref.html

*: For de nysgerrige kan jeg oplyse at mappen

/proc/self
fortæller om et program noget om sig selv.
Her finder exe der er det program der blev startet op, hvis man vil se kan hvad der kom med af argumenter kan finde hele tekststrengen i filen /proc/self/cmdline.
Alt hvad du finder i /proc er ikke i virkeligheden filer og mapper, men et Kobject (en ting) inde i kernen.

/Lars