soren skrev:Hej TitanusEramius,
Tak for dit svar!
Alligevel forstår jeg ikke, at der mangler readline, når der fremkommer så mange hits ved søgning.
Jeg har søgt på Internettet, men ikke fundet noget brugbart men blot, at readline er en del af Ubuntu-pakken.
Meget jeg tyder på, at jeg ikke har den fornødne indsigt til at installere den seneste version.
Har I forslag til hjemmesites eller bøger, hvor jeg kan læse om disse mysterier?
Lad være med at opgive alt håb.
Basalt set skal du "bare" gøre alt det som pakkesystemet Debian gør for dig.
I det her tilfælde med readline, så mangler du "-dev" pakken af libreadline.
Alle "-dev" varianter af en pakke er udvikler (DEVeloper) udgaven, der indeholder de filer som configure søger efter, og skriver ned i Makefile. Makefil er den fil som make vil kigge efter og så tage i brug, hvis den finder filen i den mappe hvorfra du kører make.
Din succes med "readline" er altså derfor at det kun er de binære filer du fandt - altså filer der allerede er oversat.
Endelig, så gælder det at hvis du har brug for en "-dev pakke (libreadline-dev), så installere også den tilhørende binære pakke (libreadline) såfremt den mangler, men det gør den så tydeligvis ikke
:Hint, hint: /lib/libreadline.so og /lib/libreadline.so.6.2 - en *.so fil er det der svarer til en *.dll fil i Windows - altså et softwarebibliotek i maskinkode pakket ind i et filformat, her ar, som den dynamiske linker, ldd, forstår.
Til slut skal du også have installere autoconf (som indeholder configure & friends), samt GNU make, og en C compiler (GCC), og igen med alle afhængigheder opfyldt.
Det gøres nemmest ved at bruge pakke systemet.
Lige nu ser det ud til at du mangler at installere: build-essential, autotools, autoconf, automake, libreadline-dev
Hot tipOpret en mappe der hedder
bin i din hjemmemappe:
Installer dit program i den mappe.
Hvis du kører
Du kan se at der først i miljøvariablen PATH står din hjemme programmappe.
Ubuntu kigger efter software ved at tage hver mappe i PATH og så søge efter det program man gerne vil starte.
Første gang Ubuntu får succes med sin søgning vil være det program som der bliver startet. Er der tilfældigvis et andet program med præcis samme navn senere i APTH vil det aldrig blive fundet (for den bruger).
PATH miljøvariablen bruges , hvis ikke oplyser om en absolut sti, eller en relativ sti.
Så hvis du kalder programmet
ngspice25 i din
~/bin mappe, så vil
~/bin/ngspice25 blive kørt, hvis du trykker ALT+F2 (Kør Program), og skriver:
og derefter trykker på Kør knappen.
Du laver ofte en mappe i
~/bin hvor dit program er i for at have styr på programmerne der er er installeret i
~/bin.
Set nede fra hvor filen er, vil du oppe fra (typisk)
./bin/, som er
~/bin, skal du lave et softlink med
ln -s ned til programmet.
Hvis programmet derimod forventer bestemte filer er til stede i bestemte undermapper relativt til programfilen, f.eks i
../lib/, så skal dit ~/bin/ngspice25 være et script i stedet for at det vil starte op.
Det man gør i et script er at man først skifter til mappen (med cd kommandoen) ned til hvor programmet er, og derefter så starter man programmet.
Hedder programfilen ngspice i mappen under ~/bin f.eks også ngspice25, så starter denne sidste linie i scriptet programmet:
hvor
./ betyder: Kør fra denne mappe et program der hedder
ngspice25.
/Lars